نگرانی از تنش آبی در تهران

شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران درباره افزایش مصرف آب در پایتخت هشدار داد.

به گزارش شهروند آنلاین،معاون بهره برداری این شرکت گفت: امسال سومین سال آبی خشک و کم بارش پی در پی است که این وضع تنش آبی، در طول حدود ۵۰ سال گذشته در تهران بی سابقه است و در هیچ دوره‌ای شاهد چنین وضعی نبوده ایم.

عبدالحسین مجدی زاده تصریح کرد: شهر تهران با توجه به ذخائر آبی آن، شهر مقاومی در مقابل تنش آبی نیست.

او گفت: با توجه به افزایش دو و نیم درجه‌ای دمای هوا در پائیز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و کاهش ذخائر آبی سد‌ها در مقایسه با تابستان، میزان مصرف آب شهروندان تهرانی در ۳ شنبه ۱۹ مهر حدود ۳ درصد معادل حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب، بیش از مدت مشابه سال قبل شده است.

معاون شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران افزود: هم اکنون میزان مصرف شهروندان تهرانی حدود ۴۲ هزار لیتر در ثانیه است که معادل مصرف ۲۵ هزار بطری آب معدنی یک و نیم لیتری در ثانیه می‌شود و یا به عبارتی، مصرف آب پایتخت در ۳ شنبه به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسید که این عدد معادل مصرف بیش از ۲ میلیارد بطری یک و نیم لیتری آب معدنی است.

او همچنین گفت: در ۲ سال گذشته هیچ قطعی برنامه ریزی شده آب در تهران نداشتیم و برای گذر از سال آبی امسال، اقداماتی انجام داده ایم، اما برای عبور موفق از آن، شهروندان باید مصرف آب خود را بیش از پیش مدیریت کنند.

مجدی زاده درباره الگوی مصرف آب در پایتخت هم افزود: الگوی مصرف ماهانه آب در تهران ۱۴ متر مکعب برای هر خانوار (حدود سه و نیم نفر) تعیین شده، اما این عدد هم اکنون حدود ۲۲۰ لیتر است که ۸۰ لیتر بیش از الگو است.

او تصریح کرد: حدود ۴۰ درصد مصرف آب در تهران از منابع آب زیرزمینی (چاهها) و ۶۰ درصد دیگر از منابع آب سطحی (سدها) تامین می‌شود که این عدد در ماه‌های مختلف، به علت تغییر شرایط اقلیمی، متغیر است.

معاون شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب تهران افزود:هم اکنون حدود ۸۰ میلیون متر مکعب حجم ذخائر سد‌های پنج گانه تهران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.

او گفت: در دو فصل پائیز و زمستان به علت کاهش حجم ذخائر سد‌ها و کم بارشی و در زمستان، چون بارش‌ها بیشتر برف است و تبدیل به روان آب نمی‌شود. دغدغه ما برای تامین آب بیش از فصل گرم تابستان است.

عبدالحسین مجدی زاده همچنین افزود: بیشترین مصرف آب در تهران در بعدازظهر‌ها و بین ساعت‌های ۱۶ تا ۲۴ است.

او گفت: هموطنان در مواقعی که شاهد شکستگی لوله و خطوط آب رسانی هستند موارد را سریع به سامانه ۱۲۲ اطلاع دهند تا با حضور ماموران امداد شرکت آبفا، بتوان جلوی هدر رفت آب را گرفت./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.