واکسن‌نزده‌ها در معرض مستقیم ابتلا به اومیکرون هستند

عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با شهروند‌آنلاین:

راضیه زرگری-اومیکرون جدی است؛ حتی اگر شدت بیماری به اندازه کرونا دلتا نباشد، ولی سرعت انتشار ویروس در جوامع به حدی بوده که امروز بسیاری از کشورهای اروپایی که تا مرز جشن پایان کرونا پیش رفته بودند، در آستانه سال نوی میلادی، محدودیت‌های سفت‌وسخت‌تری را وضع کرده‌اند تا گستره چرخش ویروس را کنترل کنند. حالا که پای سویه جدید ویروس کرونا به ایران هم باز شده، ضرورت دارد که مسئولان به فکر راه‌های مقابله‌ای و اعمال محدودیت‌های دوباره باشند. همانطور که کمیته علمی کشوری کرونا بر برگشت محدودیت‌های قبلی تاکید دارد.

مسعود مردانی در گفت‌وگو با «شهروند‌آنلاین» با تاکید بر اینکه باید برخورد و رفتارمان از حالا به بعد تغییر کند، به تجربه دیگر کشورها اشاره کرد: «تجربه‌ای که در کشورهای دیگر دیدیم در کنترل نسبی سویه دلتا، طوری بود که کشورهای اروپایی به واسطه اینکه میزان واکسیناسیون بالا داشتند و به کنترل نسبی کرونا رسیده بودند، همه جا بازگشایی شد. استادیوم ها و مراکز تفریحی و سرگرمی و همه قوانین کرونایی کنار گذاشته شد و اتفاقی که افتاد این بود یکباره با بحران اومیکرون مواجه شدند.

چرا باید دوباره به محدودیت‌ها برگردیم

مردانی تاکید کرد: «ما باید از این تجربه درس بگیریم. با توجه به اینکه واکسن‌های کرونا پیشگیری صددرصد از ابتلای مجدد نمی‌کنند و حتی ابتلا به کرونا هم باعث ایمنی صددرصد در برابر سویه‌های بعدی ویروس نمی‌شود، لازم است دوباره به محدودیت‌های قبل برگردیم و با اقدام به‌موقع نگذاریم ویروس به زنجیره انتقال بیفتد.»

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی پیشنهاد کمیته علمی کشوری کرونا این است که حداقل تا چهار هفته سالن‌های نمایش، سینماها، کنسرت‌ها و مراکز آموزشی و حتی مراکز خرید که جزو اماکن غیرضروری زندگی روزمره مردم است، تعطیل شود تا بتوانیم از انتقال ثانویه اومیکرون بکاهیم.

مردانی توضیح داد: «این پیشنهادها از طرف کمیته علمی به ستاد ملی کرونا است و در ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت و دیگر مسئولان نهادی و ستادی حضور دارند، تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.»

اگر 4 ماه از 2 دوزتان گذشته، دوز سوم را بزنید

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا درباره تاثیرگذاری واکسیناسیون حداکثری و لزوم تزریق دوز سوم واکسن کرونا نیز توضیح داد: «عمدتا افرادی که واکسن نزده‌اند، در حال حاضر دقیقا در معرض ابتلا به اومیکرون هستند. افرادی که دو دوز زده و دوز سوم را نزده‌اند، اگر چهار ماه از دوز دوم‌شان گذشته باشد، باید هرچه زودتر به تزریق دوز سوم اقدام کنند.»

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: «پوشش حداکثری واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها شاید بتواند از انتقال ثانویه اومیکرون جلوگیری کند.»

مردانی تاکید کرد: «بعضی از واکسن‌ها که از فرمول ویروس ضعیف‌شده برای واکسیناسیون استفاده کرده‌اند مثل سینوفارم، برکت و بهارات، به طور کلی روند کار واکسن طوری است که با دو دوز ایمنی کامل برای بدن ایجاد نمی‌شود و حتما ضروری است که دوز سوم چهار ماه بعد از دوز دوم تزریق شود تا بدن به ایمنی کامل برسد. پس کسانی که این واکسن‌ها را زده و چهار ماه از دوز دوم‌شان گذشته، برای تزریق دوز سوم اقدام کنند تا از ایمنی بدن‌شان اطمینان داشته باشند. به علاوه افراد بالای 60 سال حتما باید دوز سوم را بزنند و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند هم برای تزریق دوز سوم اقدام کنند. باز هم توصیه ما بر این است که واکسن‌نزده‌ها سریع‌تر برای دریافت واکسن اقدام کنند.»

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: «پوشش حداکثری واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها شاید بتواند از انتقال ثانویه اومیکرون جلوگیری کند.»

تاکید وزیر بهداشت: ماسک بزنید و برای واکسن اقدام کنید

تاکید وزیر بهداشت برای مقابله با اومیکرون ماسک‌زدن و اقدام برای واکسیناسیون است. وزیر بهداشت با اشاره به قدرت انتشار بالای سویه اومیکرون کرونا بر انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای در امان بودن از این جهش تاکید کرد. دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: «توصیه ما در درجه اول این است که همه به سرعت برای واکسیناسیون اقدام کنند. آنهایی که یک دوز واکسن تزریق کردند، حتما دوز دوم را تزریق کنند.»

او افزود: «همچنین کسانی که سه ماه از تزریق دوز دوم واکسن‌شان گذشته است، می‌توانند برای تزریق دوز سوم اقدام کنند.» او تاکید کرد: «تمام مراکز واکسیناسیون خود را در کل کشور فعال می‌کنیم تا مشابه فعالیت‌شان در چند ماه قبل به همان شکل بتوانند واکسیناسیون را انجام دهند.»

مبتلایان اومیکرون، یک و نیم روزه دو برابر می‌شوند

وزیر بهداشت بیان کرد: «جهش اومیکرون کرونا خصوصیت انتشار خیلی سریع دارد و در فاصله یک روز و نیم به اندازه دو برابر منتشر می‌شود و در کشورهای دیگری که گرفتار این ویروس هستند، می‌بینیم که سرعت انتشار خیلی بالا است، بنابراین باید مقاومت خود را افزایش دهیم.»

عمدتا افرادی که واکسن نزده‌اند، در حال حاضر دقیقا در معرض ابتلا به اومیکرون هستند. افرادی که دو دوز زده و دوز سوم را نزده‌اند، اگر چهار ماه از دوز دوم‌شان گذشته باشد، باید هرچه زودتر به تزریق دوز سوم اقدام کنند

او با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک‌ اظهار کرد: «الان ثابت شده است کسانی که ماسک می‌زنند، گرفتار اومیکرون نمی‌شوند، بنابراین توصیه می‌کنم مردم حتما ماسک بزنند و فاصله‌گذاری را رعایت کرده و تا حد امکان از تجمعات و حضور در اماکن سربسته و فاقد تهویه مناسب خودداری کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.