بازگشت غرب به کانال سلطان/ هوادار سوخت/ خودم را به «آتش و باد» سپردم

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي خرمشهر 4 و قطع‌نامه‌ 2231، گم شدن ۴۸ تخته از فرش‌هاي نفيس و گران‌قيمت كاخ سعدآباد ، تقاضا برای تسریع تصویب «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»، الزامات به رسمیت نشناختن طالبان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز تبادل زندانی میان تهران و بروکسل در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي خرمشهر 4 و قطع‌نامه‌ 2231، گم شدن ۴۸ تخته از فرش‌هاي نفيس و گران‌قيمت كاخ سعدآباد ، تقاضا برای تسریع تصویب «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول»، الزامات به رسمیت نشناختن طالبان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

عجیب‌ترین درخواست طلاق

روزنامه خراسان:  یکی از چالش برانگیزترین اتفاقات در اوایل زندگی‌مشترک، خریدها برای مراسم عقد و عروسی است. ماجرایی که اگر به درستی مدیریت نشود، خاطرات تلخی به یادگار خواهد گذاشت. مثل نوعروس تهرانی که دلیل اش برای طلاق در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است. این دختر جوان به قاضی دادگاه خانواده گفته: «روزی که برای خرید عروسی رفتیم، خانواده «سینا» کلی ایراد گرفتند برای خرید وسایل و تالار و کارت عروسی. آخر سر هم که رفتیم پیش دوستم که مزون لباس عروس دارد، وقتی من یک لباس به دلخواه و سلیقه خودم انتخاب کردم، سر انتخاب لباس آن‌قدر دخالت کردند که بحث‌مان شد و کار به دعوا کشید». شوهر او هم گفت: «آقای قاضی، دریا به خاطر یک لباس عروسی آمده دادخواست طلاق داده؛ من چطور می‌توانم روی این زن به عنوان شریک و همراه آینده حساب باز کنم؟ من هم تمایلی به این زندگی ندارم و هرچه شما حکم کنید انجام می‌دهم.»(منبع خبر: رکنا). در ادامه به واکاوی این پرونده طلاق از منظر روان‌شناسی پرداختیم.

 

محترمانه با آقای خسرو‌پناه!

روزنامه کيهان: ۱- نقد کیهان بر لایحه عفاف و حجاب که با عنوان «‌لایحه عفاف یا گسترش بی‌حجابی‌»! در یادداشت روز کیهان دوشنبه اول خردادماه جاری آمده بود، با نگاهی مستند، حقوقی و برگرفته از متن لایحه مورد ‌اشاره نوشته شده بود و به وضوح نشان می‌داد که خروجی لایحه یاد شده، برخلاف نامی که بر آن نهاده‌اند، نه فقط حفظ عفاف و حجاب نیست بلکه گسترش بی‌حجابی و حتی تشویق به انجام این پدیده پلشت و عفت‌سوز را نیز به دنبال دارد. یادداشت کیهان با استقبال گسترده بسیاری از حقوقدانان متعهد، صاحبنظران و عالمان دینی و مردم پاکباخته‌ای که از کشف‌حجاب‌های اخیر به تنگ آمده بودند رو به رو شده و انتظار آن بود -و هنوز هم هست- که دولت محترم و قوه گرانقدر قضائیه این لایحه را برای بازنگری و اصلاح مفاد آن پس بگیرند و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز مادام که مفاد لایحه اصلاح نشده باشد، از تصویب آن خودداری کنند و اما…!۲- در حالی که حمایت تلویحی رسانه‌های بیگانه و سایت‌ها و کانال‌های وابسته به دشمنان تابلودار نظام از لایحه یاد شده، دور از انتظار نبود، برخی از برادرانی که بعضاً دارای مسئولیت رسمی نیز هستند به حمایت از لایحه مورد ‌اشاره پرداخته و درباره آن اظهاراتی داشته‌اند که متاسفانه با واقعیت و آنچه در متن لایحه مورد ‌اشاره آمده است فاصله فراوانی دارد. بخوانید!۳- برادر عزیزمان جناب حجت‌الاسلام و‌المسلمین خسرو‌پناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در «مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظام» با تاکید بر این که «‌لایحه عفاف و حجاب لایحه‌ای کاربردی و موفق است‌»! گفته است:«‌عده‌ای که ایراد می‌گیرند آن را به طور کامل نخوانده و ندیده‌اند‌»! درباره این بخش از اظهارات ایشان باید پرسید از کجا می‌دانید و بر چه اساسی ادعا می‌کنید که منتقدان لایحه، «‌آن را به طور کامل نخوانده و ندیده‌اند‌»؟! این ادعا در حالی است که منتقدان و از جمله کیهان در جای جای نقد خود، ابتدا به متن لایحه استناد کرده و سپس به نقد آن پرداخته‌اند. اما، جنابعالی در ادعای خود و در تمجید و تعریف از لایحه حتی بک بار هم به متن آن ‌اشاره و استناد نفرموده‌اید. حالا خودتان قضاوت کنید که کدامیک لایحه را نخوانده‌ایم؟ ما یا شما؟! ما، جنابعالی را به نخواندن لایحه متهم نمی‌کنیم (برخلاف شما که بی‌سند سخن گفته‌اید!)‌ ولی می‌پرسیم که اگر لایحه را خوانده بودید چرا، لا‌اقل در بخشی از اظهارات خود به چند خط از متن و مفاد لایحه ‌اشاره نکرده‌اید؟

