زندگی خانواده‌ای که دو پسر نوجوان از دست داد چه شد؟

گزارش «شهروندآنلاین» از خانواده اهل دیر که 2 پسرش را در کمتر از 40 روز از دست دادند

در مراسم چهلم برادر بود که علی‌اصغر هم نفسش در دریا قطع شد. داغ پشت داغ، معلول بود. صحنه حلق‌آویزشدن برادرش مدام جلوی چشمانش رژه می‌رفت. اشک‌ها و بی‌تابی‌هایش تمامی نداشت. تا اینکه جسم بی‌جان او را روی آب پیدا کردند.

سال گذشته بود که محمد خواست دیگر نباشد. محمد موسی‌زاده دانش‌آموز 11 ساله‌ای که گوشی هوشمند می‌خواست، اما نداشت. خود را کشت و همه او را در گوشی هوشمند دیدند. دیدند که محمد نتوانست در کلاس‌های آنلاین و شاد خانم رضایی شرکت کند.

اگرچه محمد هر روز درخواست خرید گوشی نو و تبلت داشت، اما هنوز انگیزه محمد از خودکشی مشخص نشده است. سناریوی تلخ این خانواده با مرگ خودخواسته پسر بزرگ‌شان تمام نشد. سوگ پشت سوگ سرنوشت سیاه خانواده آقای موسی‌زاده بود.

در مراسم چهلم برادر بود که علی‌اصغر هم نفسش در دریا قطع شد. داغ پشت داغ، معلول بود. صحنه حلق‌آویزشدن برادرش مدام جلوی چشمانش رژه می‌رفت. اشک‌ها و بی‌تابی‌هایش تمامی نداشت. تا اینکه جسم بی‌جان او را روی آب پیدا کردند

خودکشی برادر دیری

روی آب بود. بی‌نفس، بی‌حرکت و بی‌جان مانده بود. وقتی مردم او را پیدا کردند، هیچ‌کس تصورش را هم نمی‌کرد که جسم بی‌جان علی‌اصغر باشد. برادر بی‌تابی که تا چهلم محمد بیشتر نتوانست دوام بیاورد. خانواده موسوی‌زاده برای بار دوم عزادار شدند. پدر و مادر دوباره اشک ریختند. این بار برای پسر کوچک‌ترشان.

روزگار سخت خانواده

مشکلات خانواده موسوی‌زاده تمامی نداشت. پدر به خاطر بیماری خانه‌نشین بود، مادر هم در شهر کارگری می‌کرد تا مخارج زندگی را تامین کند. زندگی برای این خانواده به آخر خط رسیده بود. پدر در کمپ ترک اعتیاد به سر می‌برد. مادر هم بیمار شده و مرتب تشنج می‌کرد. ولی همچنان خانواده آقای موسی‌زاده دو پسر کوچک‌تر داشتند که نفس می‌کشیدند و باید زندگی می‌کردند.

مادر بیمار و شوکه‌شده نمی‌توانست مثل سابق زندگی کند. هنوز مرگ یکی از پسرانش را باور نکرده بود که داغ عظیم دیگری بر دلش نشسته بود. مرتب تشنج می‌کرد. کابوس می‌دید. مگر می‌توانست به زندگی سابقش برگردد. خانواده آقای موسی‌زاده گرفتاری و دردسرهای زیادی را در زندگی تحمل کرده بودند، اما روزگار سر ناسازگاری بیشتری با آنها داشت. داغ دو فرزند را بر دل‌شان گذاشته بود. حالا دیگر دو پسربچه مانده‌ بودند، یکی یک ساله و دیگری سه ساله و یک خانواده از هم پاشیده.

تکلیف یک زندگی غم‌زده

خودکشی برادر دیری

هیچ‌کس نمی‌دانست که تکلیف این زندگی غم‌زده چه می‌شود و سرانجام این خانواده از هم فرو‌پاشیده چه خواهد شد. این روایت روزگار سخت خانواده موسوی‌زاده بود. نیاز به حمایت داشتند. حالا از آن روزها یک سالی می‌گذرد. خانواده موسی‌زاده شرایط بهتری دارند. پدر پس از ترک اعتیاد بار دیگر به سرکار می‌رود و مادر باردار است.

