حکم شبه‌عمد برای مرد طبیعت

براساس حکم جدید سعید مومیوند محکوم به پرداخت دیه می‌شود

رای اعدام محیط‌بان سعید مومیوند از سوی دیوان عدالت اداری نقض شد. عصر بیستم آذرماه 95 منطقه سبز حفاظت‌شده شرا (نشر) شاهد تعقیب و گریز محیط‌بانان و شکارچیان بود.

در حال حاضر پرونده محیط‌بان مومیوند به شعبه هم عرض منتقل شده و با توجه به تکمیل نواقص پرونده حکم اعدام وی به حکم شبه عمد تبدیل خواهد شد.

دستور ایست در هوا منعکس شد. تیر هوایی محیط‌بان شکارچی را راهی بیمارستان کرد. شکارچی 17 روز بعد بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد تا هراس اعدام، خوره جان سعید شود.دو سال بعد از آن عصر خونین دادگاه بدوی همدان رای به قتل عمد داد؛ رای که انتظار تایید و ردش در دیوان عالی هربار خبرساز شد. هرچند فرمانده مومیوند هم به حکم دادگاه محکوم به پنج‌سال حبس شد. احکام که صادر شدند سازمان محیط‌زیست هر بار برای تجدیدنظر در احکام صادر شده به تکاپو افتاد.

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در همان دوره در مورد داستان مومیوند گفته بود:«محیط‌بان مومیوند هنوز در ‏زندان است. حکم اعدامش آمد و ما اعتراض کردیم. این ماجرا قبل از فرماندهی من اتفاق افتاد، اما ‏از نظر من مومیوند واقعا قتل عمد مرتکب نشده است. او در حین تعقیب و مراقبت بود. طرف مقابلش ‏شکارچی بود که اسلحه غیرمجاز داشت؛ هم شکارهایی که زده موجود است و هم سوابق زندانش. داستان او ‏فرق می‌کند. او در صحنه عملیات بود و در حین شکار. اشتباهش این بود که اسلحه‌اش مسلح بود و در ‏حین دویدن در سنگلاخ و شیب، دستش به ماشه خورد و سهوا باعث مرگ کسی شد.»

سال‌هاست به‌کارگیری سلاح گرم و استفاده آن برای انجام وظیفه به منظور جان محیط‌بانان مخاطره‌آمیز است چرا که در صورت آسیب رسیدن به ناقضان قانون، محیط‌بانان مورد اتهام و مستحق مجازات قرار می‌گیرند و این نشانه نقض بسیار بزرگ در حقوق نیروهای مسلح و جزایی است و عدم رفع این نقض نشانه کم‌توجهی مسئولان و نمایندگان مجلس به این مهم بوده است

حالا فرمانده یگان محیط‌زیست با اشاره به اینکه محیط‌زیست نسبت به رأی صادره از سوی شعبه دادگاه همدان که به دلیل نقص پرونده حکم به اعدام این محیط‌بان همدانی داده بود، گفته:«این حکم از سوی سازمان محیط‌زیست مورد اعتراض قرار گرفته و پس از دو بار رفت و برگشت برای بار سوم اعتراض به دیوان عدالت کشور ارسال شد. این دیوان نسبت به رأی صادره واکنش نشان داد.» به گفته او در حال حاضر پرونده محیط‌بان مومیوند به شعبه هم عرض منتقل شده و با توجه به تکمیل نواقص پرونده حکم اعدام وی به حکم شبه عمد تبدیل خواهد شد.«براساس حکم جدید این محیط‌بان محکوم به پرداخت دیه می‌شود.»

سال‌هاست به‌کارگیری سلاح گرم و استفاده آن برای انجام وظیفه به منظور جان محیط‌بانان مخاطره‌آمیز است چرا که در صورت آسیب رسیدن به ناقضان قانون، محیط‌بانان مورد اتهام و مستحق مجازات قرار می‌گیرند و این نشانه نقض بسیار بزرگ در حقوق نیروهای مسلح و جزایی است و عدم رفع این نقض نشانه کم‌توجهی مسئولان و نمایندگان مجلس به این مهم بوده است. مسأله برخورد قانونی محیط‌بانان با ناقضان قانون به‌نام شکارچیان و متوقف کردن آنها مدت‌هاست در کشور بحرانی شده چرا که محیط‌بانان رسما اجازه استفاده از سلاح‌شان را نداشته و در مقابل تیراندازی‌ها و رفتار قانون‌شکنانه‌ شکارچیان راهی جز سکوت ندارند، البته جریان از قسمتی بحرانی‌تر می‌شود که در صورت سکوت محیط‌بانان، این افراد مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.