برج‌های دوقلو و چند حقیقت جالب

برج‌های دوقلو به‌رغم انهدام همچنان از مشهورترین بناهای تاریخ به شمار می‌روند

برج‌های تجارت جهانی در نیویورک روزی عنوان بلندترین ساختمان‌های جهان را یدک می‌کشیدند، یعنی درست تا روز 11 سپتامبر 2001 که تخریب غم‌انگیزشان جهان را در شوک فرو برد.

برج‌های دوقلو هرچند هرگز به شکل سابق بازسازی نشدند، اما تا امروز در بسیاری از مستندها، فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و حتی انیمیشن‌ها به نمایش درآمده‌اند.

برج شمالی، برج جنوبی

نام این دو برج‌ در زمان حیات خیلی هم خلاقانه نبود، چرا که رسماً با عنوان برج‌های «شمالی» و «جنوبی» شناخته می‌شدند. آن‌ها هر کدام با 101 طبقه به شکل غیررسمی «مرکز تجارت جهانی» نیز نامیده می‌شدند.
کار ساخت این برج‌ها از سال ۱۹۶۶ میلادی آغاز شد و تکمیل‌شان تا ۱۹۷۷ میلادی به طول انجامید. ساخت «برج شمالی» یا برج شماره یک در دسامبر 1972 و «برج جنوبی» یا برج شماره 2 در جولای 1973 به پایان رسید.

بلندترین‌ سازه سابق دنیا

روزی روزگاری برج‌های دوقلو بلندترین سازه‌های دنیا بودند. در واقع، آن‌ها تا پیش از ساخت «برج ویلیس» در شیکاگو، بلندترین ساختمان‌های جهان به شمار می‌رفتند.
شاید این‌طور به نظر نرسد، اما این دو ساختمان حتی هم‌اندازه نیز نیستند. برج شمالی کمی از برج جنوبی بلندتر است! ارتفاع برج شمالی تقریباً 417 متر و برج جنوبی 415 متر است.

ژانگولر‌ در بین دو برج‌

«فیلیپ پتی»، آکروبات‌باز سرشناس فرانسوی، از دو جهت صاحب شهرت است. نخست بابت بندبازی بین برج‌های کلیسای جامع نوتردام و سپس انجام همین کار بین برج‌های دوقلوی نیویورک است.
پتی 1974 میلادی یعنی 3 سال پس از بندبازی بین برج‌های کلیسای نوتردام، از روی کابلی که بین برج‌های دوقلو کشیده شده بود گذشت. او به این ترتیب رکورد بندبازی جهان را جابه‌جا کرد.
مسافتی که فیلیپ پتی میان برج‌های دوقلو روی سیم پیمود تقریباً 399 متر بود. این در حالی ا‌ست که مسافت میان برج‌های کلیسای نوتردام از 68 متر فراتر نمی‌رفت.

بدشانس‌‌ترین سازه جهان

تا پیش از تخریب کامل برج‌های دوقلو توسط گروه القاعده، خیلی‌های دیگر نیز سعی داشتند تا این برج‌ها را به نحوی خراب کنند. یا از آن چیزی به سرقت ببرند یا حتی در آن بمب‌گذاری کنند. اما هرچه بود، برج‌ها از این سرقت‌ها، آتش‌سوزی‌ها و انفجارها جان سالم به در بردند.
سال 1975، کمی بعد از اتمام برج‌های دوقلو، آتش‌سوزی مهیبی در طبقه یازدهم برج شمالی اتفاق افتاد. این حریق 6 طبقه از این برج را فرا گرفت و به سختی مهار شد. سال 1993 هم بمبی در پارکینگ مرکز تجارت جهانی منفجر شد. این انفجار بیش از هزار نفر را زخمی کرد و 6 کشته بر جا گذاشت.
سال 1998 نیز عده‌ای قصد داشتند یک میلیون و 600 هزار دلار پول نقد از بانک واقع در برج شمالی را سرقت کنند که نهایتاً موفق نشدند.

برج‌نوردی جرج ویلینگ

به دنبال حرکات ژانگولر فیلیپ پتی، جوان 27 ساله‌ای به نام «جرج ویلینگ» نیز دست به کار بسیار جالب و جسورانه‌ای زد. او بعد از انجام محاسبات بسیار، تصمیم گرفت از پایین ساختمان یکی از برج‌های دوقلو، به بالای آن صعود کند.
ویلینگ این کار را در کمتر از 4 ساعت انجام داد. در پایین برج، جمعیت زیادی مشغول تماشا و تشویق او بودند. اما از آن‌جایی که مقامات و پلیس معتقد بودند او نظم عمومی را بر هم زده، بعد از اتمام کار، ویلینگ را دستگیر و 250 هزار دلار جریمه کردند.
برج‌نوردی جرج ویلینگ برای او سرآغاز اتفاقات جالبی شد. او تنها یک دلار و 10 سنت از جریمه‌اش را پرداخت کرد و بعدها به بدل‌کاری موفق در سینما و تلویزیون تبدیل شد.

برگردان از فکت سایت – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.