رسانههای عبری گزارش دادند تداوم حملات یمنیها عامل بازنگشتن ایرلاینهای خارجی به اسرائیل و مواجه شدن اسرائیلیها با موج مداوم گرانیها هستند.
به گزارش شهروند آنلاین؛« شرکتهای هوا پیمایی خارجی قصد از سرگیری پروازهای خود به اسرائیل را ندارند چون موشکهای یمنیها موجب ترس و تهدیدهای امنیتی شده است» این را روزنامه اقتصادی گلوبز دیروز دوشنبه گزارش داد.
بر اساس گزارش این روزنامه موشکهای یمنیها چالشی برای شرکتهای هواپیمایی و نابسامانی در پروازها و لغو بیشتر آنها شده است؛ این در حالی است که امید داشتیم با آتشبس در جبهه شمالی(با حزبالله) امنیت به آسمان اسرائیل بازگردد.
به گزارش گلوبز، کمیته امور اقتصادی کنست هفته گذشته پس از بحث و بررسی 9 ماهه اصلاحیه قانون خدمات هواپیمایی را تصویب کرد.
این اصلاحیه شرایط پرداخت غرامت مالی را که شرکتهای هواپیمایی باید در صورت لغو پرواز به مسافران بپردازند، کاهش میدهد، زیرا شرکتهای هواپیمایی خارجی مانند رایان ایر و ایرفرانس به دلیل هزینه بالای جبران خسارت مسافران در زمان جنگ، درخواست این اصلاحات را داشتند.
با وجود این اصلاحات، ایرفرانس از تمدید تعلیق پروازهای خود به اسرائیل برای یک هفته دیگر خبر داد. رایان ایر به نوبه خود تأیید کرد که پروازهای خود را در حالی که هنوز ترمینال 1 در فرودگاه بن گوریون برای پروازهای بینالمللی باز نشده است، از سر نمی گیرد.
گلوبس گزارش داد که وضعیت امنیتی کنونی، از جمله حملات موشکی از یمن، چالش بزرگی برای خطوط هوایی است و به عنوان مثال، یک پرواز متعلق به شرکت هواپیمایی یونانی Aegean به دلیل هشدارها درباره حمله موشکی یمن به اسرائیل مجبور به توقف در لارناکا شد.
در حال حاضر تنها 26 شرکت هواپیمایی خارجی در فرودگاه بن گوریون فعالیت میکنند، در حالی که این رقم قبل از جنگ در غزه و دیگر جبهه ها 90 شرکت بود. به گفته این روزنامه، در حالی که شرکت هواپیمایی ایر سیشل بازگشت خود را به اسرائیل اعلام کرده که بیست و هفتمین شرکت بازگشته به اسرائیل محسوب میشود اما این شرکت نیز تعداد محدودی پرواز را انجام میدهد و بنابراین تأثیر آن بر صنعت هوانوردی ناچیز است.
بر اساس این گزارش، در صورت عدم بازگشت ایرلاینهای خارجی، مسافران در نتیجه لغو یا تأخیر پروازهایشان بدون اینکه غرامت مالی بیش از هزینه بلیت به آنها پرداخت شود، هزینههای اضافی را متحمل میشوند و عدم وجود رقابت کافی بین شرکتها منجر به ادامه قیمت بالای بلیت خواهد شد.
در همین حال رئیس کمیته اقتصادی کنست دیوید بیتان، به گلوبز گفت که این لایحه تا زمانی که دولت متعهد به پرداخت غرامت به خطوط هوایی که تعداد پروازها به آمریکای شمالی را افزایش میدهند، نشود به رای نهایی در کنست گذاشته نخواهد شد. این پرداخت غرامت به نسبت 50 درصد از خسارات عملیاتی شرکتها در صورت لغو پروازهایشان به دلایل امنیتی است.
این گزارش تاکید کرد که پروازهای طولانی بین اسرائیل و آمریکای شمالی نیاز به برنامهریزی پیچیده هواپیماها دارد که چالشهای مربوط به از سرگیری این پروازها را افزایش میدهد.
به گزارش گلوبز، انتظار نمیرود خطوط هوایی ایالات متحده به دلیل نگرانیهای امنیتی ادامه پروازها را به زودی از سر بگیرند.
همچنین طی هفتههای گذشته بسیاری از شرکتهای بزرگ محصولات غذایی در اسرائیل اعلام کردند که قیمت محصولات خود را از ژانویه با درصدهای متفاوت افزایش خواهند داد، شرکت اشتراوس افزایشی تا 18 درصد را اعمال کرد. شرکت غول پیکر مواد غذایی Unilever قیمت محصولات خود را با 12% افزایش به 16% افزایش داد در حالی که شرکت Awsem قیمت بسیاری از محصولات را تا 9% و شرکت Carmit قیمت محصولات خود را تا 20% افزایش داد.
این موج بیسابقه شامل خدمات عمومی و مالیات نیز میشود، به طوری که مالیات بر ارزش افزوده 1٪ افزایش یافت، مالیات بر املاک 5.3٪، قیمت سوخت 1.1٪، قیمت آب 2٪، هزینه برق نیز 3.5 درصد افزایش یافت و هزینههای بیمه 1.2 درصد افزایش یافت و مالیات معروف به “مالیات ثروتمندان” که مالیات بر درآمد سرمایه حاصل از بهره و سرمایه گذاری است از 3٪ به 5٪ افزایش یافت. مالیات خرید خودرو برقی نیز 10 درصد افزایش یافت .
این افزایش مالیاتها به دلیل تدابیری است که کابینه نتانیاهو در بودجه سال 2025 به منظور پوشش هزینههای جنگ و کاستن از نرخ کسری بودجه اتخاذ کرده است./فارس