خالکوبی فوتبالیست‌ها با یک شرط آزاد شد!

وزیر ورزش گفته زندگی شخصی ورزشکاران به کسی ارتباط ندارد اما...

وزیر ورزش گفته خالکوبی ورزشکاران و مسائل دیگر در زندگی شخصی‌شان به خودشان مربوط است اما باید عرف جامعه حفظ شود.

شهروندآنلاین: الان را نگاه نکنید که در هر مسابقه‌ای، فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران ایرانی خالکوبی های بزرگ و نمادین خود را به رخ می‌کشند و دوربین‌های تلویزیونی هم بدون سانسوری آن را به تصویر می‌کشند.

تا همین دوسه سال پیش هر ورزشکاری که کوچکترین خالکوبی روی بدن خود داشت، سعی می‌کرد با زدن چسب پزشکی روی آن یا پوشیدن ساپورت روی دست آن را مخفی کند. دو سه سال پیش فوتبال و بسکتبال و والیبال و … ایران پر بود از ورزشکارانی که یک دست شان آستین بلند است و یک دست شان آستین کوتاه! کافی بود گوشه از تتوی آنها بیرون بیفتد و دوربینی آن را شکار کند؛ آنوقت که در سریع‌ترین زمان ممکن کمیته اخلاق فدراسیون های مختلف و به خصوص فوتبال وارد عمل می‌شد و با حکم های سنگین ورزشکاران را جریمه یا محروم می‌کرد. حالا اما قصه فرق کرده، با عمومی شدن نسبی خالکوبی در جامعه ورزشکاران نیز دیگر ابایی از آنکه خالکوبی های خود را نپوشانند ندارند.

الان هر مسابقه ای که از تلویزیون پخش می‌شود را که نگاه کنید، تعداد زیادی از ورزشکاران را می‌بینید که خالکوبی دارند و آن را به مشاهده عموم می‌گذارند. حتی رسانه‌ها نیز درباره آنها می‌نویسند و شکل رسم شده را تحلیل هم می‌کنند!

عام شدن این مساله سبب شد تا مورد پرسش از وزیر ورزش هم قرار بگیرد. حمید سجادی وزیر ورزش که مدت زیادی نیست بر مسند کار نشسته، اما پاسخ جالبی را به این موضوع داده است.

وزیر ورزش درباره واکنش به تعدد خالکوبی های ورزشکاران گفته است: «باید بتوانیم بین چیزی که قرار است به عنوان هنجار در ورزش معرفی کنیم با چیزی که در زندگی شخصی داریم تفکیک قائل شویم.»

او با اشاره به ناهنجاری هایی مثل مصرف دخانیات نزد ورزشکاران و خالکوبی های رایج تاکید کرد:‌«برخی اتفاقات شخصی است اما باید بتوانیم رفتارها، عادات و سلیقه‌های شخصی را از ورزش جدا کنیم.»

وزیر ورزش همچنین گفت: «افراد در زندگی شخصی خود می‌توانند با هر سلیقه‌ای که دوست دارند زندگی کنند اما در ورزش باید عرف ورزش رعایت شود.»

سجادی در این خصوص تاکید کرده که عرف فرهنگ ورزش مهم است و برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در راستای نهادینه کردن عرف فرهنگ ورزش بین ورزشکاران طراحی کرده اند که به زودی اعلام می‌شود.

صحبت‌های وزیر ورزش و جوانان واکنش ها و بازتاب های مختلفی در فضای مجازی داشته است؛ سجادی با آزاد گذاشتن ورزشکاران به شرطی که عرف جامعه حفظ شود، نشان داده مدیری با دید باز است که اگر این مساله را در همه موضوعات مربوط به ورزش به کار بگیرد، می‌تواند به موفقیت های خوبی نیز برسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.