آخرین وضعیت نرخ ازدواج و بارداری در ایران

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس با بیان مزیت‌های قانونی این طرح گفت: این قانون اتفاقات خوبی را رقم زده که افزایش ۱۵ درصدی نرخ ازدواج و افزایش ۳۰ درصدی نرخ بارداری را منجر شده است.

به گزارش شهروند آنلاین،امیرحسین بانکی پور در جلسه با مدیران دستگاه‌های مرتبط با جوانی جمعیت اظهار داشت: قانون جوانی جمعیت بر اساس هشدار‌های مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص پیری جمعیت تهیه و مصوب شده است.

او افزود: امروز همه نسبت به اهمیت موضوع جمعیت آگاهی دارند، اما متاسفانه فوریت و درک شرایط بحران جمعیت هنوز در جامعه احساس نشده است.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: برای رهایی از تله جمعیتی تنها پنج سال فرصت داریم و اگر این بحران مانند کرونا جدی گرفته شود می‌توانیم بر آن فائق بیاییم و کشور را از یک ابر بحران نجات دهیم.

بانکی پور با تاکید بر این نکته که پیری جمعیت یک ابر بحران است که با هیچ یک از بحران‌های تاریخ ایران زمین قابل مقایسه نیست تصریح کرد: در تمام بحران‌های گذشته با گذشت ۳۰ سال به روال قبل بازگشتیم، اما اگر خدای نکرده بحران جمعیت اتفاق بیفتد تا ۱۵۰ سال امکان بازگشت وجود ندارد.

این نماینده مجلس بحران‌های اقتصادی، سلامت، علمی و.. را نتیجه پیری جمعیت دانست و افزود: بر اساس آمار‌های جهانی در سال ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت کشور با روند فعلی را سالمندان و دو سوم را غیر سالمندان تشکیل خواهند داد.

او ادامه داد: اینکه برخی می‌گویند به چه امیدی بچه‌دار شویم اتفاقا آینده خوبی در انتظار این بچه‌هاست چرا که جامعه در آینده نیازمند نیروی جوان و متخصص است و در زمینه اشتغال آینده روشنی وجود خواهد داشت.

این استاد دانشگاه از اهتمام جدی برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: هدف از توسعه خوابگاه‌های متاهلی تبدیل دانشگاه‌های مجردی به متاهلی کمک به سیر علم و اشتغال و کاهش سن ازدواج است.

او اضافه کرد: برهمین اساس در بودجه دانشگاه‌های کشور بودجه ای برای احداث خوابگاه‌های متاهلی اختصاص داده شده است و غیر از بودجه نیز بانک‌ها هم باید معادل درآمد اختصاصی سال گذشته دانشگاه وام بدهد البته برای دانشگاه‌های غیر دولتی نیز زمین و وام تخصیص داده می‌شود./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.