«فساد» پا به توپ شد!

پاداش‌های نجومی پرداخت‌شده توسط عزیزی‌ خادم به بیت‌المال برمی‌گردد؟

انتشار اسناد گسترده از تخلفات مالی عزیزی‌ خادم صدای همه را درآورد؛ به نظر می‌رسد پرونده‌ای سنگین برای او و رفقایش باز شده است.

شهروندآنلاین: فوتبال ایران این روزها درگیر ماجرایی شده که در باور بسیاری از دنبال‌کنندگانش نمی‌گنجد؛ اینکه در دوره کوتاه نشستن یک نفر بر صندلی ریاست (حدود 11 ماه) میلیاردها تومان پول بدون آنکه مبنای قانونی داشته باشد، به افراد،نهادها و … پرداخت شود. پول‌هایی که تحت عنوان پاداش، حق ماموریت، حقوق و مزایا، کارانه، هزینه اقامت، پول توجیبی در سفر و… به حساب افراد مختلف رفته و حالا با گذشت بیش از دو ماه از عزل شهاب عزیزی خادم اسناد پرداختی آن در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود!

ماجرا از کجا شروع شد؟

اگرچه مبارزه با فساد در هر حوزه‌ای یک اتفاق مهم تلقی می‌شود، اما اصل ماجرای انتشار اسناد پرداختی به افراد و ارگان‌های مختلف در زمان ریاست شهاب عزیزی خادم بر فدراسیون فوتبال به یک مقابله به مثل شباهت دارد. ماجرا از جایی شروع شد که شنیده شد شهاب عزیزی خادم، رئیس سابق فدراسیون فوتبال در تلاش است تا نظر برخی اعضای مجمع فدراسیون را درباره خودش برگرداند و از طریق آن حکم عزل خود را لغو کند و به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال برگردد.

این اتفاق که رخ دادنش بسیار سخت بود، اما باعث شد تا مسئولان کنونی فدراسیون دست به کار شوند و برای مقابله با او اقدام کنند. در این گیر و دار، وکیل فدراسیون فوتبال اعلام کرد مبلغی در حدود 128 میلیون تومان توسط عزیزی خادم از حساب فدراسیون خارج شده و او حاضر نیست این پول را برگرداند. در ادامه اسناد پرداختی‌ها در طول 10 ماه به مجتبی خورشیدی، مدیر سابق تیم ملی که به یک میلیارد و 130 میلیون تومان می‌رسید به یکی از خبرگزاری‌ها رفت و آنها نسبت به انتشار آن اقدام کردند.

بیانیه عزیزی خادم شر به پا کرد

بعد از انتشار موضوع دستمزد و پاداش‌های خورشیدی، سکوت عزیزی خادم بعد از ماه‌ها شکست و باعث شد او در بیانیه‌ای 7 صفحه‌ای به بیان برخی مسائل بپردازد. رئیس معزول فدراسیون فوتبال ضمن دفاع از خود، یک جمله عجیب در بیانیه‌اش گنجانده بود:‌ «برای پاداش ۴۰۰ میلیاردی فوتبال ایران پس از صعود به جام جهانی قطر نقشه‌های شومی کشیده‌اند.»

او در بخش دیگری از بیانیه بلندبالای خود گفته بود:‌ «جریان مرموزی که به تازگی در طبقه چهارم فدراسیون فوتبال سکنی گزیده‌اند، لیست حقوق، مزایا، حق‌الجلسات و میزان دریافتی پاداش‌های اعضای محترم هیات رئیسه را به همراه صورتجلسات هیات‌ رئیسه منتشر کنند.»

عزیزی خادم در آن بیانیه همچنین اعلام کرده بود که رابطه‌اش با فدراسیون فوتبال قطع نشده و منتظر دهم خرداد و تصمیم مهم و تاریخی اعضای مجمع خواهد ماند.

بیانیه رئیس سابق فدراسیون فوتبال تازه شروع ماجرا به نظر می‌رسید. به ناگهان صبح دوشنبه اسناد عجیبی از پرداختی به افراد و نهادها که در فدراسیون یا بیرون از آن در زمان عزیزی خادم فعالیت داشتند به رسانه‌های مختلف رفت تا تخلفات مالی او به دید عموم برسد!

