خدمات اورژانسی با یک لوکیشن

تلاش ۳ ساله اورژانس برای خرید ۶۰ ثانیه وقت!

سازمان اورژانس کشور با رایزنی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته است، سیستم مکان‌یاب و یا همان لوکیشن را در سازمان اورژانس راه‌اندازی کند؛ تا نبض کار برای کارشناسان اورژانس و زندگی برای مددجویان با ریتم روان‌تری بزند.

به گزارش شهروند آنلاین، با شماره ۱۱۵ تماس می‌گیرد و با جیغ و فریاد برای مادرش درخواست کمک می‌کند. تنها واژه‌هایی که در میان فریاد‌هایش شنیده می‌شود این است که می‌گوید: «توروخدا! مامانمو نجات بدید… خودتونو برسونید…» در این میان کارشناس دیسپچر اورژانس با حفظ خونسردی سعی می‌کند شرایط جسمانی و آدرس را از همراه بیمار بگیرد. او به همراه بیمار می‌گوید: «عزیزم آروم باش. کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن می‌رسند. آدرستون کجاست؟ شما الآن کجا هستید؟» اما تنها پاسخی که دریافت می‌کند این است: «نمی‌دونم! آدرس یادم نمیاد… فقط خودتونو برسونید!»

فراموشی و از دست‌دادن تمرکز یکی از طبیعی‌ترین واکنش‌های مغز انسان است که در مواقع اضطراری و بحرانی بروز پیدا می‌کند.

تصادف، سکته و حوادثی از این ‌دست نیز مواقع اضطراری محسوب می‌شوند که معمولاً همراهان بیماران برای نجات جان‌ عزیزانشان با سازمان اورژانس تماس می‌گیرند؛ اما متأسفانه با یکی از چالش‌هایی که مواجه می‌شوند فراموشی یا از دست‌دادن تمرکز برای پاسخگویی به سؤالات کارشناس اورژانس است.

نیروهای مرکز دیسپچ سازمان اورژانس نیز که وظیفه پاسخگویی به تلفن‌ها و گزارش‌های مردم را دارند، باید بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن از پشت تلفن انجام اقدامات احیا را به همراه بیمار آموزش داده و همزمان آدرس محل حادثه را از مددجو دریافت کنند.

اما در بسیاری از گزارش‌ها مددجویان و کارشناسان اورژانس در پیداکردن آدرس به مشکل برمی‌خورند؛ زیرا در بسیاری از مواقع همراه بیمار آدرس را یادش نمی‌آید! یا کودکی است که هنوز سواد نداشته و آدرس‌ها را بلد نیست. اینجاست که زمان طلایی رسیدن به فریاد بیمار از دست می‌رود.

از این‌ رو سازمان اورژانس کشور با رایزنی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته است، سیستم مکان‌یاب و یا همان لوکیشن را در سازمان اورژانس راه‌اندازی کند؛ تا نبض کار برای کارشناسان اورژانس و زندگی برای مددجویان با ریتم روان‌تری بزند.

جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور در گفت‌وگو با فارس در خصوص راه‌اندازی سیستم دسترسی به موقعیت مکانی مددجویان می‌گوید: از سالیان قبل پیداکردن موقعیت مکانی بیماران و مددجویان اورژانس جزو دغدغه‌های سازمان اورژانس بود. اما در شانزدهمین جلسه شورای‌ عالی سلامت که با حضور رئیس‌ جمهور شهید برگزار شد، مصوب کردیم که بر اساس یکی از بندهای شانزده‌گانه شورای ‌عالی سلامت، وزارت ارتباطات خدمات لوکیشن را در اختیار سازمان اورژانس قرار دهد.

او در خصوص اهمیت دسترسی به لوکیشن مددجویان می‌گوید: زمانی که فردی در شرایط اضطرار قرار می‌گیرد، به دلیل عدم تمرکز یا قرارگرفتن در شرایط جسمانی نامناسب، توانایی دادن آدرس به کارشناسان دیسپچ اورژانس را ندارد. حتی در مواردی همراه بیمار که مدت زمان طولانی است در آن محل زندگی می‌کند، توانایی آدرس دادن را ندارد؛ زیرا به دلیل استرس و اضطرابی که دارد اصلاً آدرس محل سکونتش را به یاد نمی‌آورد.

اما خوشبختانه با تلاش‌های دو سه‌ ساله‌ای که انجام شد، اجازه دسترسی به موقعیت مکانی مددجویان از طریق شماره‌ تلفن ثابت و همراه به سازمان اورژانس داده شد و این طرح در حال حاضر به‌ صورت آزمایشی در استان تهران در حال اجراست.

میعادفر در ادامه توضیح می‌دهد: در حال حاضر به ‌محض تماس‌گرفتن مددجویان، آدرس آنها برای کارشناسان اورژانس نمایش داده می‌شود، البته هنوز بخشی از این فرآیند دارای مشکلاتی است و برای برطرف‌کردن این مشکلات کوچک در حال رایزنی با وزارت اطلاعات هستیم.

او در خصوص اهمیت فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مردمی در تسهیل فرآیند خدمت‌رسانی اورژانس به بیماران می‌گوید: باید در این مسیر به مردم هم آموزش داده شود تا موقعیت مکانی تلفن‌های همراه خود را روشن نگه دارند. اگر موقعیت مکانی تلفن همراه افرادی که با سازمان اورژانس تماس می‌گیرند روشن باشد، به‌راحتی می‌توانیم مکان مددجویان را پیدا کنیم.

رئیس اورژانس کشور در خصوص سایر فواید دسترسی به موقعیت مکانی بیماران می‌گوید: با این اقدام یک دقیقه در زمان امدادرسانی به مددجویان صرفه‌جویی خواهد شد؛ زیرا به‌ محض تماس‌گرفتن مددجویان، کارشناسان دیسپچ آدرس بیمار را پیدا کرده و در فرآیندی که به بیمار و یا همراهان او مشاوره درمانی می‌دهند، دیگر کارشناسان به ‌وسیله آمبولانس، موتورلانس و… به محل حادثه اعزام می‌شوند.

گفتنی است که در برخی از مواقع، همان فرآیند آدرس پیداکردن و پرسش‌وپاسخ کارشناسان و مددجویان برای پیداکردن نشانی به‌ صورت میانگین ۵ دقیقه زمان خواهد برد.

این در حالی است که برخی از مددجویان وسط صحبت و پرسش‌وپاسخ با کارشناس اورژانس از حال می‌روند و دیگر کارشناسان توانایی خدمت‌رسانی به آنها را نخواهند داشت. تاکنون به دلیل عدم دسترسی به موقعیت مکانی بیماران از خدمت‌رسانی به آنها بازمی‌ماندیم.

او در خصوص راه‌اندازی و دسترسی به سیستم موقعیت مکانی مددجویان اورژانس در سراسر کشور می‌گوید: این سیستم فعلاً به‌ صورت آزمایشی در استان تهران فعال شده و این اجازه به سازمان اورژانس کشور داده شده تا بتوانیم آن را بعد از استان تهران در کل کشور فعال کنیم. ان‌شاءالله شیرینی این اقدام را هم کارشناسان دیسپچ اورژانس و هم مردم عزیز ایران که در شرایط اضطراری قرار می‌گیرند، بچشند./

پایان پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.