 

وضعیت اورژانسی صندوق‌های بازنشستگی

روزنامه تجارت: بحران صندوق‌های بازنشستگی زنگ خطری است که مدت‌هاست به صدا در آمده اما تا کنون گوش شنوایی برای آن نبوده است. طی سال گذشته بیش از 55 هزار نفر به تعداد حقوق بگیران صندوق بازنشستگی کشوری افزوده شده است؛ صندوقی که کسورات پرداختی شاغلین کفاف آن را نمی‌دهد و هر سال بخش قابل توجهی از بودجه برای پوشش هزینه‌های و پرداخت حقوق بازنشستگان به آن تعلق می‌گیرد. به گزارش تجارت، طی سال گذشته بطور متوسط هر 10 دقیقه یک نفر بازنشسته شده و به مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری افزوده شده است. این صندوق در بهترین حالت امسال حداقل باید 203 همت حقوق به افراد تحت پوشش خود پرداخت کند؛ رقمی معادل یک‌سوم درآمدهای نفتی که صندوق در نظر دارد تمام این حقوق را از جیب بودجه بپردازد. عمق بحران صندوق بازنشستگی کشوری به حدی بالا است که در توصیفش از فروش کیش، قشم و خوزستان برای پرداخت حقوق به بازنشستگان سخن به میان آمد. تقریبا میانه اردیبهشت ماه بود که اظهار نظر یک مسئول در وزارت کار با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. «به جایی می‌رسیم که باید قشم و کیش را بفروشیم تا حقوق بازنشستگان را بدهیم.» این گفته سجاد پادام، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار است که مجالی برای دفاع از گفته‌های خود نداشت و حکم برکناری او خیلی زود صادر شد. گفته‌ای که یادآور هشدارهایی بود که سال‌ها قبل در ارتباط با سرنوشت صندوق‌های بازنشستگی از زبان کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی به کرات شنیده شد. یکی از برجسته‌ترین آنها مسعود نیلی- اقتصاددان بود که مساله صندوق‌های بازنشستگی را یکی از شش ابرچالش اقتصادی ایران دانسته بود. اما با وجود اینکه زنگ خطر بحران سال‌ها پیش به صدا درآمده بود، دولت‌ها آن را جدی نگرفتند.

 