پاداش‌های نجومی به مشاوران رسانه‌ای

یکی از مهم‌ترین اسنادی که مشخص است از داخل فدراسیون به رسانه‌ها درز پیدا کرده، پاداش‌هایی است که در زمان ریاست عزیزی خادم به ارکان رسانه‌ای نزدیک به او، آن هم به صورت نجومی پرداخت شده است.

خبرگزاری ایسنا در این خصوص نوشت:‌ «بر اساس اسناد حسابرسی شده، علی عالی (مشاور و دستیار رئیس)، حسین شریفی (مدیر روابط عمومی)، حسین قهار (خبرنگار و کارمند روابط عمومی) و سعید زارعیان (عکاس و کارمند روابط عمومی) بدون دریافت مجوز شورای برون‌مرزی و به صورت غیرقانونی تیم ملی را در سفر به کشورهای بحرین، اردن، لبنان و امارات همراهی کردند و علاوه بر هزینه‌های اقامتی به ترتیب ۸۵، ۱۵۰، ۱۳۱ و ۱۴۶ میلیون تومان پاداش دریافت کردند.

همچنین علی عالی ۶۰۰ یورو و سایر نفرات هر کدام ۸۵۰ یورو به عنوان حق ماموریت سفرهای برون‌مرزی تنها در سفر به بحرین دریافت کردند که این پرداختی نیز چندین برابر دستورالعمل پرداخت حق ماموریت در سفرهای خارجی وزارت ورزش و جوانان بوده است.

در مستندات این سفر، اسامی علی رستم‌منش، حمیدرضا مهرعلی و امیر اسماعیلی نیز دیده می‌شود که باز هم بدون دریافت مجوز شورای برون‌مرزی اعزام شدند و رستم‌منش و اسماعیلی پاداش صعود را نیز علاوه بر حق ماموریت برون‌مرزی دریافت کرده‌اند.

رستم‌منش به عنوان آشپز، تیم ملی را در سفر به بحرین همراهی کرد، در حالی که تیم‌های ملی در کشورهای عربی معمولا مشکلی از جهت تهیه غذای مناسب نداشته‌اند و در هتل ۵ ستاره منامه همراه داشتن آشپز ضروری به نظر نمی‌رسید.

همچنین بر اساس اعلام مسئولان فدراسیون فوتبال، علی عالی و حسین شریفی بدون دریافت مجوز شورای برون‌مرزی تیم ملی فوتسال را نیز در سفر به کشور لیتوانی همراهی کردند که گزارشی از پاداش یا حق ماموریت‌های این سفر در اسناد حسابرسی به ثبت نرسیده است.

عالی، شریفی، قهار و زارعیان در سفر به لبنان، اردن و امارات نیز مجوز شورای برون‌مرزی را دریافت نکرده و تخلف قبلی را مجددا تکرار کردند که در این سفرها نیز ۸۵۰ یورو (شریفی ۷۰۰ یورو) به عنوان حق ماموریت برون‌مرزی دریافت کردند.

با توجه به اینکه هر فرد بر اساس قانون در طول یک سال نمی‌تواند به هیچ عنوان بیش از 65 میلیون تومان پاداش دریافت کند و البته سفرهای افراد هم بدون مجوز شورای برون‌مرزی بوده، احتمال ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده وجود دارد.

موارد پرداختی ارزی و ریالی فوق تحت عنوان حق ماموریت خارجی و پاداش صعود به جام جهانی جدا از پرداخت حقوق، اضافه کار، کارانه و سایر مزایا صورت پذیرفته است که البته در این بخش نیز به ضوابط و دستورالعمل‌های اداری و سازمانی توجهی نشده است.

سند دیگری در اسناد حسابرسی فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد حسین شریفی، قهار و زارعیان مجموعا مبلغ ۶ هزار یورو از امور مالی فدراسیون دریافت کرده‌اند که باید اسناد مرتبط با هزینه آن به عنوان تنخواه یا عین مبلغ به امور مالی بازگردانده می‌شد که این اقدام تاکنون صورت نگرفته است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «مجموع هزینه‌های هتل مشاوران رسانه‌ای در اردن معادل ۱۰۰ میلیون تومان شده است. همچنین در گزارش ارائه شده، ۳۴ هزار و ۷۰۰ یورو برای پرواز چارتر به قطر هزینه شده که قابل تفکیک نیست. این مبلغ معادل یک میلیارد و ۴۱ میلیون تومان است.

