وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از تحقیقات بینرشتهای و میانرشتهای غفلت کردهایم در حالی که میتوان شکاف بین علوم طبیعی و انسانی را با تحقیقات بینرشتهای از بین برد و این امر با فعالیت محققان رشتههای مختلف در پارکهای علم و فناوری در کنار هم محقق میشود.
به گزارش شهروند آنلاین، محمدعلی زلفی گل امروز در مراسم نکوداشت سالروز تاسیس معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به دو موضوع مدیریتی یعنی تدوین و ارسال لایحه بودجه و برنامه توسعه هفتم کشور اظهار داشت: باید از این فرصت استفاده کرد و کمبودهای اجرای برنامه ها را اعلام کنیم تا سازمان برنامه و بودجه نیازها را برآورده کند و در قانون بودجه ۱۴۰۲ پیشبینی شود.
او در مورد تبدیل علم به ثروت و خدمت اظهار داشت: وقتی تاریخ تاسیس پارکهای علم و فناوری را مرور میکنیم، میبینیم در مدت کمی اتفاقات ارزشمندی روی داده است.
زلفی گل دهه اول بعد از انقلاب را دهه ترویج علم، دهه دوم را تولید علم، دهه سوم را کیفیت تولید و استانداردسازی علم و دهه چهارم را تولید ثروت از دانش دانست و گفت: با تاسیس پارکهای علم و فناوری این ایده تبدیل به عمل شد.
وزیر علوم در مرور تحولات علم و فناوری خاطرنشان کرد: با توجه به زمان ناچیز تاسیس این پارکها، دستاوردهای خوبی داشتهایم. یک ایده برای تبدیل شدن به اجرا به زمان و قوانین زیادی نیاز دارد و در بحث شرکتهای دانشبنیان قدردان سورنا ستاری معاون پیشین علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم که این موضوع را به خوبی ارائه کرد و قوانین را طراحی و برای تصویب آنها تلاش کرد؛ به طوری که همه فعالان این حوزه اقدامات او را فراموش نمیکند.
آموزش نظری برای دانشآموزان کافی نیست
زلفی گل بر آموزش پژوهش محور و مهارت محور تاکید کرد و گفت: مهارتهای دانشجویان باید ارتقا یابد و این یکی از سرفصلهای وزارت علوم است. صرفا آموزشهای نظری برای نسل جوان کافی نیست و شرایط کشور میطلبد آنها در مهارتمحوری توانمند باشند. پژوهش در دانشگاهها نیز باید هدفمند باشد و نباید فقط به یک جنبه توجه کنیم و بقیه جنبهها را نبینیم. باید شخصیت علمی و فناوری کشور را متوازن پیش برد.
وزیر علوم با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات کشورهای مختلف گفت: باید برای بومیسازی و بکارگیری این تجربیات تلاش کنیم.
علم و فناوری در مالکیت متفاوت هستند
زلفی گل علم و فناوری را از جهت مالکیت متفاوت دانست و افزود: دانش را وقتی منتشر میکنیم به دانش بشری تبدیل میشود و ارزش آن به انتشارش است اما فناوری قابل خرید و فروش است. وظایف پارکهای علم و فناوری نیز با دانشگاهها متفاوت است؛ زیرا آنها با فناوری سروکار دارند که از آن میتوان ثروت تولید کرد. نوع نگاه ما به پارکها و دانشگاهها در سیاستگذاری و اجرا متفاوت است و به این دلیل معاونت فناوری را از معاونت پژوهشی جدا کردیم.
او بحث یکپارچگی علوم را ضروری دانست و گفت: علوم طبیعی و علوم انسانی دو دسته اصلی علم هستند که در علوم طبیعی دستاورد اصلی آسایش و سلامت جسمی و در علوم انسانی آرامش و سلامت روحی بشر دستاورد اصلی است. شکافی بین این دو علم در کشور وجود دارد و باید با تحقیقات بین رشتهای این شکاف را از بین ببریم.
زلفی گل با اشاره به جدا بودن آموزش پزشکی و بقیه آموزشها در کشور اظهار داشت: از تحقیقات بین رشتهای و چندرشتهای مغفول ماندهایم. ولی در پارکها میتوان همه گروهها را کنار هم قرار داد. از این بابت پارکهای علم و فناوری توانمندی و رویکرد متفاوتی نسبت به دانشگاهها دارند.
وزیر علوم با اشاره به دستاوردهای پیشین آموزش عالی گفت: به پاس برنامهریزی درست آموزش عالی در ادوار مختلف ۲ درصد تولید علم دنیا متعلق به ایران است و رتبه اول علمی در منطقه را داریم. باید در اشتغال بیشتر تلاش کنیم ولی نباید تولید علم کشور را منکوب کنیم و نوشتن مقاله و کتاب را نادرست بدانیم. نیاز امروز باعث نمیشود داشته قبلی خود را نادیده بگیریم.
ضرورت فعالیت جامعه علمی در زمینه تولید ثروت
وزیر علوم تاکید کرد: جامعه علمی باید در زمینه تولید ثروت هم فعال شود و ظرفیت آنها را به این سمت حرکت دهیم؛ اما این کار با تصویب قانون ممکن است قانون جهش دانشبنیان سکوی پرتاب علم به دنیای توسعه و فناوری است ولی باید از آن به خوبی استفاده کرد.
زلفی گل با تاکید بر ضرورت ارتباط خوب روسای پارکها با دانشگاهها گفت: از تقابل موفقیت حاصل نمیشود؛ موفقیت حاصل تعامل و همافزایی است.
بازنگری در آییننامه جامع مدیریت
او با تاکید بر ضرورت طراحی قانون برای توسعه گفت: اکنون در حال بازنگری آییننامه جامع مدیریت هستیم. در این آییننامه که سالها قبل توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده پارکهای علم و فناوری در آن اصلا در نظر گرفته نشده است و روسای پارکها جایگاه قانونی از این جهت در آییننامه ندارند.
طراحی سامانه ناب
او بر بهرهوری در آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری تاکید کرد و افزود: به زودی شاخصهای کارایی و اثربخشی در وزارت علوم احصا میشود تا سامانهای به نام نظام ارتقای بهرهوری در آموزش عالی (ناب) طراحی شود. در این صورت همیشه میتوانیم میزان بهرهوری را در هر کدام از بخشها از جمله پارکهای علم و فناوری متوجه شویم.
وزیر علوم به تولید محصولات رقابتپذیر از طریق اقتصاد دانشبنیان اشاره کرد و گفت: اگر به فناوری و نوآوری توجه کنیم، میتوانیم محصولاتی تولید کنیم که حتی در سطح جهانی رقابتپذیر نباشند. این هنر نوآوری و تحقیق و توسعه است که محصولات رقابت ناپذیر را تولید کنیم./ایرنا
انتهای پیام