هنوز ابعاد فاجعه نظام آموزشی طبقاتی را لمس نکرده‌ایم

روزنامه جوان:ورودیه نوشتن برای گفت‌و‌گویی که می‌خواهد این وسعت عجیب درد، ظرفیت، تنگنا، امید و هراس، یعنی جسم و جان ۱۵‌میلیون نفر نوجوان و کودک- ۴۵‌میلیون نفر در خانواده- و حدود یک‌میلیون نفر معلم را در خود جمع کند، جانکاه است. تنوع چالش‌های آموزش‌و‌پرورش ما حتی در حد فهرست کردن و روی کاغذ آوردن هم بسیار بالاست. از کدام نقطه باید شروع کرد؟ مثل دالان‌هایی تودرتو، سرگیجه‌آور به نظر می‌رسند. کژکارکردی‌های آموزش‌و‌پرورش ما از کجا می‌آید؟ چرا آموزش‌و‌پرورش فعلی، نه به مفهوم واقعی کلمه آموزش می‌دهد و نه شعله آگاهی و مهارت زیستن را می‌پروراند؟ آموزش‌و‌پرورشی که قرار بود علیه بی‌عدالتی موجود در جامعه باشد، اما عملاً به بخشی از بازوی اجرایی آن بدل شده و در هاضمه هیولای شکاف طبقاتی جذب شده است. چرا مدیران بالادستی کشور فهم دقیقی از جایگاه و مأموریت‌های حساس و حیاتی آموزش‌و‌پرورش ندارند و در عمل آن را جدی نمی‌گیرند؟ چرا مدارس ما نمی‌توانند درس زندگی از جمله تفکر انتقادی، حس ارزشمندی و مهار هیجان‌ها را به کودکان و نوجوان‌های ما منتقل کنند؟ چرا مدارس دولتی به وضعیت حقارت‌بار کنونی رسیده‌اند که سهمی در پذیرش دانشگاه‌ها و مراکز علمی ندارند؟ چرا با وجود کاهش رشد جمعیت و تأکید قانون بر برگزاری کلاس‌های ۲۶-۲۰ نفره همچنان شاهد برگزاری کلاس‌هایی با تراکم ۵۰ نفر به ویژه در شهر‌های اقماری هستیم؟ چرا قاعده دانش‌آموزان ایران- استثنای ویترین دانش‌آموزان المپیادی را کنار بگذارید- در آزمون‌های «تیمز» و «پرلز» به انتهای جدول جهان چسبیده‌اند و جزو ۱۰ کشور آخر دنیا هستند؟ چرا آموزش‌و‌پرورش کشور از بی‌ثباتی مدیریتی رنج می‌برد؟ این‌ها فقط گوشه‌ای از سؤال‌هایی است که می‌توان درباره وضعیت آموزش‌و‌پرورش فعلی کشور طرح کرد. گفت‌وگوی ما با دکتر رضوان حکیم‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از کارشناسان و مدیران سابق وزارت آموزش‌و‌پرورش سعی کرده است نگاهی به این چالش‌ها و چرایی شکل‌گیری آن‌ها بیندازد.

 

خرمشهر 4 و قطع‌نامه‌ 2231

روزنامه شرق:پنجشنبه هفته گذشته رونمایی از موشک راهبردی بردبلند و نقطه‌زن «خرمشهر ۴» (خیبر) با حضور امیر سرتیپ آشتیانی، وزیر دفاع انجام شد. این موشک ساخته متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع است که دارای برد دوهزار کیلومتر و مجهز به سر جنگی از نوع شدیدالانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم است. تأمین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو)، در سرعت بالای ۱۶ ماخ انجام شده و سرجنگی با سرعت حدود هشت ماخ به هدف اصابت می‌کند. رادارگریزی و مقاومت در برابر جنگ الکترونیک از ویژگی‌های دیگر این محصول دفاعی است. همچنین این موشک قابلیت‌های تاکتیکی و راهبردی را به‌صورت هم‌زمان داراست. سرعت بالای حمل‌ونقل سامانه و کاهش زمان آماده‌سازی قبل از پرتاب از ویژگی‌های این محصول است. به‌طوری‌که، فرایند آماده‌سازی پرتاب پس از استقرار سکو در کمتر از ۱۵ دقیقه انجام خواهد شد. امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از موشک راهبردی بردبلند و نقطه‌زن خرمشهر‌۴ (خیبر) اظهار کرد که ما در دفاع از کشور و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی مصمم هستیم و به دشمن این را نشان دادیم که به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جوانان ما را از مسیر پیشرفت و رشد و تعالی باز دارد. او با اشاره به رونمایی از این موشک راهبردی، افزود که پیام این اقدام برای دوستان ما کمک به صلح و ثبات در منطقه و حمایت همه‌جانبه از دوستان ما و کشورهایی که در مسیر مبارزه با نظام سلطه هستند و مواضع آگاهانه و صلح‌طلبانه دارند. وزیر دفاع یادآور شد که ما در حوزه‌های مختلف موشکی و پهپادی که می‌تواند نیروهای مسلح را تجهیز کند با توجه به نوع تهدیداتی که متصور است، گام برمی‌داریم. امیر آشتیانی تأکید کرد که این رونمایی‌ها در آینده ادامه خواهد داشت و مردم ما شاهد پیشرفت‌های فرزندانشان در وزارت دفاع خواهند بود. او با اشاره به ویژگی‌های موشک خرمشهر اظهار کرد این موشک ثمره تلاش شبانه‌روزی چند سال دانشمندان ما در سازمان صنایع هوافضاست. از ویژگی‌های این موشک رادارگریزی و عبور از پدافند هوایی دشمن است زیرا سطح مقطع راداری کمی دارد. وزیر دفاع ادامه داد: «برد این موشک دوهزار کیلومتر است با یک سرجنگی که قدرت انتحاری بسیار بالایی دارد و از قابلیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند از سرجنگی‌های متنوعی استفاده و متناسب با مأموریت‌ها سرجنگی مورد‌نظر را حمل کند». آشتیانی با بیان اینکه آماده‌سازی این موشک در کمترین زمان یکی از ویژگی‌های این موشک است، یادآور شد که «موشک بالستیک خرمشهر ۴ می‌تواند به‌سرعت آماده عملیات شود».

