معاوت فنی و عملیات مرکز اورژانس استان تهران از دسترسی به آدرس تماسگیرندگان سامانه ۱۱۵با راهاندازی سیستم موقعیتیاب اورژانس خبر داد.
به گزارش شهروند آنلاین،اسماعیل فراهانی در گفتوگو با ایسنا گفت: در مرکز اورژانس، یک مرکز ارتباطات مردمی یا همان دیسپچ داریم و زمانی که شهروندان با شماره ۱۱۵ تماس می گیرند به کارشناسان این بخش متصل میشوند تا بر اساس نوع نیازشان، خدمات دریافت کنند یا آمبولانس به محل آنها اعزام شود.
او افزود: برای اعزام آمبولانس به موقعیت تماس گیرنده، تا پیش از این افراد خودشان به کارشناس ما آدرس میدادند. در برخی موارد این آدرس یا اشتباه بود و یا دقیق نبود و این امر باعث میشد هم آمبولانس دیرتر به محل برسد تا آدرس دقیق را پیدا کند و هم آمبولانسی که باید به محل اعزام میشد به خاطر آدرس اشتباه، شاید از مکان دورتری انتخاب میشد.
فراهانی گفت: ما بارها شاهد بودیم که بعضی افراد مخصوصا اگر در جادهها تصادف کرده باشند اصلا نمیدانند کجا هستند و به طور مثال فقط میدانند که در اتوبان تهران- قم هستند که این آدرس برای رسیدن آمبولانس کافی نیست. همچنین در برخی موارد گازگرفتگی شاهد بودیم که فرد بیهوش شده و نمیتواند آدرس دقیق را به ۱۱۵ اعلام کند.همچنین کودکان و افراد مسن نیز در دادن اطلاعات آدرس دقیق به اورژانس دچار مشکل بودند.
او با اشاره به سیستم موقعیتیاب اورژانس افزود: تمام این موارد باعث شد ایجاد سیستم موقعیتیاب اورژانس الزامی شود. بر همین اساس از چند روز گذشته این سیستم در اختیار سازمان اورژانس کشور قرار گرفت.
معاوت فنی و عملیات مرکز اورژانس استان تهران ادامه داد: با استفاده از این سیستم، هنگامی که فرد با شماره ۱۱۵ تماس میگیرد؛ اطلاعات فرد به محل آدرس برای کارشناس اورژانس نمایش داده میشود و اینچنین کارشناس اورژانس نزدیکترین آمبولانس را به محل دقیق فرد بیمار اعزام میکند.
فراهانی گفت: راهاندازی این سیستم بسیار مهم و مفید است و با استفاده از آن دیگر مشکل آدرس وجود نخواهد داشت و هر فردی که با ۱۱۵ تماس بگیرد و نداند که کجاست و نیاز به آمبولانس داشته باشد؛ به راحتی توسط سیستم موقعیتش شناسایی میشود
او افزود:در حال حاضر این سیستم به طور ۸۰ درصدی در استان تهران فعال است و به زودی ۲۰ درصد موقعیتهای دیگر نیز شناسایی میشوند.
معاوت فنی و عملیات مرکز اورژانس استان تهران با اشاره به اینکه این سیستم در حال بهروزرسانی است؛ ادامه داد: در حال حاضر با تماس هر فرد، این سیستم موقعیت ۲۰۰ تا ۴۰۰ متری فرد را نشان میدهد که این فاصله باید به ۵۰ متر کاهش یابد که به زودی این مشکل نیز رفع میشود و تمام تماس گیرندگان با ۱۱۵ که نیاز به خدمات درمانی دارند حتی اگر توانایی بیان کردن آدرس را نداشته باشند نیز آمبولانس بر سر بالین آنها خواهد آمد./