همه چیز درباره سفیر ایران در یمن/ حسن ایرلو که بود؟

سفیر ۶۳ ساله ایران در یمن یک سال پس از ماموریتش در این کشور عربی به‌خاطر ابتلای حاد به کرونا به ایران بازگشت و چندروز بعد از بازگشت به تهران به خاطر وخیم شدن وضعیتش، جان خود را از دست داد. روز سه‌شنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به‌صورت رسمی تایید کرد که «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن بر اثر ابتلا به کرونا «شهید» شده است.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در این ارتباط در یک موضع‌گیری رسانه‌ای اعلام کرد: «شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به‌دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و برخلاف به‌کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه امروز به فیض شهادت نایل آمد.»

ایرلو متولد  ۱۳۳۷ شهرری و از دیپلمات‌های باسابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه‌جزیره عرب بوده است.

مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در این کشور، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ (اعزام هواپیماهای کمک‌رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک‌رسانی با هماهنگی سازمان ملل و…) از دیگر فعالیت‌های ایرلو است.

ایرلو همچنین پیش از تصدی این سمت، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است.

حدود یک سال بعد از اینکه دولت نجات ملی یمن در تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۸ «ابراهیم محمد الدیلمی» را به‌عنوان سفیر فوق‌العاده و سفیر تام‌الاختیار جمهوری یمن در ایران انتخاب کرد، ایران نیز بعد از پنج سال سفیر جدید خود در یمن را راهی این کشور کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در اواخر مهرماه ۱۳۹۹ در نشست رسانه‌ای خود با خبرنگاران گفت: ««حسن ایرلو» سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران در یمن وارد صنعا شده و به‌زودی رونوشت استوارنامه خود را به آقای «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی و استوارنامه خود را به آقای «مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن تقدیم خواهد کرد.»

در همین چارچوب «حسن ایرلو» هشتم آبان‌ماه ۱۳۹۹ به‌عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن رونوشت استوارنامه خود را تقدیم «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن کرد و در ۱۴ آبان ۱۳۹۹ استوارنامه خود را به «مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز تقدیم کرد.

پس از اعلام رسمی اقامت سفیر ایران در یمن، حضور و فعالیت ایرلو در یمن مورد اعتراض دولت مستعفی منصور هادی قرار گرفت چنان که وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی و فراری یمن در توییتی این اقدام را تهدیدی برای ثبات منطقه دانسته است.

مورگن اورتگاس، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا در دولت ترامپ نیز چهارشنبه ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ در واکنش به انتخاب حسن ایرلو به‌عنوان سفیر ایران در یمن در اظهاراتی مدعی شد «حکومت ایران یک عضو سپاه پاسداران را تحت عنوان سفیر به صنعا، پایتخت یمن فرستاده است».

آمریکا در ادامه موضع‌گیری‌های خود علیه سفیر ایران در یمن، در ۱۸ آذرماه اقدام به تحریم حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن کرد چنان‌که وزارت خزانه‌داری آمریکا در این ارتباط  اعلام کرد این کشور «حسن ایرلو» سفیر ایران در یمن را تحت تحریم‌های خود در ارتباط با تروریسم قرار داده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.