حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از فردا/ دولت باید چقدر به مردم یارانه بدهد؟

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به حذف ارز ترجیحی ۵ قلم کالای وارداتی، گفت: دولت باید بعد از حذف ارز ترجیحی این اقلام به هر ایرانی ۱۵۰ هزار تومان یارانه بپردازد.

به گزارش فارس، کاوه زرگران در بیست و نهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: طبیعی است که دولت در بودجه سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه گندم و نان در نظر گرفته اما بهترین روش این است  که یارانه گندم اگر هم دولت اصرار دارد که تغییر نکند باید  قیمت گندم ۷۵۰۰ تومان از سوی دولت خریداری شده و یارانه به آرد تعلق گیرد.

وی بیان کرد: قرار است که دولت گندم را در سال آینده  از کشاورز ۷۵۰۰ تومان خریداری کند و با احتساب هزار تومان به عنوان هزینه‌های مختلف از جمله حمل و آسیابانی آرد آن را ۶۴۰ تومان به خبازی‌ها بفروشد که اگر این سیاست دولت است اشکالی ندارد اما بهتر است که نرخ گندم آزاد باشد.

زرگران اضافه کرد: اما در حال حاضر یکی از نقاط ضعف این است که باید آزادسازی گندم هم صورت گیرد و یارانه به آرد یا نان پرداخت شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر قرار باشد که هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود باید به نحوی طرح را اجرا کرد که مردم ناراضی نباشند. دولت در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تومان یارانه برای دانه‌های روغنی، گندم، دارو و نهاده‌های دامی به ازای هر ایرانی پرداخت می‌کند که اگر گندم و دارو همچنان ارز دولتی دریافت کند، دولت باید به هر ایرانی ۱۵۰ هزار تومان یارانه بدهد و سهم هر ایرانی به ازای حذف یارانه دانه‌های روغنی، روغن، کنجاله سویا، ذرت و جو خواهد شد و این رقم نباید کمتر باشد زیرا وقتی دولت حجمی از یارانه بگیران را حذف کند باید یارانه حاصل از حذف ارز ترجیحی را به مردم پرداخت کند تا طرح با موفقیت انجام شود و رضایت عمومی را جلب کند و طرج به هدف خود یعنی فسادزایی برسد.

وی افزود: اما اگر قرار است که رقمی کمتر از یارانه‌ای که دولت به ارز ترجیحی می‌دهد به مردم  پرداخته شود و در مقابل هم قیمت کالاها افزایش یابد و قدرت خرید مردم کاهش یابد و قادر به خرید کالاهای اساسی نباشند، رضایت مردمی از این اقدام  حاصل نخواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به حذف ارز ترجیحی ۵ قلم کالای وارداتی، گفت: دولت باید بعد از حذف ارز ترجیحی این اقلام به هر ایرانی ۱۵۰ هزار تومان یارانه بپردازد.

جزئیات افزایش دو برابری یارانه از ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان

وی گفت: در دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار کرده که در این جلسات اطلاع رسانی کرده است که قرار است ارز دولتی از ابتدای دی ماه امسال حذف شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ارز دولتی برای کالاهای اساسی حذف خواهد شد، افزود: نهاده‌های دامی، روغن و دانه‌های روغنی با ارز نیمایی توزیع خواهد شد که بر این اساس دولت آماده باش به بخش خصوصی برای این اقدام بزرگ داده است.

زرگران با بیان اینکه دولت تصمیم بزرگ و عاقلانه‌ای گرفته است، گفت: اهمیت اجرای این اقدام بزرگ بسیار زیاد است که در این میان باید دولت به نکاتی برای بهبود نحوه اجرای این کار توجه کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: فعالان اقتصادی از سه سال گذشته به دولت برای اصلاح ارز ترجیحی تذکر داده بودند.

وی افزود: بهتر بود که حذف ارز دولتی در دولت قبل اتفاق می‌افتاد که فاصله ارز ۴۲۰۰ تومانی با نیمایی کمتر از رقم فعلی بود تا تاثیر آن بر روی مصرف کنندگان کمتر شود.

زرگران بیان کرد: این کار بسیار بزرگ است و بخش خصوصی هم تلاش می‌کند تا در اجرای این اقدام بزرگ کنار دولت باشد تا این طرح به سرانجام برسد.

وی افزود: در ۷ ماهه ابتدای امسال حدود ۱۱.۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی توسط بانک مرکزی برای اقلام دارویی و غذایی پرداخت شده است که براین اساس میزان یارانه پرداختی به این ارزها در مدت ۷ ماه گذشته، ۲۴۴ هزار میلیارد تومان با محاسبه ارز بازار آزاد بوده که سرانه آن حدود ۴۰۰ هزار تومان برای هر ایرانی برای دارو، نهاده‌های دامی، روغن و گندم بوده است.

زرگران اظهار کرد: باید نقدینگی بنگاه های فعال در این حوزه تامین شود چرا که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سرمایه در گردش واحدهای تولید از جمله دامداری‌ها تا ۵ برابر خواهد بود، بنابراین دولت باید سرمایه در گردش را تامین کند تا تقاضا هم در کشور از بین نرود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.