آتش‌بس و رفع خصومت کامل در قره‌باغ

بیانیه مشترک «پوتین»، «علی‌اف» و «پاشینیان»

نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان: این یک پیروزی نیست، اما تا زمانی که اعتراف نکنید که یک بازنده هستید، شکستی وجود نخواهد داشت. ما هرگز اعتراف نمی‌کنیم که بازنده هستیم و این باید آغاز دوره وحدت و احیای ملی ما باشد

شهروندآنلاین: کاخ کرملین اعلام کرد: «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیرپوتین» رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه بیانیه‌ای را مبنی بر اعلام آتش‌بس کامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ از ابتدای بامداد دهم نوامبر (امروز سه‌شنبه) به وقت مسکو امضا کردند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه بامداد سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «بر اساس توافقنامه امضاشده بین سه طرف، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره‌باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می‌شود.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره‌باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برمی‌گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت‌شده و اجساد کشته‌شدگان و در همین راستا کنترل ارتباطات حمل‌ونقل، با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می‌شود

پوتین گفت: «ما تصور می‌کنیم که توافقات صورت‌گرفته شرایط لازم را برای حل‌وفصل طولانی‌مدت و تمام‌عیار بحران در اطراف قره‌باغ به صورت عادلانه و به نفع ملت‌های ارمنستان و آذربایجان ایجاد خواهد کرد

وزارت دفاع روسیه هم اعلام کرد که روسیه با هواپیمای حمل‌ونقل نظامی حافظ صلح، 470 قطعه تجهیزات نظامی را به قره‌باغ کوهستانی اعزام خواهد کرد.

این وزارتخانه گفت: «برای کنترل آتش‌بس و درگیری‌ها در منطقه درگیری قره‌باغ، یک گروه صلح‌بان فدراسیون روسیه شامل یک‌هزار و 960سرباز، 90زره‌پوش، 380واحد خودرو و تجهیزات ویژه مستقر می‌شود

بیانیه نخست‌وزیر ارمنستان خطاب به مردم این کشور

«نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) اعلام کرد توافقنامه‌ای را با روسیه و آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کرده است. در بیانیه نخست‌وزیر ارمنستان خطاب به مردم این کشور آمده است:

هموطنان، خواهران و برادران عزیز.

من یک تصمیم بسیار بسیار دشوار برای خودم و همه ما گرفتم.

من بیانیه‌ای را با روسای جمهوری روسیه و آذربایجان امضا کردم تا در ساعت 01:00 جنگ قره‌باغ پایان یابد. متن بیانیه‌ای که قبلا منتشر شده است برای من شخصا و برای مردم ما غیرقابل توصیف است.

من این تصمیم را در نتیجه تجزیه‌وتحلیل عمیق وضعیت نظامی و ارزیابی افرادی که این وضعیت را بهتر می‌دانند، گرفتم. همچنین بر اساس این باور که این بهترین راه‌حل ممکن برای وضعیت فعلی است. من در روزهای آینده در مورد همه اینها به طور مفصل صحبت می‌کنم.

این یک پیروزی نیست، اما تا زمانی که اعتراف نکنید که یک بازنده هستید، شکستی وجود نخواهد داشت. ما هرگز اعتراف نمی‌کنیم که بازنده هستیم و این باید آغاز دوره وحدت و احیای ملی ما باشد.

برای برنامه‌ریزی آینده و تکرار اشتباهات گذشته، باید سال‌های استقلال خود را تجزیه‌وتحلیل کنیم.

من در مقابل همه شهدای ما زانو می‌زنم. من در برابر همه سربازان، افسران، ژنرال‌ها و داوطلبانی که با جان خود از سرزمین مادری دفاع می‌کنند، سر تعظیم فرود می‌آورم. آنها با فداکاری ارمنیان آرتسا را نجات دادند.

ما تا آخر جنگیدیم و ما پیروز خواهیم شد.

زنده باد ارمنستان!

نیکول پاشینیان

برگزاری تظاهرات در ارمنستان در اعتراض به امضای آتش‌بس با آذربایجان

شماری از شهروندان ارمنستان در اعتراض به امضای توافق آتش‌بس بین این کشور با آذربایجان به خیابان‌ها آمدند و

معترضان تلاش کردند وارد ساختمان دولت شوند.

بر اساس این گزارش، مأموران پلیس در مواجهه با معترضان به زور متوسل نشدند و سعی کردند آنها را آرام کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.