پویش جهانی «نه به جنگ در یمن»

۳۰۰ سازمان بین‌المللی خواستار پایان جنگ یمن شدند

اکنون یمن با بدترین شرایط مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در جهان روبه‌رو است؛ زیرا از هر چهار نفر آلوده به ویروس کرونا، یک نفر می‌میرد؛ علاوه بر آن کاهش و تعلیق کمک‌های بشردوستانه به این کشور باعث قحطی و گرسنگی بیشتر مردم یمن شده است. با وجود این عربستان و ائتلاف آن حملات خود علیه یمن و محاصره آن را تشدید کرده است.

در راستای پویش جهانی «نه به جنگ در یمن» که قرار است امروز (دوشنبه) آغاز به کار کند، بیش از سیصد سازمان بین‌المللی در بیانیه‌ای خواستار مداخله فوری جامعه جهانی برای پایان جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن شدند.

به گزارش وبگاه الخبر الیمنی، در متن بیانیه مشترک بیش از ۳۰۰ نهاد بین‌المللی آمده است:

بمباران و محاصره ائتلاف سعودی علیه یمن که به کشته‌شدن ده‌ها هزار یمنی و ویرانی این کشور منجر شده است، از سال ۲۰۱۵ تاکنون ادامه دارد. سازمان ملل بحران یمن را بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان توصیف کرد که نیمی از جمعیت آن در آستانه گرسنگی و شاهد بدترین شیوع ویروس کروناست.

اکنون یمن با بدترین شرایط مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در جهان روبه‌رو است؛ زیرا از هر چهار نفر آلوده به ویروس کرونا، یک نفر می‌میرد. علاوه بر آن کاهش و تعلیق کمک‌های بشردوستانه به این کشور باعث قحطی و گرسنگی بیشتر مردم یمن شده است. با وجود این عربستان و ائتلاف آن حملات خود علیه یمن و محاصره آن را تشدید کرده است.

جنگ فقط به این دلیل ادامه دارد که کشورهای غربی (مشخصا آمریکا و انگلیس) به فروش تسلیحات خود به عربستان و حمایت نظامی و سیاسی از جنگ ادامه می‌دهند. فاجعه یمن ساخته و پرداخته بشر است و علت آن وقوع جنگ و محاصره است که می‌تواند پایان یابد.

مردم و سازمان‌های مختلف سراسر جهان اعم از آمریکا، انگلیس، یمن، استرالیا، بنگلادش، کانادا، شیلی، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، لهستان، اسپانیا و سوئیس خواستار پایان جنگ یمن شده و بر همبستگی خود با ملت یمن تأکید کردند.

ما از دولت‌های خود می‌خواهیم:

-تجاوزات خارجی علیه یمن متوقف شود.

-پشتیبانی و حمایت تسلیحاتی و نظامی از عربستان و امارات پایان یابد.

-محاصره یمن لغو شود و همه بنادر دریایی بازگشایی شوند.

-کمک های بشردوستانه به ملت یمن احیا و توسعه یابد.

از مردم سراسر جهان می‌خواهیم که روز دوشنبه مصادف با بیست‌وپنجم ژانویه ۲۰۲۱ متقارن با چند روز پس از تحلیف بایدن و یک روز قبل از زمان برگزاری کنفرانس داووس، به جنگ یمن اعتراض کنند.

ما از مردم و سازمان‌های مختلف می‌خواهیم که در چنین روزی حضور گسترده داشته باشند و ضمن استفاده از ماسک در شهرهای مختلف اعتراض و مشخص کنند که مخالف جنگ یمن هستند.

علاوه بر این بیانیه، ۲۲ گروه امدادی مستقر در یمن هم از جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا خواستند تا انصارالله یمن را از فهرست تروریستی خارج کند؛ زیرا این امر می‌تواند جان میلیون ها انسان را در معرض خطر قرار دهد.

گروه های امدادی ازجمله گروه‌های «Mercy Corps, Oxfam and Save the Children» در بیانیه ای اعلام کردند که قرارگرفتن نام انصارالله در لیست تروریستی درست در زمانی صورت می‌گیرد که قحطی تهدید واقعی برای کشوری است که به دنبال 6 سال درگیری ویران شده و باید فورا این تصمیم لغو شود.

از سوی دیگر جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس، در اطلاعیه‌ای می‌گوید که یک پویش جهانی برای توقف جنگ 6 ساله یمن در شبکه اجتماعی توییتر راه‌اندازی می‌کند.

کوربین در توییتی نوشت: «شرایط در یمن در حال حاضر به گونه‌ای است که وخیم‌ترین فاجعه انسانی در جهان را تجربه می‌کند و بمب‌های ساخت انگلیس مسئول کشته‌شدن هزاران نفر است.»

رهبر حزب کارگر انگلیس از تمام افرادی که مسأله یمن برایشان مهم است، خواست که به این پویش بپیوندند، پویشی که قرار است، امروز (دوشنبه ) با عنوان «جهان به جنگ وحشیانه علیه یمن، نه می‌گوید» راه‌اندازی شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.