لشکر سرخ و سفید در نبرد با اُمیکرون

رئیس جمعیت هلال‌احمر از آمادگی کامل برای افزایش مراکز واکسیناسیون و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی خبر داد

تقریبا 24 ماهی از شیوع بیماری کرونا در ایران می‌گذرد. بیماری منحوسی که ناخوانده از سرزمین چشم‌بادامی‌ها ظرف چشم به‌هم‌زدنی وارد کشور شد و تمام ابعاد زندگی اقتصادی و اجتماعی‌مان را تحت تاثیر خود قرار داد. در ماه‌های نخست که همه حیرت‌زده از سرعت شیوع و مرگ‌های پی‌درپی حاصل از ابتلای افراد به آن بودند، ترس کمبود زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مثل خوره به جان همه افتاد. به روزهایی رسیدیم که دیگر همه از کرونا به عنوان یک بحران یاد کردند. بحران کرونا دیگر فرقی با زلزله و سیل نداشت. مردم بیمار و درمانده نیازمند کمک بودند و جمعیت هلال‌احمر مثل همیشه با ورود به این بحران ضمن کمک به نجات جان انسان‌ها تلاش کرد تا آرامش روحی و روانی را در جامعه برقرار کند. کافی بود ناقوس امداد به صدا درآید، داوطلبان پیر و جوان جمعیت هلال‌احمر مانند لشکر آماده‌باش به وقت بحران در گوشه و کنار این سرزمین صف کشیدند و در میدان حاضر شدند و این حضور به گفته رئیس جمعیت تا پایان حضور کرونا در کشور وجود دارد. حالا با ورود اُمیکرون این فعالیت‌ها پررنگ‌تر شده و رئیس جمعیت خبر از آمادگی افزایش مراکز واکسیناسیون کرونا و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی در سراسر کشور داده است.

به گزارش شهروندآنلاین؛ تابستان امسال بود که نقشه‌های منتشره از وضعیت همه‌گیری کرونا در کشور به رنگ خون درآمد. ظرفیت تمام بیمارستان‌های کشور با پذیرش بیماران بدحال کرونایی تکمیل شده بود. درد بیماری از یک‌طرف و نفس‌های به شماره افتاده بیماران نیازمند به بستری و دریافت اکسیژن و اقدامات درمانی از سوی دیگر هر روز دلهره و استرس بیشتری به مردم تحمیل می‌کرد. روند واکسیناسیون جمعیت علیه بیماری کرونا به کندی پیش می‌رفت. در این برهه از زمان بود که جمعیت هلال‌احمر با راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی سعی بر کنترل بحران پیش‌روی کشور داشت.

بیست‌وچهارم مرداد ماه اولین بیمارستان صحرایی جمعیت در خراسان‌رضوی راه‌اندازی شد. به گفته محمد قوسیان، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی با هدف لبیک به سخنان و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه ویژه تمام نهادها به مسأله کرونا صورت گرفت: «در همین زمینه اولین بیمارستان صحرایی جمعیت به ظرفیت پذیرش و بستری 30 نفر در خراسان‌رضوی انجام شد. آن روزها خراسان‌رضوی به مراتب وضعیتی بدتر از سایر استان‌های کشور داشت.»

ایجاد بیمارستان صحرایی جمعیت هلال‌احمر بعد از اولین جلسه قرارگاه استانی ستاد کرونا در هلال‌احمر استان رضوی تصویب شد و تیم BHCU سبزوار در مدت کمتر از سه ساعت این بیمارستان را برپا کردند. به گفته «علیرضا معین‌زاده» معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی از ابتدای شیوع ویروس کرونا این جمعیت همراه دانشگاه‌های علوم پزشکی با تمام توان و ظرفیت برای مهار کووید-19 فعالیت کرده است: «در قالب طرح ایران یاران جوان 68هزار و 656 دوز واکسن با مشارکت 5هزارو 110 نفر روز از ابتدای مهرماه تاکنون تزریق شده است.»