آزادی دیپلمات ایرانی پس از 5 سال

روزنامه ایران:دیپلمات گروگان گرفته شده ایرانی در زندان‌های اروپا، روز گذشته پس از 5 سال اسارت وارد تهران شد و مورد استقبال خانواده، بهادری جهرمی سخنگوی دولت و غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر کشور قرار گرفت. خبر آزادی اسدالله اسدی، در حالی در صدر اخبار سیاست خارجی ایران و جهان نشست که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پیامی نقش عمان را در آزادی دیپلمات ایرانی مورد توجه قرار داد و از مقام‌های این کشور تقدیر کرد. ساعات میانی روز گذشته بود که وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مسأله شهروندان زندانی شده است و افرادی که از سوی تهران و بروکسل آزاد شدند،روز گذشته به مسقط انتقال یافتند.خبر آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات اسیر ایرانی در زندان‌های بلژیک روز گذشته در حالی در صدر اخبار سیاست خارجی ایران و جهان نشست که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پیامی نقش عمان را در آزادی دیپلمات ایرانی مورد توجه قرار داد و از مقام‌های این کشور تقدیر کرد. ساعات میانی روز گذشته بود که وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مسأله شهروندان زندانی شده است و افرادی که از سوی تهران و بروکسل آزاد  شدند و روز گذشته به مسقط انتقال یافتند. پس از آن نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه با تأیید این خبر اعلام کرد که اسدالله اسدی، دیپلمات گروگان گرفته شده جمهوری اسلامی پس از تحمل پنج سال اسارت آزاد شد و به آغوش میهن اسلامی باز گشت.

 

پرواز 48 تخته فرش تاريخي

روزنامه اعتماد: پرونده‌اي عجيب كه روزبه‌روز بر ابعاد پيچيده آن افزوده مي‌شود و با وجود توضيحات مسوولان گذشته و كنوني همچنان جزييات آن نامشخص و رازآلود است؛ خلاصه ماجرا گم شدن ۴۸ تخته از فرش‌هاي نفيس و گران‌قيمت كاخ سعدآباد است كه در هفته‌ گذشته، باز هم خبرساز و بحث‌برانگيز شد؛ پرونده تازه با گزارشي در خبرگزاري فارس آغاز شد و كار به توضيح دفتر حسن روحاني رييس‌جمهوري پيشين هم كشيده شد. ماجرا دقيقا چه هست و دفتر روحاني چه مي‌گويد؟ ساختمان حافظيه رياست‌جمهوري كه مركز ديپلماسي و سياسي هم هست در نزديكي مجموعه فرهنگي و تاريخي كاخ سعدآباد قرار دارد و محل برگزاري جلسات رياست‌جمهوري بوده اما اين‌روزها نه جلسات و بحث‌هاي سياسي آن‌،كه فرش‌هايش خبرساز شده است. افشاي ماجراي مفقود شدن ۴۸ تخته‌فرش دستباف نفيس و گران‌قيمت با انتشار گزارش خبرگزاري فارس در روز يكشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ شروع شد. آن‌طوركه اين خبرگزاري اصولگرا نوشت ارزش مالي نسبي اين فرش‌ها بر اساس قدمت تاريخي آن، نوع طراحي، مكتب هنري و خصوصيات فيزيكي، مبلغي معادل ۱۲۷ ميليارد تومان اعلام و گفته شده طي بازه سال‌هاي ۱۳۹۲ الي ۱۳۹۵ از ساختمان خارج شده است. يكي از شاهدين كه در همان دوران در ساختمان حافظيه مسووليت داشته است در اين خصوص مي‌گويد: «سال ۱۳۹۵ فرش‌ها را با يك دستگاه وانت مزدا بردند منزل…». اسم و سمتي از اين شخص منتشر نشده است. اين گزارش با دادن اين احتمال كه اين دزدي يك كار گروهي است؛ پايان مي‌يابد. خبرگزاري فارس دليل اين احتمال را فرآيند طولاني و سخت تصاحب، حمل و نگهداري از اين فرش‌ها مي‌داند. اين گزارش با واكنش‌هاي بسياري از سمت مردم روبرو شد و توجه رسانه‌ها را به موضوع جلب كرد.

