سالانه ۳۵ هزار مرگ به آلودگی هوا نسبت داده می‌شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت با انتقاد از عدم اجرای قانون هوای پاک، به عوارض ناشی از آلودگی هوا بر سلامت اشاره کرد و گفت: تصمیمات موقت مانند تعطیلی مدارس نمی‌تواند راه‌حلی برای این بحران باشد.

به گزارش شهروندآنلاین، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: تصمیمات ناگهانی و موقت مانند تعطیلی مدارس و حضور ۵۰ درصدی کارمندان در ادارات به آلودگی هوا کمکی نمی‌کند. این تصمیمات بیانگر این است که فکری برای آلودگی هوا نشده است.
علیرضا رییسی افزود: هوای آلوده و ناپاک مولفه‌های فراوانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم باید موضوع هوای پاک و اجرای وظایف محوله سایر ارگان‌ها را مطالبه کند.

تولید برق به قیمت آسیب به سلامت پذیرفتنی نیست

او گفت: رئیس‌جمهور درباره توقف مازوت‌سوزی دستور صادر کرد. او افزود: دستور توقف مازوت‌سوزی، اقدامی قابل تقدیر است. نباید به اقداماتی دست‌ بزنیم که موجب بیماری می‌شود. تامین آب، برق و رفاه جزو وظایف تمام دولت‌ها محسوب می‌شود و برخورداری از این مولفه‌ها جزو حقوق اولیه شهروندی است.  موافق قطع برق نیستم ،اما ترجیح می‌دهم در تاریکی بنشینم تا از مازوت برای تامین برق در نیروگاه‌ها استفاده نشود. تولید برق به قیمت آسیب‌رساندن به سلامت مردم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

آلاینده خطرناک ناشی از مازوت‌سوزی

رییسی بیان کرد: مازوت سبب آزادشدن آلاینده‌های فراوانی در محیط می‌شود. او خاطرنشان کرد: اگرچه آلاینده‌های فراوانی به دلیل مازوت‌سوزی در محیط منتشر می‌شود اما «بلک‌کربن» و «دی‌اکسید گوگرد» جزو آلاینده‌های خطرناک ناشی از مازوت‌سوزی است. کربن‌سیاه یا دوده‌ها می‌توانند وارد ریه‌ها و موجب سرطان شوند.

تکلیف ۲۳ دستگاه در اجرای قانون هوای پاک

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: قانون «هوای پاک» در سال ۹۶ به تصویب رسید. قانون هوای پاک، ۱۷۴ تکلیف برای ۲۳ دستگاه درنظر گرفت که ۱۱ دستگاه از ۲۳ دستگاه مسئول اجرای قانون هوای پاک جزو دستگاه‌های اصلی هستند. این انتظار وجود دارد هنگامی که یک قانون به تصویب می‌رسد، آن قانون به درستی اجرا شود.

وظایف وزارت بهداشت برای هوای پاک

او اظهار کرد: بررسی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا، اعلام شرایط اضطرار توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی و اجرای طرح «کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه‌های سوخت» جزو وظایف وزارت بهداشت در خصوص قانون هوای پاک است.

تاثیر توسعه حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا

او ادامه داد: تعریف تعداد تکالیف برای آلودگی هوا چندان اهمیت ندارد. گاهی اوقات یک تکلیف می‌تواند اثر بسیار فراوانی بر آلودگی هوا داشته باشد. گاهی چندین تکلیف نیز اثر فراوانی ندارند. به طور مثال، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی یکی از تکالیف قانون هوای پاک است. به طور قطع، این تکلیف می‌تواند اثر فراوانی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت گفت: بیش از ۱۱ میلیون دستگاه از موتورسیکلت‌های کشور فرسوده هستند. هنگامی که یک وسیله نقلیه فرسوده قلمداد می‌شود طبق قانون باید از چرخه خارج شود. متاسفانه، فقط ۶هزار موتورسیکلت در کشور توانستند معاینه فنی دریافت کنند.

او تصریح کرد: از زمان اجرای قانون هوای پاک تا پایان سال گذشته، فقط ۴۴۰هزار خودرو فرسوده از چرخه خارج‌ شده‌اند. ۹۸ درصد مواد مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده در کشور اجرا نشده است.

هزینه‌های تحمیلی آلودگی هوا بر نظام سلامت

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: برخی بر این باور هستند که استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید برق بسیار هزینه‌بر است. این در حالی است که میزان هزینه‌های تحمیلی بر سیستم بهداشتی کشور ناشی از آلودگی هوا به مراتب از هزینه‌های تامین برق از منابع تجدیدپذیر بیشتر است. میزان هزینه‌های درمانی ناشی از آلودگی هوا در کشور بر سیستم بهداشتی و درمانی در سال گذشته، معادل ۱۲ میلیارد دلار است.

تا ۳۵هزار مرگ سالانه منتسب به آلودگی هوا در کشور

معاون وزیر بهداشت گفت: میزان مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا حدود ۳۰هزار تا ۳۵هزار نفر در هر سال است. سهم شهر تهران از مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا حدود ۷۰۰۰ نفر است.
اعلام مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا جزو وظایف وزارت بهداشت در زمینه قانون هوای پاک به شمار می‌آید. این موضوع به صورت شهر به شهر  اعلام می‌شود. اعلام مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا بسیار مهم است؛ چرا که به سیاستگذاران کمک می‌کند تا با اقدامات مناسب از مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا بکاهند.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.