روزنامه فرانسوی لوموند با بیان اینکه برندهای آمریکایی به دلیل حمایت از اسرائیل از تحریم رنج میبرند، آورده است: رهبران تجاری در خاورمیانه از تبعات اقتصادی طولانیمدت حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه ناراضی و نگرانند.
به گزارش شهروند آنلاین، روزنامه لوموند نوشت که کافههای استارباکس و رستورانهای مکدونالد در خاورمیانه کاملاً خالی از مشتری نیستند، اما نتایج فصلی آنها کاهش فروش را نشان میدهد که تأیید میکند که پویش تحریم علیه شرکتهایی که متهم به حمایت از اسرائیل هستند، بدون تأثیر دردناک نیست.
لوموند در گزارشی که توسط خبرنگار خود در بیروت، هلن سالون نوشته شده است، توضیح داد که این گروه از شرکتهایی که متهم به حمایت از اسرائیل هستند، از تأثیرات پویشی رنج میبرند که مصرفکنندگان را تشویق میکند از محصولاتش دوری کنند، پویشی که در خاورمیانه بسیار محبوب شده است.
این روزنامه فرانسوی تاکید کرد که حمایت واشنگتن از اسرائیل در جنگ با غزه که تاکنون بیش از 37 هزار نفر در آن کشته شدهاند، موجی از خشم و نارضایتی را برانگیخته است.
لوموند تاکید کرد که فروشگاههای زنجیرهای استارباکس از زمانی که علیه اتحادیه کارگری خود شکایت کرده، آن هم به دلیل انتشار پیام همبستگی با فلسطین در رسانههای اجتماعی، تاوان آن را پرداخت کرده است.
گروه الشایع که در بخش خردهفروشی در کشورهای عربی حاشیه خلیجفارس فعالیت میکند و صاحب امتیاز استارباکس در خاورمیانه است، بیش از دو هزار کارمند خود را به دلیل پیامدهای ناشی از تحریم این شرکت توسط مصرفکنندگان در نتیجه جنگ غزه اخراج کرد.
شرکت مادر الشایع همچنین کاهش 15 درصدی سود خالص سه ماهه استارباکس را اعلام کرده و گفته این عملکرد ضعیف ناشی از کاهش قابل توجه فروش در ایالات متحده و خاورمیانه در نتیجه تحریمهاست.
به نوشته لوموند، آسیب به اعتبار این شرکت ممکن است تا مدت زیادی ادامه داشته باشد با وجود اینکه استارباکس و الشایع در تلاش برای ترمیم چهره خود، از اهدای 3 میلیون دلار به سازمان «آشپزخانه جهانی» برای ارائه یک میلیون غذا در نوار غزه خبر داد.
گروه آمریکانا که حق امتیاز زنجیرههای فست فود خاورمیانه مانند Hardee’s،KFC و Pizza Hut را اداره میکند، نیز به همین دلایل متضرر شد و با اشاره به تنشهای ژئوپلیتیکی جاری در خاورمیانه کاهش نزدیک به 50 درصدی سود فصلی خود را اعلام کرد.
مک دونالد نیز اعلام کرد که برای اولین بار در 4 سال گذشته نتوانست به اهداف سودآوری خود دست یابد، زیرا فروش آن در خاورمیانه به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، به ویژه پس از اینکه شعبههای آن در اسرائیل وعدههای غذایی رایگان را به نظامیان صهیونیست حاضر در جنگ غزه ارائه کردند.
لوموند به نقل از استفانی هوشیرعلی، محقق شورای تحقیقات آتلانتیک آورده که رهبران تجاری در خاورمیانه به دلیل «نارضایتی از سیاست آمریکا که برای توانایی منطقه در توسعه اقتصادی، غیراخلاقی و مضر تلقی میشود نگران هستند،؛ به خصوص که تغییر رفتار مصرف کننده، برای بسیاری در خاورمیانه موثرترین راه برای بیان مواضع سیاسی و اخلاقی است.
این محقق توضیح میدهد که تحریم برندهای آمریکایی راهی برای نشان دادن خشم جمعی از وضعیت غزه و حمایت ایالات متحده از اسرائیل است.
لوموند آورده است، در واقع، برنامهها و اپلیکیشنهایی برای کمک به مصرفکنندگان در شناخت مارکهای مرتبط با اسرائیل با اسکن بارکد راهاندازی شدهاند، و همچنین فهرستهای شرکتهایی که باید تحریم شوند منتشر کردهاند که این فهرستها اغلب جامعتر از فهرستهای ارائهشده توسط ژویش تحریم (BDS) هستند.
این روزنامه فرانسوی افزود: بر خلاف شرکتهایی مانند گوگل، آمازون و اوراکل که تاکنون تأثیر چندانی از تحریمها متوجه نشدهاند، شرکتهای زنجیرههای فست فود و شرکتهای مواد غذایی اولین هدف پویش تحریم هستند./فارس
انتهای پیام