تاثیر موسیقی راک بر اشتهای موریانه‌ها

جمله کلیدی در خصوص حشرات این است که آن‌ها در هر شرایطی می‌توانند زندگی ‌کنند

هر کدام از آن‌ها روش منحصر به فردی برای زنده ماندن دارند. حشرات در هر نقطه از کره زمین می‌توانند زندگی کنند. آن‌ها را در سردترین و گرم‌ترین نقاط جهان می‌توان یافت.

شاید باورتان نشود اما دانشمندان معتقدند بیشتر حشرات به نوعی درد را تجربه می‌کنند. در واقع حشرات، دردی که از آسیب یا ضربه به بدن‌شان وارد می‌شود را احساس می‌کنند. پس دفعه بعد که یک سوسک یا مورچه را زیر پا له کردید به این مهم توجه داشته باشید!

مغز فعال

تمام حشرات، حتی حشراتی که بسیار ریز هستند هم مغز دارند. البته این را هم بدانید که اغلب آن‎‌ها می‌توانند چند روز بدون داشتن سر زندگی کنند. حشرات بعد از آسیب یا جراحت، خون زیادی از دست نمی‌دهند. چون اصولا خونی در بدن ندارند. آن‌ها مایعی شبیه خون دارند که همولنف نام دارد و همان کار را برایشان می‌کند.

خورشید دوست

سنجاقک‌ها حشراتی هستند که با کمک خورشید زندگی می‌کنند. گرمای خورشید به آن‌ها انرژی کافی برای پرواز را می‌دهد. سنجاقک‌ها در روزهای ابری یا در زمان‌هایی که خورشید دیده نمی‌شود، پرواز نمی‌کنند. آن‌ها از حشرات دیگر مثل پشه‌ها تغذیه می‎‌کنند.

رکورد شکنی

سوسک‌ها بزرگ‌ترین گونه‌ موجود در کره‌ زمین هستند. طبق تحقیقات، حداقل 350 هزار گونه سوسک در جهان وجود دارد که البته هنوز بسیاری از آن‌ها کشف نشده‌اند. جالب است بدانید که تاکنون در آمریکا فقط 30 هزار نوع سوسک شناخته شده است!

گاز بدن

یکی از جالب‌ترین نکات درباره‌ حشرات این است که بدن آن‌ها هم گاز تولید می‌کند. متداول‌ترین نوع گازی که این حشرات تولید می‌کنند، متان و هیدروژن است. این گازها در برخی گونه‌ از حشرات، بسیار متعفن است. هرچند از آن‌جایی که حجم بسیار کمی دارد، ما انسان‌ها قادر به بوییدن‌شان نیستیم.

دردناک و مفید

زنبورها حشراتی هستند که اگر احساس خطر کنند، نیش می‌زنند. نیش‌ زنبورها در اغلب اوقات کاملاً بی‌ضرر است و این کار فقط باعث مرگ خودشان می‌شود. از زهر زنبور عسل برای کمک به درمان بیماری‌هایی مثل آرتروز، اسکلروز و التهاب تاندون استفاده می‌شود.

انگل بی‌آزار

احتمالاً تا قبل از این نمی‌دانستید که شپش‌ها آبشش دارند. همین ویژگی به آن‌ها امکان می‌دهد که زیر آب یا در نقاط مرطوب، نفس بکشند. این موجودات معمولاً هم در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند. شپش‌ها در ظاهر حشرات بی‌آزاری هستند، چراکه نیش نمی‌زنند. اما آن‌ها به خاطر علاقه به گرما و رطوبت گاهاً در بدن انسان خصوصاً در بین موها خانه می‌کنند. ویژگی‌ای که شپش را به حشره مورد علاقه انسان تبدیل نمی‌کند.

تغذیه و موسیقی

جالب است بدانید موریانه‌ها با آنالیز ارتعاشات کیفیت چوبی که در اطراف است را می‌سنجند. این ارتعاشات به آن‌ها امکان می‌دهد تا بهترین منابع غذایی را پیدا کنند. تحقیقی ثابت کرد موریانه‌ها وقتی موسیقی هوی متال یا راک پخش می‌شود سریع‌تر چوب‌ها را می‌جوند!

مواد اولیه

حشرات ممکن است به نظر موجوداتی شکننده و کوچک بیایند اما اینگونه نیست. تمام اعضای بدن‌ آن‌ها از جمله بال‌هایشان از ماده‌ای سخت به نام «کوتیکول» یا «پوستک» ساخته شده است. کوتیکول از جنس کیتین (پُلیمری مشتق شده از گلوکز) است.

نادرترین گونه

«چوبک جزیره لرد هووی» یک نمونه از حشرات در خطر انقراض است. بدن این حشره شبیه یک تکه چوب است. پیش‌تر اعتقاد بر این بود که آن‌ها در دهه 1920 منقرض شده‌اند اما در سال 2001، دوباره در جزیره لرد هووی کشف شدند.

سیستم شنوایی

برخلاف انسان و سایر پستانداران، اغلب حشرات اندام «گوش» را به شکلی که ما فکر می‌کنیم، ندارند. مثلاً سیستم شنوایی جیرجیرک‌ها روی پای آن‌ها، در ملخ‎ها روی شکم‌شان و در مگس‌های انگلی روی گردن‌شان است!

ابریشم ‌سازها

عنکبوت‌ها به تار تنیدن معروف هستند. در حقیقت، این تارهای مارپیچی‌شکل به صورت مایع از بدن عنکبوت خارج می‌شوند و به محض تماس با هوا، سفت و محکم می‌شوند. طبق گفته‌ دانشمندان، تار عنکبوت پنج برابر سخت‌تر از فولاد و قوی‌ترین فیبری‌ است که انسان تاکنون شناخته.

برگردان از فکت سایت – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.