علاوه بر این، مبلغ ۶۵ هزار و ۸۱۰  یورو هزینه صورت‌حساب هتل در امارات شده که میزان خدمات و نوع اتاق استفاده شده قابلیت تفکیک ندارد. این مبلغ معادل  یک میلیارد و ۹۷۴ میلیون تومان است.»

پرداخت هزینه میهمانان شخصی از حساب فدراسیون!

یکی دیگر از اسنادی که در این خصوص منتشر شده، به هزینه‌های مربوط به میهمانان شخصی عزیزی خادم برمی‌گردد. خبرگزاری تسنیم در این‌باره نوشت: «فدراسیون فوتبال در دوره کمتر از یک سال ریاست عزیزی خادم، اعزام‌های خارجی بسیار زیادی داشت که در برخی از آنها دیده می‌شد نفراتی خارج از چارچوب تیم‌ها یا حتی فدراسیون فوتبال، در کنار عزیزی خادم حضور دارند. به طور مثال در سفر به لیتوانی همراهی عبدالرضا موسوی از یک شرکت هواپیمایی و غلامرضا علیخانی از یک شرکت طراحی سوپر مارکت که مدعی اسپانسری البسه تیم ملی بود، خبرساز شد.»

تسنیم در ادامه آورده است: «در حالی که در تمامی سفرها، فدراسیون‌ها باید برای نفرات اعزامی از شورای برون‌مرزی مجوز دریافت کنند و طبق این مجوز، اجازه هزینه‌کرد برای نفرات را دارند، اما سندی نشان می‌دهد که در سفر لیتوانی، میهمانان و همراهان عزیزی خادم فاقد مجوز شورای برون‌مرزی بوده‌اند.

در نامه دیگری از سوی فردی به نام رضا احمدنژاد به فدراسیون فوتبال، مشخص شده حتی فدراسیون هزینه هتل میهمانان خود را پرداخت نکرده و نگارنده این نامه مدعی پرداخت هزینه اقامت میهمانان فدراسیون فوتبال در گراند هتل کمپینسکی کشور لیتوانی در شهر ویلتیوس شده است. در این نامه اشاره شده با توجه به پرداخت هزینه هتل با کارت اعتباری و عدم وجود این امکان از سوی میهمانان فدراسیون فوتبال، این فرد مبلغ 3164.50 یورو هزینه کرده و خواهان پرداخت این مبلغ از فدراسیون فوتبال شده است. در پایین این نامه که به نظر می‌رسد از سوی حسابرسی فدراسیون فوتبال نوشته شده، این فاکتور هزینه میهمانان شخصی عزیزی خادم یعنی عبدالرضا موسوی و غلامرضا علیخانی است که بدون رابطه کاری با فدراسیون و مجوزهای قانونی، عازم لیتوانی شده‌اند. گفته می‌شود بخشی از مبلغ 3164.50 یورو از سوی فدراسیون به صورتی (نقدی) پرداخت شده و به همین دلیل در گزارش نهایی حسابرسی این رقم 2222 یورو درج شده است.»

در واقع عزیزی خادم در این سفر بدون مجوز شورای برون‌مرزی دو نفر را با خودش برده و هزینه آنها را هم از حساب فدراسیون پرداخت کرده است؛ تخلفی دیگر که هیات رئیسه را مصمم به عزل او کرد.

تفاوت فاحش در پاداش‌های دریافتی هیات‌رئیسه

یکی از نکاتی که شهاب عزیزی خادم در بیانیه‌اش اشاره کرده بود، به مساله دریافتی هیات رئیسه اختصاص داشت. از این رو فدراسیون فوتبال اسناد مربوط به ارقام دریافتی توسط اعضای هیات رئیسه را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار داد. ارقامی که بر اساس قانون پرداخت پاداش تا سقف 65 میلیون تومان در طول سال قانونی به نظر می‌رسد.

