پول حق‌التدریسی‌ها واریز می‌شود

پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای آموزش مجازی

 شهروندآنلاین- وزیر آموزش‌وپرورش در نشست‌ هفتگی خود اقتضای تخصصی شدن امور را تقسیم‌بندی کارها و سپردن به دستگاه‌ها عنوان کرد. به گفته حاجی‌میرزایی یکی از مأموریت‌های هر مدیر برقراری هماهنگی بین اجزای تفکیک‌شده از یکدیگر است تا محصول حرکت آنان محصول هماهنگی باشد. به باور او یکی از چالش‌های مهم جامعه، ناکامی در این هماهنگی‌هاست.

وزیر آموزش‌وپرورش معتقد است قاطع‌ترین، مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین راه تأثیر بر آینده یک سرزمین، تأمین سلامت روان و جسم یک جامعه، کاستن از آسیب‌های اجتماعی، افزایش توان ملی و تسهیل و تسریع رشد و توسعه کشور از طریق فرصت آموزش است.«هیچ فرصتی در کشور غنی‌تر از فرصت آموزش برای تأثیرگذاری پایدار نیست.»

به باور حاجی‌میرزایی هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند مستقل از آموزش‌وپرورش اهداف خود را محقق کند.«به‌دنبال ایجاد همکاری و هماهنگی با دستگاه‌های کشور هستیم.» وزیر آموزش‌وپرورش سلامت جسمی دانش‌آموزان را جزو مأموریت‌های آموزش‌وپرورش دانست.«در سند تحول تعریفی از تربیت‌شده که اجرای آن در ساحت‌های متنوعی امکان‌پذیر است، همچنین باید تمام ساحت‌ها رشد متوازن داشته باشند.»

۲۱.۲ درصد دانش‌آموزان و ۱۴درصد نوآموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند. بنابراین به منظور حفظ سلامت دانش‌‎آموزان باید کنترل وزن در دوره پیش‌دبستانی از سوی آموزش‌وپرورش و همچنین خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد.

هر مدرسه یک  کانون ورزش

او ادامه داد: «در طرح کوچ یک حرکت بی‌سابقه انجام دادیم و آمار دقیقی از وضعیت جسمی جمعیت ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار دانش‌آموز تحت پوشش این طرح به دست آوردیم.»  وزیر آموزش‌وپرورش از 110هزار مدرسه‌ای گفت که هریک می‌توانند یک کانون ورزشی باشند و فضایی را برای ورزش همگانی فراهم کنند. «اکنون با فعالیت در بستر شبکه شاد از نظر انتقال مهارت‌های جسمی و ورزشی فیلم‌های آموزشی خوبی در دسترس دانش‌آموزان است.»

براساس آخرین آمارهای مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش از سنجش دانش‌آموزان، ۲۱.۲ درصد دانش‌آموزان و ۱۴درصد نوآموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند. بنابراین به منظور حفظ سلامت دانش‌‎آموزان باید کنترل وزن در دوره پیش‌دبستانی از سوی آموزش‌وپرورش و همچنین خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد. «وزارت آموزش‌وپرورش بسته محتوای علمی برای طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان تدوین کرد و این پروژه را با یاری معلمان، دبیران، مدیران مدارس، مراقبان، دبیران تربیت‌بدنی و روسای مناطق و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌ها کلید زد.»

۳ آبان تا ۳۰ بهمن؛ طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان

به گفته حاجی‌میرزایی براساس طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان قرار شد از ۳ آبان تا ۳۰ بهمن برنامه‌هایی در زمینه راهنمایی، حمایت و مشاوره کنترل تغذیه و افزایش تحرک بدنی، برای دانش‌آموزان اجرایی شود.«از دوم تا هشتم اسفند انجام امور مربوط به غربالگری و ارزیابی ثانویه دانش‌آموزان نیز برنامه‌ریزی شده است.»

وزارت آموزش و پرورش در طرح کوچ با مشارکت معلمان، خانواده‌ها و دستگاه‌های عضو ائتلاف اجرای این طرح به ویژه وزارت بهداشت و صداوسیما، ضمن کنترل وزن و BMI دانش‌آموزان، با مداخله و ارایه برنامه‌های لازم، دانش‌آموزان را در تناسب وزن و افزایش تحرک و شادابی یاری می‌کند.

«درباره اینکه باید معلمان مبالغی که قبلا دریافت کرده‌اند را مسترد کنند، مشکلی بود که با دیوان محاسبات گفت‌وگو کردیم و ان‌شاءالله حل می‌شود و بنا نیست از حقوق فرهنگیان چیزی کسر شود. در حال حاضر از حقوق هیچ معلمی، کسورات نخواهیم داشت.»

کاهش حقوق فرهنگیان صحت ندارد

وزیر آموزش‌وپرورش کاهش حقوق فرهنگیان را یک شایعه دانست.«به هیچ‌وجه صحت ندارد. افزایش‌های یکی، دو سال اخیر مبتنی بر قانون صورت گرفته و قطعی است.» به گفته حاجی‌میرزایی افزایش‌هایی در سال‌های دورتر به صورت غیرقانونی انجام شده که دیوان عدالت درباره آن حکم داده  و به استناد آن حکم، اجرای این موارد را دو سال قبل متوقف کردیم و اکنون اتفاق خاصی در حقوق فرهنگیان نخواهد افتاد.«درباره اینکه باید معلمان مبالغی که قبلا دریافت کرده‌اند را مسترد کنند، مشکلی بود که با دیوان محاسبات گفت‌وگو کردیم و ان‌شاءالله حل می‌شود و بنا نیست از حقوق فرهنگیان چیزی کسر شود. در حال حاضر از حقوق هیچ معلمی، کسورات نخواهیم داشت.»

واریز حق‌التدریس معلمان شاغل به حساب‌ها؛ به زودی

حاجی میرزایی درباره پرداخت حق‌التدریس معلمان شاغل نیز گفت: «تخصیص اعتبارات هفته گذشته از سازمان برنامه انجام شد و خزانه متعهد بود پرداخت کند که به یارانه معیشتی برخورد کردند و گفتند بعد از پرداخت یارانه معیشتی این مبالغ از طریق خزانه به ما پرداخت می‌شود و مشمولان مطمئن باشند که همین روزها به حساب‌شان واریز خواهد شد.»

او درباره درخواست برخی خانواده‌ها و معلم‌ها برای تعطیلی دو هفته‌ای آموزش مجازی به علت خستگی ناشی از کار با وسایل و ابزار هوشمند هم گفت: «به همکارانم ماموریت دادم این پیشنهاد را بررسی کنند. این پیشنهاد از مناطق مختلف به ما داده شده و خواستیم که همکاران اختیارات قانونی ما را برای این کار بررسی کنند. با کلیت آن موافق هستیم باید ببینیم در شرایطی می‌توان آن را ایجاد کرد یا خیر؟.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.