 

اخراج آمریکایی‌ها از منطقه به‌زودی

روزنامه همشهری:در حال حاضر کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکایی‌ها هرجایی ‌حضور پیدا می‌کنند، مخل نظم، امنیت و ثبات هستند. این موضوع تقریبا برای همگان روشن شده است. تا جایی که وقتی در جمع وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان شانگهای بودم، این موضوع را به‌خوبی در برخورد و گفتار با آنان حس کردم. از سوی دیگر، تعاملاتی که جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد، همگی نشان‌دهنده این موضوع است که به‌زودی شاهد اخراج آمریکایی‌ها از منطقه غرب آسیا خواهیم بود. اقداماتی که در حال حاضر در دیپلماسی کشور دنبال می‌شود و همچنین تعاملات سیاسی و غیرسیاسی با کشورهای درحال توسعه، گویای این مطلب است که جهان به این باور رسیده ‌که ایالات متحده جز سلطه بر کشورها و عقب‌ماندگی آنان، هیچ هدف دیگری ندارد. همین موضوع زمینه را فراهم کرده است تا کشورهایی که سال‌ها مورد آزار و اذیت آمریکایی‌ها قرار گرفته‌اند با تشکیل اتحادی قوی و رو به جلو، نیروهای این کشور را از خاک خود بیرون کنند. ایران اسلامی نیز در عمر 44ساله خود همواره تلاش کرده است تا علاوه بر مبارزه مستقیم با سیاست‌های خصمانه آمریکا، از سایر کشورها نیز حمایت کند. به همین دلیل جمهوری اسلامی حامی اصلی محور مقاومت در منطقه است. ایران همیشه سعی کرده تا در ابعاد مختلف به‌ خود‌کفایی و اقتدار برسد. اخیرا نیز در حوزه دریا شاهد موفقیت چشمگیر نیروی دریایی کشورمان بوده‌ایم. ماموریت موفقیت‌آمیز ناوگروه‌86 ارتش و ساخت ناوشکن دنا مطابق با آخرین تکنولوژی روز همگی حاکی از حرکت رو به جلوی اقتدار دریایی کشور و افول قدرت دریایی آمریکاست. همانطور که شاهد بودیم، ناوگروه‌86 بدون کوچک‌ترین کمک خارجی موفق به دور‌زدن کامل کره زمین شد؛ اقدامی که هر کشوری در دنیا قادر به انجام آن نیست.

 

