واقعیت مونولیت ایران افشا شد

وجود برندینگ مکانی در پس این ماجراها در سراسر جهان

هدف از این کار مطرح شدن ایران در این ترند جهانی بود و اینکه در کنار خبرهای بد و ناگواری که هر روز از ایران به گوش می‌رسد، این بار نام ایران با خبری متفاوت و جذاب تکرار می‌شود

دوشنبه، فضای مجازی پای مونولیت‌ها را به ایران هم باز کرد. عکس‌هایی منتشر شد و برخی رسانه‌ها مدعی شدند که نهمین مونولیت در حوالی تهران در «نیکنام‌ده جاجرود» دیده شده است. در متن خبر آمده بود: این سازه که بر لبه دره بلندی نصب شده است، از یک طرف ناظر به کوه‌هاست و از طرف دیگر به دره مشرف است. کم‌کم رسانه‌های معتبرتری هم آن را جدی گرفتند و عجیب آنکه در متن خبرهایشان، مشخصات بسیار دقیقی نیز درباره این سازه بیان می‌کردند.

ازجمله روزنامه «شهروند» که عکس یک صفحه اول سه‌شنبه‌اش را به این خبر اختصاص داد. این روزنامه در شرح این خبر نوشت: «ارتفاع آن نیز سه متر است و مانند سایر مونولیت‌های فلزی دیده‌شده در نقاط دیگر جهان، از جنس استیل براق ساخته شده است. روی این مونولیت فقط دو حرف N و S که نشان‌دهنده شمال و جنوبند، حکاکی شده است.»، روزنامه «هفت‌صبح» نیز در صفحه اول خود، در روز سه‌شنبه با انتشار عکسی نوشت: «مونولیت مرموز، این‌بار در جاجرود».

به گفته دکتر کمالی‌فرد، استراتژیست رسانه‌ای، این مونولیت به همت و هزینه شخصی دکتر شهریار شفیعی، بنیانگذار آکادمی برند ایران، استاد دانشگاه و متخصص برندسازی، ساخته و در ملکی شخصی در نیکنام‌ده جاجرود نصب شد.

کمالی‌فرد افزود: «هدف از این کار مطرح شدن ایران در این ترند جهانی بود و اینکه در کنار خبرهای بد و ناگواری که هر روز از ایران به گوش می‌رسد، این بار نام ایران با خبری متفاوت و جذاب تکرار شود.»

دکتر کمالی‌فرد با اشاره به خرافه‌هایی که درباره مونولیت‌های قبلی رواج یافته بود گفت: «با انتشار خبرهای 8 مونولیت پیشین، برخی افراد آن را به موجودات فضایی نسبت می‌دادند، حال آنکه اهدافی مانند برندینگ مکانی در پس این ماجراها در سراسر جهان وجود داشت. بنابراین، با نصب این مونولیت و شفاف‌سازی بعدی، کوشیدیم کمکی کرده باشیم به خرافات‌ستیزی و ابهام‌زدایی.»

این متخصص «بازاریابی محتوا» افزود: «اما هدف سوم و اصلی ما یادآوری این وظیفه ملی بود که یکایک ما در قبال نام‌آوری ایران زمین و جایگاه برند میهن خود متعهد و مسئول هستیم و حال که در یک روند جهانی، کارهای هنری در کشورهای مختلف در حال برپا شدن هستند، چه بهتر که نام ایران هم در زنجیره این اخبار هیجان‌انگیز و جذاب قرار گیرد.»

دکتر کمالی‌فرد در این باره چنین توضیح داد: «برنامه‌ریزی اولیه هم این بود که ابتدا این اثر هنری با هویت صنعتی خود در یک فضای طبیعی برپا شود و سپس در صورت لزوم، به محلی عمومی‌تر منتقل شود. در واقع آنچه ما در پی آن بودیم، روشن ساختن این نکته بود که هرگاه حس میهن‌دوستی خود را فراتر از منافع شخصی قرار دهیم، در جهان امروز فرصت‌های بی‌شماری برای همنشین‌سازی نام ایران در کنار رویدادهای خوب و زیبا هست. در نهایت خوشحالیم که نام ایران به عنوان نهمین کشور در این ردیف از رخداد جهانی ثبت شد.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.