خبر بد برای طرفداران آسترازنکا/ پس از سه ماه مصونیت ندارید!

تزریق دوزهای تقویتی برای افرادی که واکسن آسترازنکا زده‌اند، ضروری است

محققان اسکاتلندی و برزیلی در این مطالعه داده‌های ۲میلیون نفر در اسکاتلند و ۴۲میلیون نفر در برزیل را که با واکسن آسترازنکا واکسینه شده بودند، تجزیه‌وتحلیل کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان بستری‌شدن بیماران مبتلا به کووید-۱۹ یا مرگ ناشی از این بیماری در اسکاتلند پنج ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن آسترازنکا در مقایسه با دو هفته پس از دریافت دوز دوم تقریبا پنج برابر افزایش یافته است.

کارشناسان می‌گویند کاهش اثربخشی واکسن آسترازنکا ابتدا از حدود سه ماهگی ظاهر می‌شود، زمانی که خطر بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کرونا نسبت به گذشت دو هفته پس از تزریق دوز دوم تقریبا دو برابر است.

به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه اینترنتی یورک الرت، این خطر تنها کمتر از چهار ماه پس از تزریق دوز دوم واکسن سه برابر افزایش می‌یابد. اعداد مشابهی برای برزیل نیز مشاهده شد. دلیل مقایسه داده‌های اسکاتلند و برزیل در این مطالعه مشابهت فاصله زمانی ۱۲ هفته‌ای میان تزریق دو دوز واکسن، مشابهت اولویت‌بندی اولیه افرادی که واکسینه شده‌اند و مشابهت تقسیم‌بندی افرادی بود که در معرض بالاترین خطر ابتلا به بیماری‌ شدید کرونا قرار داشتند.

نوع غالب کرونا در هر کشور در طول دوره این مطالعه متفاوت بود. دلتا در اسکاتلند و گاما در برزیل، به این معنی که این کاهش اثربخشی احتمالا به دلیل از بین رفتن تاثیر واکسن و اثر گونه‌های مختلف کروناست.

پروفسور عزیز شیخ، مدیر موسسه آشر دانشگاه ادینبورگ و سرپرست مطالعه EAVE II گفت: «واکسن‌ها ابزاری کلیدی در مبارزه با همه‌گیری بوده‌اند، اما کاهش اثربخشی آنها برای مدتی نگران‌کننده بوده است. با شناسایی زمانی که برای اولین بار کاهش اثربخشی واکسن آسترازنکا شروع می‌شود، دولت‌ها می‌توانند برای حفظ حداکثر مصونیت ناشی از این واکسن، برنامه‌های تزریق دوز تقویتی را طراحی کنند. اگر واجد شرایط دریافت یک دوز تقویتی (بوستر) واکسن کرونا هستید و هنوز آن را دریافت نکرده‌اید، توصیه می‌کنم به زودی برای تزریق این دوز اقدام کنید.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.