بازگشت غرب به کانال سلطان

روزنامه فرهیختگان: طبق تقویم، چهار سال و 10 ماه گروگان چند دولت‌ اروپایی بوده اما خطوط چهره‌ و محاسن سفید‌شده‌‌اش را که نگاه می‌کنی، انگار به اندازه 10 سال و چهار ماه اسارت کشیده است. لبخندش را که می‌بینی هزاران جمله با «حقوق بین‌الملل»، «حقوق‌بشر» و ترکیب‌های قشنگی مثل آن در ذهنت بالا و پایین می‌شود. گویی قرار است با تبسم و با آن چشمان خسته‌اش، تصورات تو درباره این کلیدواژه‌ها را فرو بریزد؛ کلیدواژه‌هایی که در محافل دانشگاهی بارها اهمیت هرکدام را به تو یادآوری کرده‌اند و وادار به حفظ بند به بند تعاریف آنها شده‌ای. اگر قبل از بازداشت غیرقانونی‌اش می‌توانست برایت چندین ساعت از مسائل مرتبط با حقوق بین‌الملل صحبت کند، حالا حتما به اندازه هزاران صفحه کتاب و صدها ساعت کلاس حرف برای گفتن دارد. موهای سرش کم‌پشت‌تر از چهار سال و 10 ماه قبل شده اما امروز به اندازه موهای سرش می‌تواند برایمان از حقوق‌بشری که در پایتخت اروپای قرن 21 با گوشت و پوست و استخوان لمسش کرد، سخنرانی کند. غیر از موهای کم‌پشت شده و محاسنی که حالا سفیدی‌اش بر سیاهی آن غلبه کرده، باید از این به بعد عینک بدون فریمی را هم به قاب‌هایی که تا حالا از چهره‌ او دیده‌ بودیم، اضافه کنیم. عینک ظریفی که بعد از تحمل سختی‌های اسارت میهمان صورت او شده و در این روزها قرار است به چشمانش کمک کند تا خط به خط چین و چروک‌های اضافه‌شده به چهره همسرش طی این چند سال را راحت‌تر بشمرد؛ خطوطی که تک‌تک‌شان، رنجی را فریاد می‌زنند؛ رنجی که اعضای خانواده در دوری پدر تحمل کرده‌اند و با خود عهد بسته‌اند تا لحظه‌ای که دوباره چشم‌شان به چشمان او افتاد، از آن دم نزنند. درباره چشمان رنجور او و آنچه در این‌ سال‌ها ثبت کرده‌اند می‌توان کتاب نوشت.

 

هوادار سوخت

روزنامه اطلاعات:پرده دوم نمایش قبل از فینال جام حذفی که بین پرسپولیس وهوادار برگزار شد، هیاهوی کاذبی به راه انداخت که هیچ سودی برای فوتبال نداشت.بحث بر سر تعیین ورزشگاه محل مسابقه بود.باشگاه هوادار اعتقاد داشت که بازی باید در ورزشگاه دستگردی ورزشگاهی که از بابت پرداخت اجاره در تملک آنها قرار دارد برگزار شود، البته بی راهه گفته نمی شد، اما باشگاه پرسپولیس در خواست بازی در هر ورزشگاهی با حضور تماشاگران را پیشنهاد داده بود . ازسوی دیگر، شورای تامین امنیت اعتقاد دارد که ورزشگاه دستگری به دلیل عدم زیر ساخت ها نمی تواند پذیرای تماشاگران فوتبال باشد وحاصل کشمکش چند روزه این شد تا دیواری کوتا هتر از دیوار تماشاگران پیدا نشود وحکم به برگزاری بازی بدون تماشاگر در ورزشگاه دستگردی داده شد. سماجتی که برای بازی در ورزشگاه دستگردی به کار گرفته شد، ارمغانی همراه نداشت.گذشته از نتیجه بازی،این هواداران فوتبال بودند که زیان دیدند.هواداری که حاضر است بلیت چند هزارتومانی را در حد میلیونی در بازار آزاد تهیه کند،چرا باید به خاطر برخی از سماجت ها از راهیابی به ورزشگاه محروم شود؟اگر بازی هوادار با پرسپولیس درورزشگاه آزادی همراه با تماشاگر برگزار می شد چه زیانی متوجه تیم هوادار می شد ؟ متاسفانه در این ارتباط تصمیمات منطقی به کار گرفته نشد. دامن زدن به برخی از مسائل که بیشتر جنبه احساسی دارد باعث شد تا به جای استقبال از حضور گرم تماشاگران در ورزشگاه،شاهد قهر آنان باشیم.در تصمیمی که از سوی مدیران باشگاه هوادار درباره بازی با تماشاگر یا بدون تماشاگر با پرسپولیس گرفته شد ،این هواداران بودند که سوختند.