خبرگزاری مهر نوشته است: «از بین اعضای هیات رئیسه حیدر بهاروند، شهره موسوی و حمیدرضا مهرعلی رقمی به عنوان پاداش دریافت نکرده‌اند، اما میرشاد ماجدی، مهرداد سراجی، احمدرضا براتی، خداداد افشاریان، بهرام رضاییان، احسان اصولی و طهمورث حیدری مبالغ مختلفی را به عنوان پاداش چهار بازی تیم ملی برابر هنگ‌کنگ، کامبوج، بحرین و عراق دریافت کرده‌اند.

ضمن اینکه حسن کامرانی‌فر، دبیر کل فدراسیون نیز به همین خاطر رقمی را دریافت کرده که جمع کل این پاداش‌ها به بالای ۴ میلیارد ریال می‌رسد. رقم دریافتی اعضای هیات رئیسه و دبیر کل فدراسیون 410 میلیون و 500 هزار تومان است.

میزان پاداش اعضای هیات رئیسه فدراسیون به شرح زیر است:

مهرداد سراجی : ۵۸۵ میلیون ریال/احمدرضا براتی : ۵۸۵ میلیون ریال/خداداد افشاریان: ۵۸۵ میلیون ریال/احسان اصولی : ۵۸۵ میلیون ریال/طهمورث حیدری: ۵۸۵ میلیون ریال/میرشاد ماجدی : ۵۸۵ میلیون ریال/بهرام رضاییان(دریافتی ۱۵ درصد): ۳۵۱ میلیون ریال/حسن کامرانی‌فر (دریافتی ۱۰ درصد): ۲۳۴ میلیون ریال/یونس اسدی مقدم – رئیس کمیته اخلاق(۵ درصد): ۱۱۷ میلیون ریال/ابوالفضل حسن‌زاده محمدی – رئیس کمیته انضباطی: ۱۱۷ میلیون ریال/علیرضا صالحی – رئیس کمیته استیناف: ۱۱۷ میلیون ریال/جمشید نورشرقی – رئیس کمیته تعیین وضعیت: ۱۱۷ میلیون ریال/منصور قنبرزاده – سرپرست سابق دبیر کلی(۱۵ درصد): ۳۵۱ میلیون ریال

کمیته اخلاق دست به کار شد

افشاگری‌های گسترده در بحث تخلفات مالی شهاب‌الدین عزیزی خادم سبب شد تا کمیته اخلاق فدراسیون برای رسیدگی به این تخلفات فعالیت‌هایش را شروع کند. کمیته اخلاق در اولین اقدام عزیزی خادم و مجتبی خورشیدی را احضار کرد تا درباره مسائل پیش آمده و دریافتی و پرداختی‌ها پاسخگو باشند. بر این اساس، مجتبی خورشیدی، مدیر سابق تیم ملی فوتبال عصر روز دوشنبه در کمیته اخلاق حضور یافت. قرار بود عزیزی خادم هم به این جلسه برود، اما او از حضور در کمیته اخلاق امتناع کرد. در این جلسه میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال هم حضور داشت تا اسناد مربوط به تخلفات را ارائه کند.

به احتمال فراوان در روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود که افراد دیگری که نام‌شان در این ماجرا وسط آمده نیز به کمیته اخلاق بروند و توضیحات‌شان را ارائه بدهند. در نهایت نیز این کمیته باید حکم خود را در این ماجرا صادر کند.

پاداش‌ها برگردانده می‌شود؟

موضوع مهمی که در این پرونده وجود دارد، بحث بازگشت پاداش‌ها به حساب فدراسیون فوتبال است. با توجه به اینکه هر فرد بر اساس قانون در طول یک سال نمی‌تواند به هیچ عنوان بیش از 65 میلیون تومان پاداش دریافت کند و البته سفرهای افراد هم بدون مجوز شورای برون‌مرزی بوده، احتمال ورود سازمان بازرسی کل کشور به این پرونده وجود دارد. اینکه پاداش‌های پرداخت شده به افراد به حساب فدراسیون برگردانده شود یا خیر موضوعی است که باید منتظر گذر زمان درباره‌اش باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.