مهارتآموزی؛پیشنیاز اشتغال
معاون پژوهش فنی وحرفهای:یک نفر از هر ۵ جوان ایرانی نه درحال تحصیل، نه اشتغال و نه مهارتآموزی است
معاون پژوهش فنی وحرفهای با اشاره به اینکه ۳ میلیون جوان ایرانی نه در حال تحصیل، نه اشتغال و نه مهارتآموزی هستند گفت: از هر۵نفر جوان ۱۵تا۲۴ ساله یک نفر در این وضعیت قرار دارند.
به گزارش شهروند آنلاین،علیحسین شهریور، معاون پژوهش فنی و حرفهای در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به اینکه نهضت ملی مهارتآموزی، نیازمند استفاده از لحظه لحظه فرصتها است گفت: گزارشهای سازمان بینالمللی کار تاکید میکنند، پیشرفتهای فنآوری، از جمله هوش مصنوعی، اتوماسیون و رباتیک، شغلهای جدیدی ایجاد خواهد کرد اما افرادی که شغلهای خود را در این گذار از دست میدهند از حداقل امکانات برای به دست آوردن فرصتهای تازه برخوردارند.
او با بیان اینکه مهارتهای امروز با شغلهای فردا مطابقت ندارد و مهارتهایی که به تازگی کسب میشود ممکن است به سرعت منسوخ و بیفایده شود گفت: بنابراین ظهور این مسیر تازه، مستلزم ایجاد نهضت ملی مهارتآموزی در کشور و عمل متعهدانه و اقدام متحولانه، از طرف دولت و نیز بخش خصوصی است.
معاون پژوهش سازمان فنی و حرفهای درباره اهمیت مهارتآموزی گفت:گزینههای مهارتافزایی را باید برای کارگران و شاغلین بنگاههای اقتصادی گسترش داد تا بتوانند تا زمانی که به انتخاب خود مایل به کار هستند، از نظر اقتصادی فعال بمانند.
شهریور با اشاره به اینکه خطری برای کشور وجود دارد که جدی گرفته نمیشود ادامه داد: از هر5نفر جوان 15تا24 ساله یک نفر، نه در حال تحصیل نه در حال اشتغال و نه در حال مهارتآموزی هستند. حدود 3میلیون جوان ایرانی این وضعیت را دارند که اصطلاحا NEET خوانده میشوند. اگر سیاستگذاران همین امروز به فکر مهارتآموزی و اشتغال آنها نباشند در آینده کشور هزینه گزافی خواهد داد.
او اظهار داشت: اینکه بیکاری و شکاف شغلی نسبت به قبل از همهگیری کرونا کاهش یافته است با این حال بیکاری جهانی در حال افزایش است. بررسیها نشان میدهد نیروی کار به مهارتهایی متفاوت با مهارت قبلی نیاز دارد. رویکرد برنامه درسی مبتنی بر شایستگی راهبردی مناسبی جهت آموزش نیروی کار ماهر است.
معاون پژوهش سازمان فنی و حرفهای اظهار داشت: کارشایسته کلید پایان دادن به فقر است. قلب دنیای کار مهارت است. سرانجام مجلس و شورای نگهبان صدای مهارت را شنیدند و پس از قریب 50سال اساسنامه سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور تصویب شد. این اقدام ارزش، فرصتها و منزلتی که توسعه مهارتآموزی به جامعه میآورد را آشکار میکند.
او بیان کرد: در جهان 160میلیون کودک به جای مدرسه در حال کار هستند. بیش از 1نفر از هر5جوان از تحصیل،آموزش شغلی و فرصت کسب مهارت برای آینده خود محروم هستند. در ایران حدود یک میلیون نفر از تحصیل بازماندهاند.هر کودکی سزاوار یک کلاس درست است نه یک محل کار.ترویج فرهنگ مهارتآموزی در کشور از اهمیت برخوردار است و معتقدیم پولپاشی و مدرکگرایی منجر به ایجاد شغل نمیشود و مسیر اشتغال از مهارتآموزی میگذرد.
به گزارش تسنیم،NEETها اقشاری از جامعه هستند که در حقیقت نه در حال تحصیل و آموزش هستند، نه اشتغال به کار دارند و نه در حال مهارتآمورزی برای ورد به صحنه اشتغال، یعنی افرادی که شاغل نیستند و به دنبال و در جستوجوی شغل نیز نیستند که به اعتقاد جامعهشناسان سیاسی وجود چنین افرادی در جامعه میتواند بحرانهایی را ایجاد کند.
سرکوب سرمایهگذاری و بخش مولد اقتصاد دلیل سرکوب دستمزدها، سرکوب اشتغالزایی و سرکوب نیروی کار بوده است، وضعیتی که درنهایت موجب دلسردی جمعیت جوان شده و در افزایش نرخ NEETها موثر بوده است؛درحالحاضر برای کنترل جمعیت NEETها صرفاً به ابزار آموزش و مهارتآموزی نیاز داریم اما 10سال آینده این جمعیت، مسکن، اشتغال، هزینهدرمان و… میخواهد.
در سال 1401 وزارت رفاه شاخص NEET یعنی جوانان 15تا 24سالی که نه آموزش میبینند نه کار میکنند را 77درصد میداند ولی مرکز آمار 29 درصد اعلام کرد که بعد از هشدار رسانهها نسبت به این موضوع توضیحاتی ارائه کرد که خیلی شفاف و روشن نبود. در هر صورت این جمعیت همین حالا یک مخاطره بزرگ برای کشور و خانوارها محسوب میشود که ضرورت رسیدگی به آن وجود دارد./
انتهای پیام