 

آخر خط قولنامه

روزنامه وطن امروز:وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار تصویب «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» برای کنترل بازار سوداگرانه مسکن شد و نوشت: معتبر دانستن معاملات املاک به وسیله اسناد عادی منجر به عدم شفافیت اقتصادی و فرار گسترده مالیاتی در بازار املاک شده است. سید احسان خاندوزی  در نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تصویب «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» نوشت: یکی از دغدغه‌های جدی در اقتصاد کلان ایران نابسامانی در حوزه مسکن است. این خلأ که اکنون به یک بحران مبدل شده نه تنها آثار و ابعاد فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی داشته بلکه به جرات می‌توان گفت وجهه کارآمدی نظام اقتصادی کشور را نیز با چالش مواجه کرده است. یکی از اقداماتی که قوای سه‌گانه برای تقلیل این بحران بر آن متفق هستند و آن را یکی از علاج‌های قطعی و گریزناپذیر می‌دانند وضع مالیات با هدف تنظیم‌گری در این حوزه است. در این نامه آمده است: تصویب و اجرای «قانون مالیات بر خانه‌های خالی» (موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم)، مالیات بر خانه‌های گران‌قیمت (موضوع قوانین بودجه سال‌های ۱۴۰۰ الی ۱۴۰۲ کل کشور از این جمله‌ است؛ در این راستا به صورت خاص «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» در مرحله بررسی توسط شورای نگهبان قرار دارد. کارکرد این مصوبه افزایش هزینه برای فعالیت‌های غیرمولد، همچون سفته‌بازی و سوداگری در بازار املاک، همچنین ارز و سکه است، به نحوی که با وضع مالیات، تقاضای سوداگری کاهش و تقاضای واقعی خانوار افزایش خواهد یافت و این امر، زمینه‌ساز همان تکلیف قطعی نظام اسلامی برای تامین مسکن، مذکور در اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی خواهد بود. وزیر اقتصاد در این زمینه تاکید کرد: با این وجود آنچه تمام چاره‌اندیشی‌های سابق (وضع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، احکام مندرج در قوانین بودجه سالانه) همچنین مصوبه فعلی (طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی) را از حیز انتفاع ساقط کرده و این اقدامات را نه به‌عنوان معیار کارآمدی، بلکه به نماد تلاش‌های نافرجام حاکمیت در اجرای تکالیف قانون اساسی مبدل ساخته «نبود هرگونه اطلاعات متقن در حوزه مالکیت املاک» است؛ به صورت خاص در «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» مقرر شده انتقال املاک با انواع کاربری در صورت تحقق شرایطی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شده و به این ترتیب، مازاد قیمت فروش به قیمت خرید ملک، ماخذ محاسبه مالیات قرار خواهد گرفت. بر این اساس مراجع مرتبط، بویژه تمامی دفاتر اسناد رسمی مکلف به انجام تکالیفی برای شناسایی و انعکاس این معاملات به سازمان امور مالیاتی شده‌اند.

 

الزامات به رسمیت نشناختن طالبان

روزنامه جمهوری اسلامی :با گذشت 10 روز از اخطار رئیس ‌جمهور رئیسی به حاکمان افغانستان در مورد حقابه ایران از هیرمند، هیات حاکمه خودخوانده طالبان که نزدیک دو سال است به صورت نامشروع بر افغانستان سلطه دارند در چند اقدام و سخن جداگانه پاسخ منفی به این اخطار داده‌اند. رئیس‌الوزرای گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هیرمند آب ندارد و دادن حقابه به ایران امکان‌ پذیر نیست. عباس استنکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه این گروه گفت: به کارشناسان ایرانی اجازه بازدید از سد کجکی را نمی‌دهیم. امیرخان متقی‌ سرپرست وزارت‌ خارجه طالبان هم با خواندن یک متن رسمی اعلام کرد افغانستان دچار خشکسالی است و هیرمند آبی ندارد که به ایران بدهیم. عجیب‌ترین اظهارنظر در این موضوع سخن یکی از مقامات دولت خودخوانده طالبان است که گفت: در معاهده هیرمند چیزی درباره بازدید از سدهای افغانستان گفته نشده است!هر یک از این موضعگیری‌ها به صورت کاملاً روشن به مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنند طالبان زیر بار دادن حقابه هیرمند به ایران نخواهد رفت. بگذریم از رژه موتورسواران طالبان که هر کدام از آنها یک دبه زردرنگ به همراه داشتند و تهران را تهدید می‌کردند و سخن یک فرمانده نظامی این گروه که گفت در مقابل هر 10 لیتر آب که به ایران بدهیم ایران باید 20 لیتر گازوئیل به ما بدهد! و همینطور سخنان تمسخرآمیز این فرمانده و سایر افراد وابسته به این گروه که چون درخور سطح شعور خود موضع گرفته‌اند و سخن گفته‌اند، ارزش پاسخ دادن ندارند. آنکس که می‌گوید: «در معاهده هیرمند، چیزی درباره بازدید از سدهای افغانستان گفته نشده است» با این جمله کاملاً نشان می‌دهد هیچ درکی از روابط بین‌الملل و معاهدات و امور حقوقی ندارد. این سخن او پاسخی است به پیشنهاد مقامات ایرانی که خواستار سفر یک هیات فنی و کارشناسی ایرانی به هیرمند و سدهای منطقه در داخل افغانستان شدند تا صحت و سقم ادعای هیات حاکمه طالبان را بسنجند. رئیس‌ جمهور رئیسی هم در ضمن اخطارش این نکته را مورد تاکید قرار داده بود که کارشناسان به منطقه بروند تا معلوم شود آب وجود دارد یا نه و براساس آن تشخیص عمل شود.

