«رودسر» شاید پرترددترین محورهای جادهای استان گیلان را نداشته باشد، اما یکی از سه محور اصلی ورود به این استان است و حضور مسافران در مسیر این شهر، آن را مستعد بروز حوادث جادهای زیادی کرده است؛ به خصوص در ایام تعطیل. همجواری با دریا و مناطق کوهستانی باعث شده تا شاهد تنوع زیاد در عملیاتهای امدادی رودسر باشیم. این شهرستان سه پایگاه امداد جادهای، کوهستان و ساحلی دارد. امدادگران تخصصی حاضر در این پایگاهها، درست در اوج تراکم مسافرتها در کشور، در این پایگاهها آمادهباش هستند.
مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ علاقه به آموزش حرفهای امدادونجات و شرکت در دورههای تخصصی، اغلب امدادگران را در هلالاحمر ماندگار کرده و به مرور از آنها نجاتگران و امدادگرانی ماهر و باتجربه ساخته است.
این روزها که «علی ارقند» به همراه دیگر امدادگران در پایگاه امداد ساحلی چابکسر مستقر میشود تا حوادث را پوشش دهد، پنج سال از شروع اولین تجربه امدادیاش در شهرستان رودسر میگذرد.
این امدادگر جوان که 25 سال دارد، میگوید: «من در دو حوزه امداد ساحلی و امداد کوهستان با هلالاحمر همکاری میکنم. کوهنوردی حرفهای را سالها پیش آغاز کردم و بعد از طی دورههای بینالمللی و تخصصی لازم، در این راه ورزیدهتر شدم. امداد ساحلی را هم بهدلیل نیاز شهرستان به حضور تیمهای امداد ساحلی پیگیری میکنم. هر سال مسافران زیادی بدون رعایت نکات ایمنی و بدون آگاهی از وضعیت شنا در دریا، به آب میزنند و حوادث زیادی میآفرینند.»
یکی از سختترین عملیاتهایی که هرگز از ذهنش پاک نمیشود، اولین عملیاتی است که در آن به عنوان امدادگر در طرح ساحلی حضور داشت. زمان زیادی از غرقشدگی یکی از مسافران در دریا گذشته بود که خبرش را به پایگاه دادند.
محل حادثه طرحهای سالمسازی دریا نبود و فاصله زیادی هم با محل استقرار تیم امداد داشت. علی میگوید: «اغلب حوادث غرقشدگی در محلهایی دور از طرح سالمسازی رخ میدهند که دسترسی به آن ساده نیست.
تیمهای امدادی و آمبولانس و غریقنجاتها در محدوده طرح سالمسازی حضور دارند و میتوانند به سرعت خودشان را به محل حادثه برسانند، اما در اولین ماموریتی که من در آن حضور داشتم، فاصله محل حادثه با ما آنقدر زیاد بود که زمان طلایی برای نجات فرد حادثهدیده از دست رفته بود. اینکه نتوانسته بودم در این عملیات جان این فرد را نجات بدهم بسیار برای من ناراحتکننده بود.»
حوادث پیچیده
پیچیدگیها و سختیهای عملیات در رودسر وقتی خودش را نشان میدهد که حادثه ابعاد مختلفی به خود بگیرد؛ مثل تصادفهایی که منجر به سقوط خودرو به دره میشوند. ارقند میگوید: «مسیرهای دسترسی به مناطق کوهستانی، یا درهها گاهی بسیار سخت است.
یکی از سختترین ماموریتهایی که در آن حضور داشتم، سقوط پسری از دره کنار یک رودخانه بود. به محض این اتفاق، افرادی که ما را از قبل میشناختند، تماس گرفتند و شرح حادثه را دادند. من آن روز شیفت نبودم اما بلافاصله با هماهنگیهای لازم، به محل حادثه رفتیم.
قبل از رسیدن ما چندنفر از بچهها مسیر رودخانه را ارزیابی کرده بودند. صخرهای که این پسر به پایین درهاش سقوط کرده بود بسیار شیب تندی داشت. پایین رفتن و کارگاه زدن یک طرف، در آن شیب تند که با هرقدم، سنگها از زیر پایمان سُر میخوردند، باید این فرد را هم به بالای دره میرساندیم. حال فرض کنید در چنین شیب و مسیری، خودرو هم سقوط کرده باشد و مجبور به رهاسازی حادثهدیدهها از داخل خودرو هم باشیم!»