او با اشاره به آمادگی جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی در سویه اُمیکرون و افزایش خدمات جمعیت به منظور پیشگیری از شیوع آن اظهار می‌دارد: «اعضای جوان جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی در 24 پایگاه واکسیناسیون با کادر بهداشت و درمان همکاری می‌کنند.»

بعد از افتتاح و راه‌اندازی بیمارستان صحرایی خراسان‌رضوی روند راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی جمعیت در شهرها و استان‌های مختلف کشور سریع‌تر شد. در اواخر مرداد ماه تعداد این بیمارستان‌ها به هفت بیمارستان افزایش یافت. به گفته قوسیان تا آخر مردادماه امسال دو بیمارستان صحرایی در خراسان‌رضوی و در استان‌های همدان، تهران، اصفهان، خراسان‌شمالی، چهارمحال‌وبختیاری و ساوه هر کدام یک بیمارستان صحرایی راه‌اندازی شد.

همانطور که راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی به کاهش دغدغه‌های بیماران نیازمند انجامید، در بخش واکسیناسیون نیز ورود به‌موقع جمعیت هلال‌احمر با ایجاد پایگاه‌های تزریق واکسن و مشارکت در امر واکسیناسیون هم سرعت این روند را در کشور بیشتر کرد، هم به کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا کمک کرد.

استان‌های البرز و آذربایجان‌غربی اولین استان‌هایی بودند که با راه‌اندازی پایگاه‌های ویژه تزریق واکسن پا به میدان گذاشتند و بعد از این استان‌ها هر روز بر تعداد پایگاه‌های تجمیعی جمعیت هلال‌احمر برای کمک به تزریق واکسن کرونا در کشور افزوده شد.

 

آمادگی افزایش مراکز واکسیناسیون و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی را داریم

در این روزها که خبر شیوع سویه اُمیکرون در کشور دوباره نگرانی‌ها از ایجاد وضعیت بحرانی شیوع بیماری را دوچندان کرده است، رئیس جمعیت هلال‌احمر خبر از آمادگی کامل این جمعیت در پیشگیری و مقابله با این سویه داده است.

دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت با اشاره به فعالیت 145 مرکز واکسیناسیون در کشور می‌گوید: «در صورت گسترش سویش اُمیکرون بیماری کووید-19، هلال‌احمر آمادگی افزایش مراکز تزریق واکسن و در صورت لزوم راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی را دارد. همانطور که در پیک قبلی همه‌گیری با 325 مرکز واکسیناسیون و هشت بیمارستان سریع‌الاستقرار به کمک هموطنان آمد.»

او ادامه می‌دهد: «اکنون در هر روز به طور میانگین 3هزار داوطلب هلال‌احمر با مراکز واکسیناسیون همکاری می‌کنند. از مجموع 145 مرکز فعال تزریق واکسن تا امروز، 124 مرکز با مشارکت هلال‌احمر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور مدیریت می‌شود و 21 مرکز نیز به صورت مستقل توسط هلال‌احمر راه‌اندازی شده و تنها با استفاده از داوطلبان این جمعیت، خدمت‌رسانی می‌کنند.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر می‌افزاید: «در ایام اوج‌گیری بیماری در نیمه تابستان گذشته و افزایش تعداد و حجم محموله‌های سینوفارم که توسط هلال‌احمر به کشور وارد شد؛ با کاهش همه‌گیری کرونا و افزایش مراکز واکسیناسیون، تعداد مراکز تزریق از اوایل مرداد تا اوایل آبان ماه 325 مرکز بود که شامل 297 مورد همکاری مشترک و 28 مرکز مستقل هلال‌احمر می‌شد و در این حدود 100 روز، به طور متوسط روزانه بیش از 7هزار امدادگر داوطلب، مشغول خدمت‌رسانی در این مراکز بودند.»