 

خودم را به «آتش و باد» سپردم

روزنامه جام جم:این روزها اگر از بینندگان درباره سریال تلویزیونی «آتش‌وباد» که از شبکه سه روی آنتن می‌رود پرسیده شود، بدون تردید همه از نقش «قوام» یا «کلانتر فارس» به‌عنوان یکی از نقش‌های جذاب این مجموعه یاد خواهند کرد، چرا که این نقش با پیچیدگی‌های زیادی همراه است. او رحم به کسی ندارد و می‌خواهد همه به فرمان او باشند و این نقش را کسی بازی می‌کند که هنرمندی تمام‌عیار است.او کسی نیست جز داریوش کاردان که بازی در این سریال تلویزیونی اولین تجربه همکاری‌اش با مجتبی راعی، کارگردان و حسن نجاریان، تهیه‌کننده است. به گفته کاردان، او تعریف مجتبی راعی را زیاد شنیده بود و بعد از بازی در این مجموعه متوجه شد که واقعا لایق این تعاریف هم بوده است، چراکه کارگردانی است که متن، دوربین، دکوپاژ و شخصیت‌پردازی را به‌خوبی می‌شناسد و تعاملش با بازیگران بسیار عالی است. از دید او حسن نجاریان، تهیه‌کننده سریالT هم دلسوز و متعهد است. نکته قابل‌توجه این است که داریوش کاردان در ابتدا قرار بود نقش دیگری را در این مجموعه داشته باشد اما در صحبت‌هایی که با مجتبی راعی داشت درنهایت نقش قوام‌شیرازی به او پیشنهاد شد و او هم پس از مطالعه سناریو آن را پسندید و پذیرفت و جلوی دوربین رفت. البته کاردان، هنرمندی است که کارنامه پر و پیمانی دارد. وقتی از مخاطبان نسل گذشته درباره او سؤال پرسیده شود بدون تردید از این هنرمند خاطرات زیادی دارند.  در خاطرات آنها حتما نام برنامه‌های عصرانه در رادیو، طنز آدینه و… یادآوری می‌شود. همین مخاطبان از برنامه‌های تلویزیونی همچون نوروز ۷۲، ۷۵، ۷۶، صندلی‌داغ، شبکه سه‌ونیم و… یاد خواهند کرد که برای‌شان شیرین بود. البته کارهای ماندگار کاردان کم نیست و تا به امروز در عرصه‌های مختلف هنر نقش‌آفرینی کرده است. او دست به قلم است و نوشته‌های طنزش خواندنی است. ضمن این‌که در دوبله هم دستی بر آتش دارد و از کارهای او می‌توان به نبردی دیگر، سفرهای میتی‌کومان، جنگجویان کوهستان و… اشاره کرد. ضمن این‌که او در سریال‌های تلویزیونی‌ای همچون وارش، ایراندخت، معمای‌شاه، بی‌قرار، سقوط یک فرشته، سال‌های مشروطه، نردبام آسمان و… نقش‌های متعددی را بازی کرده است. به بهانه بازی او در سریال تلویزیونی آتش‌وباد در یکی از روزهای بهاری میزبانش در روزنامه «جام‌جم» بودیم و با او گفت‌وگو کردیم که در ذیل می‌خوانید.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.