گم شدن در کوهستان
دو سال تعطیلی سفرهای استانی و ممنوعیت سفر، باعث شده تا این روزها جادهها، کوهستان و مناطق گردشگری رودسر شلوغتر از هر زمان دیگری باشد. از وقتی پای جاذبههای گردشگری به فضای مجازی هم باز شده و مردم از وجود رودخانهها، آبشارها و ییلاقها بیشتر آگاه شدهاند، دردسرها برای تیمهای امدادونجات چندبرابر شده است.
«احسان پژمان» از امدادگران باسابقه هلالاحمر رودسر است که از سال 83 و بعد از بارش برف شدید در استان گیلان، برای ارسال مواد غذایی به روستاهای گرفتار در برف به جمع هلالاحمر پیوست.
او میگوید: «در ماههای گذشته شاهد افزایش مسافرتها به استان گیلان و افزایش ترددها در رودسر هستیم. این یعنی افزایش حوادث مختلف ازجمله غرقشدگی، حوادث جاده و کوهستان و … . یکی از موضوعاتی که اخیرا باعث شده تا تنوع و شکل رخ دادن حوادث در رودسر تغییر کند، گسترش اطلاعرسانی درباره مناطق گردشگری است. با گسترده شدن اطلاعرسانی درباره نقاط بکر گردشگری، اغلب مردم با این مناطق آشنا شدهاند اما بدون آگاهی از نکات ایمنی لازم به این فضاها مراجعه میکنند.»
12 ساعت پیمایش مسیر صعبالعبور جنگلی برای پیدا کردن گروهی از گردشگران، نمونهای است از این حوادث. پژمان میگوید: «قبل از رسیدن به این گروه گردشگر که در منطقهای جنگلی راه را گم کرده بودند، فکر میکردیم گروهی طبیعتگرد حرفهای هستند، اما وقتی به آنها رسیدیم متوجه شدیم که حتی از امکانات اولیه هم برخوردار نبودند. تعجب کرده بودیم که چطور این مسیر سخت 12 ساعته را با صندل و تجهیزات ناکافی طی کرده بودند.»
تورهای گردشگری ناآشنا به اصول ایمنی طبیعتگردی، این روزها حوادث زیادی از این دست را در رودسر رقم میزنند. پژمان میگوید: «یکی از ویژگیهای حوادث اخیر که پوشش میدهیم، این است که معمولا به صورت گروهی و برای گردشگران رخ میدهد.»
یکی از شیرینترین خاطراتش در امدادونجات رودسر را، احیای یک دختربچه 8 ساله میداند که با وجود نداشتن نبض، توانسته بودند او را دوباره به زندگی برگردانند. او میگوید: «یک ساعت بعد از این ماموریت خانواده این دختربچه با شیرینی به پایگاه آمدند و از ما تشکر کردند. حسی که در چنین لحظاتی یک امدادگر تجربه میکند، وصفناپذیر است.»
تجربه امداد
تصادف جادهای به خصوص در محورهای کوهستانی، بیشترین حوادث این روزهای رودسر را به خود اختصاص داده است. «کامیار صالحپور»، رئیس شعبه هلالاحمر شهرستان رودسر میگوید: «رودسر سومین شهرستان بزرگ استان گیلان از نظر وسعت است.
از طرفی وجود دریا، رودخانهها، جنگل و کوهستان در این شهرستان باعث شده تا تنوع زیادی در حوادث داشته باشیم.
آبگرفتگی معابر و زمینهای کشاورزی بعد از بارندگیهای طولانی یکی از رخدادهای شایع در این شهرستان است که بلافاصله تیمهای ما برای تخلیه آب و انجام اقدامات لازم اعزام میشوند. بعد از کرونا، این اولین سالی است که با حجم زیاد مسافران در استان گیلان روبهرو میشویم و طبیعتا تصادفهای جادهای بیشتری هم در ایام پرتردد در محورها شاهدیم.»
صالحپور تنوع حوادث را بهانهای برای دایر شدن هر سه نوع پایگاه امدادی جاده، ساحلی و کوهستان در رودسر میداند و میگوید: «امدادگران ما در هر سه پایگاه، علاوه بر حوادث تخصصی مربوط به خود، حوادث دیگر را هم پوشش میدهند. به همین دلیل آموزشهای تخصصی هم در سطح بالایی در این شهرستان به امدادگران ارائه میشود تا بتوانیم در صورت بروز خدمات بهتری به مردم و مسافران ارائه کنیم.»
پروازهایی که به نجات ختم می شود/ میهمانان امدادهای هوایی چه کسانی هستند؟