وزیر آموزش و پرورش گفت: همه مدارس تا پایان برنامه هفتم توسعه در جریان سند تحول بنیادین قرار میگیرند و ارزیابی مدرسهای در قالب رتبهبندی انجام میشود.
به گزارش شهروند آنلاین، یوسف نوری امروز در حاشیه نشست ارائه و نقد الگوی اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: یک سال از ورود ما به آموزش و پرورش می گذرد و همکاران اقدامات مناسبی از جمله آسیبشناسی عدم اجرای سند تحول بنیادین و تنظیم یک برنامه راهبردی برای اجرایی سازی سند تحول انجام دادهاند.
H, افزود: پیشنهاد شده که این موارد در معرض نقد قرار گیرد و از این طریق مشارکت داشته باشیم، بی شک تضارب آرا و اختلافی که میان این افراد است، منجر به توافق میشود که سند تحول به عنوان مورد وفاق همه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند مدرسهای سند تحول بنیادین نوشته میشود تا به تدریج مدارس وارد چرخه دستیابی به شاخصهای سند تحول شوند و تلاش میشود تا پایان برنامه هفتم توسعه همه مدارس در جریان سند تحول بنیادین قرار گیرند و ارزیابی مدرسهای در قالب رتبهبندی مدارس انجام شود.
نوری اظهار کرد: اجراییسازی سند تحول بنیادین باید دغدغه ملی باشد، از دانشآموزان، معلمان و نهادهای مردمی و رسانه باید ورود کنند تا این کار انجام شود.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری کلاسهای جبرانی برای تعطیلیها به دلیل آلودگی هوا اظهار کرد: معلمان برای برگزاری کلاسهای جبرانی باید از هزینههای خود بگذارند، من درخواست دارم برای آلودگی هوا فکری شود چراکه دانشآموزان نباید از تعلیم و تربیت موثر محروم شوند.
او افزود: نمونه تدریسها در شاد گذاشته شده و معلمان با دانشآموزان در ارتباط هستند تا رفع اشکال کنند.
تربیت تمام ساحتی دانشآموزان خروجی نظام تعلیم و تربیت باشد
وزیر آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه خروجی نظام آموزش و پرورش باید تربیت تمام ساحتی دانشآموزان باشد، گفت: سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش است، در چشمانداز سند تحول بنیادین بر رویکردهای مدیریتی و نقدپذیری تاکید شده است و نقد برنامهها یکی از ارکان فعالیتهای ما است.
او افزود: یکی از مهارتهای پایهای که دانشآموزان باید داشته باشند، داشتن مهارت نقد منطقی است، اما این مهارت مانند سایر مهارتهای پایه کمتر توجه شده است، چراکه معلمان را برای ارائه این مهارت آماده نکردهایم، بنابراین یکی از وظایف ما در آموزش و پرورش توسعه مهارت نقد منطقی در دانشآموزان است.
او افزود: دانشآموزان باید مهارتهای پایه را فرا گرفته باشند تا بتوانند فعالیتهای روزمره خود را در محیطهای بیرون از مدرسه انجام دهند، بنابراین مهارتهای آموزش داده شده باید به نگرش در دانشآموزان تبدیل شود و زمانی میتوانیم بگوییم در حوزه آموزش مهارتها موفق بودهایم که به این هدف رسیده باشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در آخرین تقسیم بندی لایههای حکمرانی، نظامهای خرد وجود دارد که از دیدگاه مادیگرایان، اقتصاد یکی از نظامهای خرد است، اما از دیدگاه توحیدی فرهنگ مورد اهمیت است، بنابراین تفاوتهای بین دیدگاه توحیدی و مادیگرایانه را بدانیم و باید بررسی کنیم که در اسناد ما چه نوع دیدگاهی مورد توجه قرار گرفته است و اگر دیدگاه مادیگرایانه مد نظر بوده است به دیدگاه توحیدی تغییر دهیم.
نوری تصریح کرد: در نظامهای تعلیم و تربیت فقط نباید به نتایج از نظر کمی توجه شود بلکه پیامد و اثربخشی فعالیتها باید مورد توجه قرار گیرد.
او گفت: خروجی نظام آموزش و پرورش باید تربیت تمام ساحتی دانشآموزان باشد در حالی که کنکور باعث شده است تا آموزش و پرورش از اهداف اصلی خود دور بماند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: باید این پرسش مطرح شود که در صورت اجرای سند تحول چه اتفاقی برای خانوادهها، جامعه و دانشآموزان میافتد. هدف از اجرای قانون رتبهبندی فرهنگیان، اجرای سند تحول بنیادین و افزایش کیفیت و ارتقای کار معلمان بوده است تا شایستگیهای آنان افزایش یابد.
نوری یادآور شد: در پیامدها افراد باید ببینند که اجرای سند تحول چه نفعی برای آنان خواهد داشت. ممکن است اجرای سند تحول لزوما نفع اقتصادی نداشته باشد اما در کاهش آسیبهای اجتماعی و افزایش سوادهای مختلف جامعه از جمله سواد رسانه، سواد قرآنی و سایر مسائل تاثیر خواهد داشت، براین اساس باید نشان دهیم که اجرای سند تحول چه پیامدهای مثبتی برای جامعه خواهد داشت.
او تصریح کرد: باید ذینفعان آموزش و پرورش از جمله گروههای مردمی ببینند که اجرای سند تحول چه منافعی برای جامعه دارد، در این صورت آنان نیز وارد فاز اجرایی سند تحول میشوند و به آموزش و پرورش کمک خواهند کرد، بنابراین باید بدانیم که سند تحول در صورتی اجرایی خواهد شد که به یک دغدغه ملی تبدیل شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول مدرسهای باید داشته باشیم، باید ابتدای سال تحصیلی تمام برنامههای مدرسه مشخص باشد و در طول سال تحصیلی هیچ بخش بخشنامه و برنامهای به مدرسه ارسال و ابلاغ نشود. در حال حاضر مدرسه هنوز از خودش هیچ اختیاری ندارد و در این شرایط از مدرسه میخواهیم تا سند تحول را اجرا کند، باید شاخصهای سند تحول بنیادین استخراج شود و مدرسه اختیار داشته باشد تا در راستای بهبود و افزایش این شاخصها فعالیتهای خود را داشته باشد./ایرنا
انتهای پیام