برنامه رئیسی در اجلاس «سیکا»

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری گفت: درخواست‌های متعددی برای ملاقات با رئیس‌جمهوری در حاشیه «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» داشته‌ایم اما به دلیل نبود فرصت، اولویت رئیس‌جمهوری با سران کشورهایی است که در نشست‌های قبلی دیداری با آنها نداشته است.

به گزارش شهروند آنلاین،محمد جمشیدی در گفت وگو با ایرنا، با بیان اینکه رئیس‌جمهوری روز پنجشنبه برای حضور در اجلاس سیکا به آستانه قزاقستان می‌رود، گفت: سران ۱۱ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان، قطر، عراق، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، فلسطین و تاجیکستان در عالی‌ترین سطح در این اجلاس شرکت می کنند.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری درباره دیدارهای رئیسی در حاشیه این اجلاس، گفت: درخواست‌های متعددی برای ملاقات با رئیس‌جمهوری داشتیم اما به دلیل نبود فرصت، اولویت با سران کشورهایی است که در نشست‌های قبلی چون پیمان شانگهای و مجمع عمومی سازمان ملل دیداری با آنها انجام نشده است.

جمشیدی از سران قطر و جمهوری آذربایجان به عنوان افرادی نام برد که درخواست ملاقات با رئیسی داشته‌اند و در نشست شانگهای و مجمع عمومی ملل متحد فرصت دیدار با رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران نداشته‌اند.

او با بیان اینکه رئیس‌جمهوری بامداد پنجشنبه، تهران را به مقصد آستانه قزاقستان ترک می‌کند، گفت: رئیس جمهوری از جمله سخنرانان حاضر این نشست است که روز پنجشنبه با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات اور آسیا سخنرانی می‌کند.

«کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا» (CICA) یک مجمع بین المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۲ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

نخستین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین و پنجمین دور آن در خرداد  ۱۳۹۸ در دوشنبه تاجیکستان برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. محمدرضا کیانفر می‌گوید

    .
    ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور گفت: آماده‌ایم از ظرفیت‌های عظیم‌مان برای حل اختلافات آذربایجان و ارمنستان استفاده کنیم.

    آقای رئیسی،
    جمهوری اسلامی همین‌که در کشورهای همسایه آتش نیفروزد بزرگترین خدمت به بشریت می‌باشد زیرا 43 سال است هنوز آمادگی حل اختلافات با هموطنان مخالف خودش را ندارد.
    چشمه‌ی خضر درخشید ز دور، یا که تیغی به کف قاتل ماست.
    مشکلی نیست که آسان نشود، مشکل اینست که خود مشکل ماست.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.