تهدید کریدور زنگزور چگونه رفع شد؟
انعقاد ۵۵ همت تفاهمنامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایهگذاری بندری
وزیر راه و شهرسازی از انعقاد ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایهگذاری بندری در ایران با برگزاری همایش توسعه دریامحور و روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری خبر داد.
به گزارش شهروند آنلاین از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» شامگاه سهشنبه در حاشیه همایش توسعه دریامحور و گرامیداشت روز ملی حمل و نقل دریایی و بندری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در منطقهای قرار داریم که بنادر بزرگ با انبوه کالا و شرکتهای بزرگ کشتیرانی در آن تردد دارند.
او با اشاره به فضای رقابتی در منطقه و دسترسی ایران به آبهای آزاد، گفت: با وجود قرار داشتن در کریدورهای شمال- جنوب و شرق به غرب، اگر اقتصاد ریلی و جادهای کشور به دریا منتهی نشود کار ما به نتیجه مطلوب نمیرسد.
بذرپاش با اشاره به تعریف کلان پروژه «ایران راه» ادامهداد: ذیل آن پروژههای سختافزاری و نرمافزاری برای رفع گرههای ترافیکی تعریف شده است. هماکنون گمرک سبز و ترانزیت یکسره در دستور کار ما است و در مذاکرات با کشورهای دیگر، در مورد رفع موانع و اختلالها صحبت می کنیم که نشان میدهد در زیرساختهای این مسائل دیده شده است.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حوزه اقتصاد دریا پس از ابلاغ رهبر معظم انقلاب، کمیته ویژهای تشکیل و با هماهنگی کمیسیون عمران مجلس کار به پیش رفت. به طوری که همایش امروز به نوعی فراخوان برای حضور بخش خصوصی محسوب میشود که منجر به امضای ۵۵ هزار میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد برای توسعه اقتصاد دریا و سرمایهگذاری بندری در ایران شد.
او افزود: در همین راستا قرارداد ساخت ۵۰ شناور منعقد و کار آن آغاز شده است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به دنبال ایجاد شرکتهای بزرگ حمل و نقل و کشتیرانی هستیم تا بتوانیم جابهجایی بار و کالا در منطقه را انجام دهیم. در همین راستا در جلسات مختلف به دنبال این هستیم که نهادهای بزرگ کشور را مجاب کنیم تا با ایجاد کنسرسیوم به شرکتهای بزرگ حمل و نقل بینالمللی تبدیل شوند.
بذرپاش خاطرنشانکرد: بار اساسی در حوزه اقتصاد دریا بر دوش سازمان بنادر و دریانوردی و پیشانی کار ما در این سازمان است.
ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی
وزیر راه و شهرسازی همچنین در همایش توسعه دریا محور و گرامیداشت روز حمل و نقل دریایی و بندری ضمن تبریک به فعالان حمل و نقل دریایی و لجستیک و حاضران در این مراسم اظهار داشت: نگاه ما به شما رابطه پیمانکار و کارفرما نیست، بلکه نگاه ما به شما به دید یک سرمایهگذار است و ما سرمایهپذیر هستیم.
او افزود: من و همکارانم اگر با نگاه سابق دولتی به روابط بنگریم، در آن صورت صحبتهای امروز ما متفاوت بود و در نتیجه سرعت اقدامات کند میشود.
بذرپاش با اشاره ابلاغ سیاستهای دریا محور و اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: از مجموع ۵۷ هزار میلیارد تومان، ۳۷ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است و بقیه تفاهمنامه بوده است. امروز از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی میخواهم که این تفاهمنامهها تبدیل به توافقنامه شود.
او تصریح کرد: ساختن ایران آباد نیازمند نگاه متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش ریلی و جادهای موفق عمل کردهایم، تاکید کرد: برای ماندن در رقابت بینالمللی باید با هم همکاری داشته باشیم تا از رقابت حذف نشویم. ترانزیت جادهای که ۳۳ درصد رشد کرد، اگرچه فقط یک عدد است اما در پشت آن ساعتها نشست و جلسه و مذاکره انجام و تعرفههای تجاری و ترجیحی وضع شده است.
او گفت: اگر بخواهیم حرف از توسعه اقتصادی بزنیم، نگاه به بنادر نباید انبارداری باشد. امید است بتوانیم بندر شهید بهشتی در چابهار راهاندازی کنیم و با اتصال آن به راه آهن چابهار- زاهدان و پس از آن، تکمیل قطعات بیرجند و «یونسی» اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.
برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی
این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی، بیان داشت: بیسابقهترین اتفاق تاریخ شهرسازی ایران در حال رقم خوردن است. مکانیابی این نقاط به اتمام رسیده است و هر یک از استانهای ساحلی میزبانی استانهای غیر ساحلی را بر عهده دارند و هماکنون تدوین طرح جامع هر یک از این شهرکها در دست اقدام قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از حدود یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوب کشور از چابهار به بوشهر، نزدیک به یکهزار و ۳۰۰ کیلومتر آن تکمیل شده است و ۵۰۰ کیلومتر باقیمانده نیز در دست پیگیری قرار دارد. همچنین در شمال کشور به دنبال اتصال بندر انزلی به کاسپین با هدف ایجاد مسیر دریا به دریا هستیم. در بندر امیرآباد نیز باید کشتیهای رو رو فعالیت داشته باشند.
او در ادامه با اشاره موضوع واردات ناوگان، تصریح کرد: به عنوان دولت استفاده حداکثری از ظرفیتهای داخلی وظیفه ما است، اما نباید معطل بمانیم تا فرصتهای لجستیکی منطقه را از دست بدهیم.
بذرپاش بر تکمیل راه آهن شلمچه- بصره و رشت- آستارا تاکید کرد و افزود: اتفاق بسیار خوبی در کریدور ارس رخ داد که تهدید کریدور زنگزور را برطرف کرد. ما در همه مذاکرات بینالمللی حواسمان هست که نباید کریدور در مرزهای ما منقطع بماند.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تحرک دیپلماتیک دولت سیزدهم بیسابقه بوده است و ثمرات آن برای مردم ملموس خواهد بود و همه تلاش های دیپلماتیک دولت برای حل مشکلات فعالین اقتصادی است./ایرنا
انتهای پیام