در شرایطی که خبرهای چندانی درباره کنسرتهای آنلاین نمیشنویم، کنسرتهای دو خواننده محبوب هم که در روزهای آینده در جزیره کیش برگزار خواهد شد، با استقبال چندانی مواجه نشده و تنها معدودی از بلیتهایشان به فروش رسیدهاند
[پولاد امین] در روزهای اخیر شاهد انتقادات زیادی درباره کنسرتهای موسیقی ایرانی بودهایم. از یک سو عدهای به این تاختهاند که چرا مثل روزهای اول شیوع کرونا کنسرتهای آنلاین برگزار نمیشود و به عبارت بهتر کنسرتهای اینترنتی که چند وقتی بسیاری از علاقمندان موسیقی را پای خود مینشاندند از رمق افتادهاند. همزمان با این، عدهای نیز به کنسرتهایی که در راهند ایراد گرفتهاند که از همان معضلی رنج میبرند که سینما و تئاتر را نیز با چالشهای زیادی مواجه کرده است و آن هم چیزی نیست جز بیتماشاگر بودن. در واقع بیکنسرتی و کنسرتهای بیمشتری مهمترین مسایل رسانهای موسیقی ایران در روزهای اخیر بودهاند.
کنسرت بیمشتری
این داستان را چند روز پیش یکی از خبرنگاران موسیقی کلید زد که در توئیتر نوشت: «اولین کنسرت دور جدید کنسرتها روز ۳۰ مهر در جزیره کیش و در فضای باز برگزار میشود. کنسرت هورشبند که در روزهای گذشته با بلیتهای ۳۴۰ و ۳۰۰ هزار تومانی حداکثر قیمت به فروش میرسید، امروز با حداکثر قیمت ۳۰۰ و ۲۵۰ هزار تومانی تخفیف خوردهاند. اما تا این لحظه تنها ۵۰ بلیت فروش رفته و این یعنی فاجعه»!
البته در دو روز بعد از توئیت چند تن دیگر هم بلیتهای کنسرت هوروشبند را خریداری کردهاند و حالا شمار خریداران بلیت این کنسرت به سیصد نفر رسیده. اما همین هم جز فاجعه چیزی نیست. آنهم در حالی که دو ماه تمام هر نوع اجرای موسیقی تعطیل بوده و حالا اولین گروهی که بعد از تعطیلات محرم و صفر قصد کرده روی استیج برود، هوروشبند است که در روزگار پیش از کرونا همواره کنسرتهای پرجمعیتی را ازش شاهد بودیم. اما حالا تنها معدودی از بلیتهای اولین اجرای بعد از ماه صفر به فروش رفته، و بدتر اینکه از این تعداد نیز بیش از هشتاد درصد بلیتهای فروخته شده ارزانترین بلیتهای اجرا هستند.
یک کشور، دو اجرا
اما همه مشکل در کم مشتری بودن اجرای صحنهای هوروشبند نیست. مشکل بزرگتر شاید این باشد که در یکی از مهمترین سایتهای بلیتفروشی کنسرت، تنها اجرای موجود همین هوروشبند است و البته یکی دو روزی است که اجرای رضا بهرام نیز در کیش به این کنسرت اضافه شده است.
این یعنی در کل ایران تنها دو کنسرت در روزهای آتی اجرا خواهد شد. نکته ناامیدکنندهتر اینکه در بخش برنامههای آینده و به زودی و کنسرتهای در دست اقدام هم موردی به چشم نمیخورد. آیا نمیتوان حق را به بدبینها داد که باور دارند موسیقی همواره بحرانی ایران زیر فشار کرونا دارد نفسهای آخر را میکشد و به عبارت بهتر کرونا عملا دارد آخرین میخها را هم بر تابوت موسیقی میزند؟
اجرا برای صندلیهای خالی
هوروشبند قرار است روز چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت 23:59 در مجموعه آوای خلیج فارس جزیره کیش روی استیج برود. سایتهای بلیتفروشی از قیمتهای 120 هزار تومان تا 300 هزار تومانی این کنسرت خبر میدهند- که ظاهرا بخش اعظم بلیتها 200 هزار یا کمتر قیمت خوردهاند. اما حتی با این شرایط هم استقبال چندانی از این کنسرت به عمل نیامده است.
فردای هوروشبند، یعنی ساعت 23:59 پنجشنبه 1 آبان 1399 شاهد اجرای زنده رضا بهرام نیز در مجموعه آوای خلیج فارس کیش خواهیم بود. این خواننده که در تیرماه امسال به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده بود، با بلیتهایی با قیمتهای مشابه و البته تماشاگرانی که چندان تفاوتی با هوروشبند ندارند روی استیج خواهد رفت. دو خواننده- گروه محبوب که در نوع موسیقی که اجرا میکند، سابقه کنسرتهای به مراتب شلوغتر و پرتماشاگرتری را دارند، اما اکنون در دام کرونا و هراس افتاده و ناچارند مقابل صندلیهای خالی اجرا کنند.
گرانی و دیگر هیچ؟!
محمد الهیاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد عقیده دارد دلیل عدم اجرای کنسرتهای موسیقی تنها و تنها مسایل مربوط به کرونا و نگرانی مردم نیست و میتوان در این مورد به مسایل دیگری نیز اشاره کرد. او میگوید: «غیر از کرونا و نگرانیهای موجود در این رابطه میتوان به یک سری دلایل ریزتر دیگر نیز اشاره کرد. از جمله افزایش چشمگیر بلیت اجرای زنده که در ابتدای تابستان به دست یکی از سامانههای فروش بلیت به انجام رسید. این یکی از دلایل عدم استقبال مردم از کنسرتها و به تبع آن برگزار نشدن کنسرتهای جدید است».
الهیاری فومنی میگوید که این افزایش قیمت در حالی صورت گرفت که دفتر موسیقی با مجمع صنفی ناشران موسیقی توافق کرده بود که قیمت بلیت کنسرت در روزهای کرونایی افزایش نداشته باشد.
او نسبت به برگزاری کنسرت در ماههای آتی خوشبین است و میگوید که «مطمئن باشید برگزاری کنسرتها جزو برنامههای ما خواهد بود و ما در این زمینه حتماً برای نیمه دوم سال برنامهریزیهای لازم را انجام میدهیم. منتها در این زمینه رویکرد ما عمدتاً رویکرد فعالیت به کمکهای نهادهای صنفی چون خانه موسیقی، انجمن صنفی هنرمندان موسیقی و مجمع صنفی ناشران بوده است. در موضوع اجراهای پاپ نیز طبیعی است که ما عمده مراجعهمان به مجمع صنفی ناشران موسیقی است».
حرف آخر
به نظر میآید چاره موسیقی در شرایط فعلی کنسرت آنلاین باشد- که در روزهای آغازین همهگیری کرونا با شدت و حدت دنبال شد، اما حالا بعد از دو ماه تعطیلی محرم و صفر خبر چندانی از اجراهای جدید شنیده نمیشود.
این موضوع را در روزهای آینده دنبال خواهیم کرد.