دکتر کولیوند می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر پشتیبان و همکار وزارت بهداشت و درمان است. بنابراین تنها در صورتی به خدمات بهداشت و درمان اضطراری اقدام می‌کند که از سوی آن وزارتخانه یا دانشگاه‌های علوم پزشکی به خدمات جمعیت هلال‌احمر اعلام نیاز شود. احداث مراکز واکسیناسیون و هشت بیمارستان سریع‌الاستقرار (صحرایی) هم براساس اعلام نیازهایی بود که به هلال‌احمر ارسال شد و ما بارها اعلام کردیم که آمادگی همکاری تا چند برابر میزان موجود را به لحاظ استعداد نیروی انسانی و تجهیزات لازم داریم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن تقدیر از همکاری سازمان جوانان هلال‌احمر یادآور می‌شود: «اغلب واکسیناتورهای داوطلب هلال‌احمر از اعضای کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر و فعال در سازمان جوانان این جمعیت هستند.»

 

آمادگی افزایش مراکز واکسیناسیون کرونا و ایجاد بیمارستان‌های صحرایی را داریم

دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر از فعالیت 145 مرکز واکسیناسیون در کشور خبر داد و تاکید کرد: «در صورت گسترش سویش اُمیکرون بیماری کووید-19، هلال‌احمر آمادگی افزایش مراکز تزریق واکسن و در صورت لزوم راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی را دارد. همانطور که در پیک قبلی همه‌گیری با 325 مرکز واکسیناسیون و هشت بیمارستان سریع‌الاستقرار به کمک هموطنان آمد.»

دکتر پیرحسین کولیوند توضیح داد: «اکنون در هر روز به طور میانگین 3هزار داوطلب هلال‌احمر با مراکز واکسیناسیون همکاری می‌کنند. از مجموع 145 مرکز فعال تزریق واکسن تا امروز، 124 مرکز با مشارکت هلال‌احمر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سطح کشور مدیریت می‌شود و 21 مرکز نیز به صورت مستقل توسط هلال‌احمر راه‌اندازی شده و تنها با استفاده از داوطلبان این جمعیت، خدمت‌رسانی می‌کنند.»

او افزود: «در ایام اوج‌گیری بیماری در نیمه تابستان گذشته و افزایش تعداد و حجم محموله‌های سینوفارم که توسط هلال‌احمر به کشور وارد شد؛ با کاهش همه‌گیری کرونا و افزایش مراکز واکسیناسیون، تعداد مراکز تزریق از اوایل مرداد تا اوایل آبان ماه 325 مرکز بود که شامل 297 مورد همکاری مشترک و 28 مرکز مستقل هلال‌احمر می‌شد و در این حدود 100 روز، به طور متوسط روزانه بیش از 7هزار امدادگر داوطلب، مشغول خدمت‌رسانی در این مراکز بودند.»

دکتر کولیوند گفت: «جمعیت هلال‌احمر پشتیبان و همکار وزارت بهداشت و درمان است. بنابراین تنها در صورتی به خدمات بهداشت و درمان اضطراری اقدام می‌کند که از سوی آن وزارتخانه یا دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به خدمات جمعیت هلال‌احمر اعلام نیاز شود. احداث مراکز واکسیناسیون و هشت بیمارستان سریع‌الاستقرار (صحرایی) هم براساس اعلام نیازهایی بود که به هلال‌احمر ارسال شد و ما بارها اعلام کردیم که آمادگی همکاری تا چند برابر میزان موجود را به لحاظ استعداد نیروی انسانی و تجهیزات لازم داریم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر از همکاری سازمان جوانان هلال‌احمر تشکر کرد و گفت: «اغلب واکسیناتورهای داوطلب هلال‌احمر از اعضای کانون‌های دانشجویی هلال‌احمر و فعال در سازمان جوانان این جمعیت هستند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.