دو رئیس جمهور؛ یک افتتاح
افتتاح راهآهن خواف–هرات با حضور حسن روحانی و اشرف غنی به بهره برداری رسید
راهآهن خواف – هرات به طول ۱۴۰ کیلومتر به شکل ویدیوکنفرانس با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به بهرهبرداری رسید.
به گزارش ایرنا، عملیات احداث راهآهن خواف – هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر شامل چهار قطعه است که قطعات ۱ و ۲ واقع در ایران به طول ۷۸ کیلومتر – از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی – قطعه سوم نیز از شمتیغ تا ایستگاه روزنک در کشور افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر به همراه ساختمان ایستگاه روزنک به هزینه ایران و با هدف کمک به توسعه کشور افغانستان احداث شده است.
به گفته سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) راهآهن خواف – هرات به صورت یک خطه، بـا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری طراحی شده است که با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) اجرا شد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.
به گفته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در خصوص تکمیل بخش تعهد افغانستان، مذاکرات مقدماتی انجام شده تا توسط شرکتهای ایرانی مسیر در تعهد دولت افغانستان را در قالب تهاتر با اقلام معدنی افغانستان، تکمیل کنیم. شرکتهای ایرانی این پیشنهاد را ارایه کردهاند، مذاکرات مقدماتی انجام شده است تا راهآهن را از ایستگاه روزنک به هرات و از هرات به مزار شریف متصل کنیم تا خط ریلی ابریشم نیز از این مسیر احداث شود که هم نقش رونق اقتصادی – اجتماعی افغانستان را دنبال کند و هم ایران از آن بهرهمند شود.
همچنین وزیر راه و شهرسازی درباره اجرای این طرح نیز گفت: «اجرای این طرح در اجلاس کمک به افغانستان در سال ۸۵ بین روسای جمهوری دو کشور امضا و عملیات اجرایی این پروژه از سال ۸۶ آغاز شد. در بازه زمانی ۶- ۷ ساله به دلیل مسائل امنیتی و شرایطی که در منطقه پیش آمد، این پروژه با وقفه مواجه شد اما از ۲ سال گذشته به صورت کاملا جدی و قاطع موضوع را پیگیری کردیم تا این پروژه را تکمیل و به بهرهبرداری برسانیم.
توسعه و تقویت روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دو کشور با تسهیل صادرات و واردات کالا و مسافرت بین دو کشور، دسترسی مناسب ریلی افغانستان از طریق ایران به دیگر مناطق بینالمللی اعم از آبهای آزاد جنوب، منطقه قفقاز، ترکیه، عراق و اروپا، پوشش خدمات ترابری ریلی برای حدود یک میلیون نفر از مردم افغانستان در منطقه هرات، جابهجایی و ترانزیت بیش از ۶ میلیون تن بار در سال ازجمله ابعاد اقتصادی این طرح است.
– شکوفایی فعالیتهای عمرانی و اقتصادی منطقه شمال غرب افغانستان، امکان توسعه و ایجاد کریدور ریلی از هرات به مزارشریف در شمال شرق افغانستان، خروج از انزوای جغرافیایی منطقه سنگان در خاک ایران و شهر هرات افغانستان، کاهش هزینه نسبی حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از حمل و نقل جادهای، افزایش ایمنی در ترابری منطقه کاهش مصرف سوخت در مقایسه با حملونقل جادهای از دیگر ابعاد اقتصادی طرح راهآهن خواف – هرات است.
اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران (از طریق راه آهن مشهد – بافق)، اتصال کشور افغانستان از طریق راهآهن ایران به کریدور بینالمللی شمال – جنوب (حوزه خزر، روسیه و شمال اروپا)، اتصال کشور افغانستان از طریق راهآهن ایران به کریدور بینالمللی شرقی – غربی اکو و تراسیکا (کشور ترکیه و جنوب اروپا)، اتصال کشور افغانستان از طریق راهآهن ایران به آبهای آزاد (بندرعباس و بندر چابهار در جنوب ایران) و کمک به رشد و توسعه سواحل مکران و افزایش مبادلات از طریق بندر چابهار به عنوان قطب حملونقل بینالمللی ازجمله ابعاد بینالمللی طرح راهآهن خواف – هرات است.