حمایت‌های گسترده

فرزانه فیروزی، معاون اجتماعی بهزیستی بوشهر در گفت‌و‌گو با «شهروندآنلاین» از حمایت‌های گسترده از این خانواده گفت. این خانواده پیش از این اتفاقات تحت حمایت‌های مستمر بهزیستی بوده است. مادر خانواده بعد از مرگ دو پسرش دچار تشنج می‌شد. با پیگیری‌های بهزیستی شهرستان اقدامات لازم برای مراجعه او به متخصص مغز و اعصاب به منظور تشخیص مشکل و انجام درمان انجام شد.

 شرایط خانواده آقای موسی‌زاده بعد از مرگ دو پسرشان به چه صورت است؟

خانواده آقای موسی‌زاده پس از مرگ فرزندشان در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارند. پدر، اعتیادش را در کمپ ترک اعتیاد عسلویه با هزینه بهزیستی ترک کرده است و صیادی می‌کند. «فاطمه نجار» هم از فرزندانش مراقبت و نگهداری می‌کند. پیش از این آنها در خانه پدر فاطمه  زندگی می‌کردند، اما حالا توانسته‌اند یک خانه استیجاری مجزا تهیه کنند و همانجا زندگی می‌کنند.

 الان در چه وضعیت روحی به سر می‌برند؟

پدر خانواده از نظر روحی و روانی در شرایط مناسبی قرار دارد و به علت درمان اعتیاد و مسائل  روحی پس از درمان در کلاس‌های NA شرکت می‌کند. او سه ماه طول کشید تا توانست اعتیادش را در کمپ ترک اعتیاد ترک کند. حالا او روابط عاطفی مناسبی با اعضای خانواده دارد. مادر و پدر مراحل سوگ فرزندشان را سپری کرده‌اند و شرایط عادی دارند. همچنان به مزار فرزندشان برای تسکین دلتنگی می‌روند و از حمایت‌های بهزیستی و مشاوره‌های روانشناسی و مددکار بهره‌مند می‌شوند.

مادر خانواده از نظر روحی و روانی نسبت به قبل در وضعیت مناسب قرار دارد و  با شرایط فعلی سازگاری دارد و روابط مناسبی با فرزندان و همسر خود ایجاد کرده است.

شرایط مالی خانواده در چه وضعیتی است؟

پدر خانواده صیادی می‌کند و درآمد فصلی دارد. او همچنان مستمری بهزیستی را دریافت می‌کند، اما با این حال، نیازمند حمایت‌های دیگری به منظور تامین هزینه‌های جانبی بوده. رایزنی‌هایی برای اشتغال پایدار برای پدر خانواده صورت پذیرفته است.

منظور از شغل پایدار چیست؟

عادل موسی‌زاده توانایی برای کار کردن و شغل پایدار را دارد که رایزنی‌هایی برای اشتغال در شرکت متانول با فرمانداری صورت پذیرفته و مقرر شد از طریق فرمانداری مجوز استخدام این پدر در پتروشیمی متانول کاوه پیگیری و مهیا شود. همچنین به منظور شغل پایدار پدر و مادر از کلاس‌های فنی‌وحرفه‌ای و مشاوره‌های لازم بهره‌مند می‌شوند.

مادر خانواده باردار هستند، آیا تحت پوشش قرار دارند و وضعیت جنین در دوران بارداری بررسی می‌شود ؟

بله، مادر پنج ماهه باردار است، اما تا یک ماه گذشته خود نیز از بارداری مطمئن نبود. برای سونوگرافی و غربالگری پیشرفته با بیمارستان و مراکز مربوطه رایزنی شده است که مددکار بهزیستی همکاری لازم را به منظور سلامت جنین و مراقبت‌های ویژه با این خانواده دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.