24 ساعت نفسگیر برای نجات آفرودسواران

عملیات سخت امدادی نجاتگران چهارمحال و بختیاری در میان برف و بوران

نجاتگران جمعیت هلال احمر استان چهار محال و بختیاری بعد از 24 ساعت عملیات سخت و نفسگیر در میان برف و بوران شبانه، موفق به نجات 14 آفرودسوار در منطقه تنگه زندان شدند. این 14 آفرودسوار، با 5 خودروی آفرودی بعد از گرفتار شدن در میان برف و بوران، یک شب سخت، همراه با وحشت و دلهره را پشت سر گذاشتند و گمان نمی‌کردند نیروهای امدادی عملیات امداد و نجات را برای نجات جان آنها در نیمه‌شب و مسیر سخت و صعب‌العبور این منطقه انجام دهند، اما وقتی ساعت 5 صبح با حضور امدادگران غافلگیر شدند خواب از سرشان پرید.

طبق عادت هر سال قرار گذاشته بودند به منطقه تنگه زندان بروند و کلی از طبیعت پاییزی منطقه لذت ببرند. 14 گردشگر مرد بودند که با 5 دستگاه خودروی آفرودی راهی این منطقه شدند. هوا کاملا صاف و آفتابی بود. فکر و ذهن‌شان فقط رسیدن هر چه سریع‌تر به منطقه و لذت‌بردن از زیبایی آبشارهای بین‌المللی و منحصر به فرد در کنار طبیعت بکر آن بود. یک درصد هم پیش‌بینی نمی‌کردند قرار است گرفتار چه وضعیتی شوند. هنوز کاملا به مقصد نرسیده بودند که بارش برف و بوران آغاز شد.

صدای ناهنجار یکی از خودروها بقیه را هم متوقف کرد. در همین حین یکی از گردشگران هم از وضعیت جسمانی نامطلوبش گلایه کرد؛ به خاطر همین، جمعی تصمیم گرفتند در مکانی شب‌مانی داشته باشند. با توجه به تجربه سال‌های گذشته، خبر داشتند در این فصل سال خانه‌های باغی عشایر خالی است و می‌توانند در یکی از آنها پناه بگیرند. خودروها را در نقطه‌ای رها  کردند و به دنبال پناهگاهی رفتند.

در فاصله 3 کیلومتری از خودروها جای امنی برای استراحت شبانه پیدا کردند؛ خانه‌ای سنگی و کوچک. به محض اسکان در خانه خستگی اجازه بیدار ماندن به آنها نداد. صبح که از خواب بیدار شدند، حجم برفی که در منطقه نشسته بود حیرت‌زده‌شان کرد.  خودروهایشان تا نیمه در برف گرفتار شده بود و گوشی‌ها آنتن نداشت. به سختی موفق به تماس با 112 شدند و موقعیت خود را اعلام کردند. در خواست کمک آنها ساعت 11 روز یکشنبه توسط جمعیت هلال احمر به ثبت رسید.

برای امدادرسانی به این گردشگران و بازگشایی مسیری که آنها در آن گرفتار شده بودند، نیاز به تشکیل جلسه ستاد بحران استان و تشکیل تیم‌های عملیاتی در حوزه‌های مختلف بود. به گفته «مهدی ارشادی» معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان چهار محال و بختیاری، بعد از تشکیل ستاد بحران، تیم‌های امداد و نجات به همراه خودروهای راه و ترابری برای بازگشایی مسیر، راهی منطقه شدند: «ارتفاع برف در برخی نقاط بیشتر از یک متر بود. بوران به شدت راه تردد را سخت کرده بود و حرکت خودروها کُند بود.»

بولدوزرها و خودروهای سنگین جلو حرکت می‌کردند، خودروهای امدادی پشت سر آنها. حوالی ساعت 2 نیمه‌شب بوران شدیدتر شد و گازوییل خودروهای راه و ترابری که مشغول باز کردن مسیر بودند، تمام شد. چاره‌ای برای امدادگران نماند؛ باید باقی راه را پیاده  طی می‌کردند.

«عنایت برخورداری» رئیس شعبه شهرستان کیار در چهار محال و بختیاری که همراه با 2 تیم از شعبه کیار و دو تیم از شعبه بروجن در این ماموریت حضور داشت، با اشاره به سختی‌های مسیر برفگیر می‌گوید: «امدادگران از ساعت 2 تا 5 صبح مسیر 3 کیلومتری باقیمانده را در میان برف و بوران سخت به صورت پیاده طی کردند. کسی خبر از محل دقیق استقرار گردشگران نداشت؛ به خاطر همین می‌بایست حین طی مسیر حواس‌مان به اطراف هم می‌بود.»

نیروهای امدادی بعد از اینکه به خودروهای خالی و رها شده در میانه راه می‌رسند، حدس می‌زنند که گردشگران در خانه‌های عشایر پناه گرفته‌اند: «به سمت این خانه‌ها حرکت کردیم. حول و حوش 5 صبح بود که به محل استقرار گردشگران رسیدیم. همه در خواب بودند. وقتی در زدیم و متوجه حضور ما شدند، خوشحالی از چشم‌هایشان می‌بارید. یکی از همراهان‌شان به دلیل شرایط سنی از وضعیت جسمی خوبی برخوردار نبود که با کمک امدادگران به نزدیکی خودروهای امدادی منتقل شد. سایر اعضای تیم هم به پایین ارتفاعات منتقل شدند. ارتفاع زیاد برف و مسیر صعب‌العبور اجازه جابه‌جایی خودروهای آآآنها را به ما نداد. از آنجا که وظیفه هلال احمر در درجه نخست نجات جان انسان‌هاست، اولویت ما هم نجات این 14 نفر بود.»

انتقال این 14 نفر به محل امن توسط نیروهای امدادی تا ساعت 11 ظهر روز دوشنبه طول کشید، اما در نهایت همه این افراد صحیح و سالم نزد خانواده‌هایشان برگشتند.

 

فعالیت پایگاه‌های ثابت و سیار در طرح زمستانه چهار محال و بختیاری

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان چهار محال و بختیاری با اشاره به آماده‌باش تیم‌های امدادی استان در طرح امداد زمستانه 1400 می‌گوید: «18 پایگاه ثابت و 3 پایگاه سیار امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان چهار محال و بختیاری آماده ارایه خدمات امدادی به حادثه‌دیدگان در محورهای مواصلاتی برفگیر استان در طول زمستان هستند.»

به گفته او، حدود 75 امدادگر، جمعیت هلال احمر استان چهار محال و بختیاری را در طرح زمستانه امسال یاری می‌کنند: «گردنه‌های چری، شاه منصویر، تاراز و … از جمله گردنه‌های خطرناک استان ما هستند که هر سال در آنها شاهد حوادث تلخ هستیم.»

25 آمبولانس، 12 ست نجات و 8 خودروی کمک‌شاسی‌دار در کنار خودروهای سنگین برای بازگشایی محورهای برف‌گرفته از جمله تجهیزاتی است که جمعیت هلال احمر استان چهار محال و بختیاری در طرح زمستانه از آنها کمک می‌گیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.