نرخ تورم بهمنماه 48/2درصد شد
مرکز آمار: تورم گروه خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات افزایش ۶.۹درصدی داشت
مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطهای در بهمنماه امسال نسبت به بهمن سال گذشته به عدد ۴۸.۲درصد رسیده است.
شهروند آنلاین: به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطهای بهمنماه ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۲،۰ واحد درصد افزایش یافته است.
نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» با افزایش ۶.۹ واحد درصدی به ۶۶.۸ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ۰.۲ واحد درصدی به ۳۹.۷درصد رسیده است.
منظور از نرخ تورم نقطهای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطهای در بهمنماه ۱۳۹۹ به عدد ۴۸،۲درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور بهطور میانگین ۴۸.۲درصد بیشتر از بهمن ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند؛ این درحالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ۴۷،۲درصد است که نسبت به ماه قبل ۱،۷ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۵۳،۶درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۳،۸ واحد درصد افزایش داشته است.
افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه بهمن ۱۳۹۹ به ۲،۵درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۷ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۵.۲ درصد و ۱.۱درصد بوده است.
این درحالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۲،۴درصد است که نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳.۳درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۶ واحد درصد افزایش داشته است.
افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یکسال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه بهمنماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به ۳۴،۲درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۲،۰ واحد درصد افزایش نشان میدهد.
همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۳۴،۱درصد و ۳۵.۰درصد است که برای خانوارهای شهری ۱،۹ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ۲.۵ واحد درصد افزایش داشته است.