رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه بسیاری از تجهیزات امدادی خارجی مختص ساخت و ساز در کشور خودشان بوده و برای ما مناسب نیست، گفت: برای نخستینبار از توان شرکتهای دانشبنیان داخلی برای تجهیز خودروهای امدادی استفاده میشود.
به گزارش شهروند آنلاین، طرح زمستانه امداد و نجات جمعیت هلال احمر، از نیمه دوم آذرماه با حضور چهار هزار و ۵۰۰ گروه عملیاتی آغاز شده و تا ۲۰ اسفندماه ادامه خواهد داشت.
این طرح ۹۱ روزه با هدف تأمین امنیت سفرهای زمستانی و کاهش حوادث جادهای اجرا میشود. در این طرح ملی، تیمهای واکنشسریع آموزش دیده و در صورت نیاز به ظرفیت امداد زمستانه اضافه میشوند. همچنین، هلال احمر علاوه بر امدادرسانی در حوادث جادهای، با شناسایی علل اصلی تصادفات تلاش میکند تا از بروز این حوادث پیشگیری کند.
رئیس سازمان امداد و نجات در تشریح ظرفیتهای طرح زمستانه اعلام کرد: بیش از ۶۰۰ پایگاه ثابت، ۱۰۵ پست موقت، ۴۸۶ مرکز شعب شهرستانی، ۳۲ مرکز کنترل عملیات، ۳۶ مرکز آنست (سگهای جستوجو و نجات) و در مجموع یک هزار و ۶۷۵ مرکز عملیاتی در این طرح مشارکت دارند و بیش از ۲۲ هزار نیروی عملیاتی نیز فعال و آماده خدمترسانی به هموطنان هستند.
انبارهای امدادی تجهیز شد
بابک محمودی در گفتوگو با ایرنا با اشاره به شروع فصل سرما و آغاز طرح امدادرسانی زمستانه هلال احمر گفت: امسال با توجه به تسهیلاتی که دولت در اختیار هلال احمر قرار داد، توانستیم تجهیزات امداد زمستانه و انبارهای امدادی را ارتقا داده و تجهیز و بهروزرسانی کنیم.
او از خریداری کردن اقلام زیستی مورد نیاز در شرایط اضطراری خبر داد و گفت: ارتقای توان امدادی هلال احمر در سال جاری بیسابقه بوده است و البته همچنان این تجهیز امکانات هر روز ادامه دارد. این اقدام کار بزرگی بوده که در سالهای گذشته انجام نشده بود.
خودروهای امدادی وارداتی پلاک شد
محمودی یکی دیگر از اقدامات در راستای ارتقای تجهیزات امدادی را اضافه شدن بیش از ۹۰۰ دستگاه خودروی امدادی به ناوگان خودرویی هلال احمر عنوان کرد و افزود: هماکنون تمام پلاکها نیز برای این خودروها گرفته شده و به ناوگان خودرویی سازمان امداد و نجات افزوده شده است.
او استفاده از شرکتهای دانشبنیان ایرانی برای تجهیز این خودروهای این امدادی را یکی از اتفاقات خوب این روزها ارزیابی کرد و افزود: هماکنون در حال تجهیز امدادی این خودروها با کمک شرکتهای دانشبنیان داخلی هستیم اقدامی که از یک طرف سبب جلوگیری از خروج ارز از کشور و کمک به فعالیت شرکتهای ایرانی میشود و از طرف دیگر بسیاری از مشکلاتی که پیش از این برای تجهیز از سوی شرکتهای خارجی اتفاق میافتاد، دیگر وجود ندارد.
تجهیزات خارجی قابل استفاده برای خودروهای ایرانی نیست
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به وضعیت ساخت و ساز در کشورهای مختلف گفت: بسیاری از این تجهیزات امدادی که از سوی شرکتهای خارجی روی خودروی ما نصب میشد، مختص ساختوسازها در کشور خودشان بود و برای ما مناسب نبود؛ به عنوان مثال برخی از قیچیهای هیدرولیک خارجی که روی خودروهای امدادی هلال احمر نصب میشود امکان برش میلگرد ایرانی را نداشت در حالی که شرکتهای دانشبنیان داخلی چنین قیچیهایی را برای ما طراحی کرده و ساختند و همه تغییرات مد نظر را روی ستهای نجات طراحی کردند.
او گفت: بزودی تعدادی از این ستهای نجات را تحویل میگیریم و قرار است تا سال آینده تمام تجهیزات خودروهای امدادی به سازمان امداد و نجات هلال احمر تحویل داده شود.
محمودی افزود: هماکنون در حال رایزنی با دیگر شرکتهای داخلی برای طراحی و ساخت موتور پمپهای قدرتمندی هستیم که بتوانیم در زمان بروز سیل نیز از همین موتورهای داخلی استفاده کنیم تا با توان تولید داخلی هم از خروج ارز جلوگیری و هم به اشتغالزایی در کشور کمک کنیم.
به گزارش ایرنا، مسافران در صورت بروز حادثه میتوانند با شماره ۱۱۲ و بدون نیاز به سیمکارت با مرکز امداد هلال احمر تماس بگیرند.
چالشهای اصلی و توصیههای ضروری مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر اعلام کرده که بیشترین حوادث زمستانه مربوط به گرفتار شدن خودروها و مسافران در برف و سرما است که اغلب به دلیل بیتوجهی به هشدارهای راهداری و هواشناسی یا آماده نبودن برای شرایط جادهای بوده است.
برای کاهش این حوادث، مسافران باید به توصیههایی از جمله استفاده از زنجیر چرخ، اجتناب از سفرهای غیرضروری، رانندگی با احتیاط در جادههای لغزنده، و به همراه داشتن تجهیزات مناسب مانند سوخت کافی، پتو و لباس گرم توجه کنند. همچنین، داشتن آب و غذای کافی برای یک وعده، میتواند در شرایط اضطراری بسیار کمککننده باشد. پیش از سفر، بررسی وضعیت آبوهوایی مقصد و مسیر ضروری است و در صورت نامناسب بودن شرایط، بهتر است زمان سفر تغییر داده شود./