سوال روز؛ نقش نایب‌رئیس ایرانی AFC چیست؟

بعد از تصمیم بحث‌برانگیز کنفدراسیون فوتبال آسیا، بار دیگر مهدی تاج مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفته است

مهدی تاج به عنوان نایب رئیس AFC می‌گوید تصمیم‌هایی که درباره انتخاب میزبانی رقابت‌ها گرفته می‌شود با هیات رئیسه AFC در میان گذاشته نمی‌شود.

در سال‌های اخیر در ابتدا علی کفاشیان و سپس مهدی تاج در زمان حضورشان در رأس فدراسیون فوتبال ایران به عنوان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا هم فعالیت کردند. تاج با وجود کناره‌گیری از ریاست فدراسیون فوتبال و با وجود گذشت یک سال همچنان به عنوان نایب رئیس در AFC حضور دارد، اما در این سال‌ها کمترین تأثیر را در تصمیمات این نهاد فوتبالی داشته است.

حالا که میزبانی مسابقات باشگاهی و ملی به صورت کلی از ایران گرفته شده و قرار نیست در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی جام جهانی، تیم‌های ایرانی از رقبا میزبانی کنند، خیلی‌ها نوک پیکان انتقادات را به سمت مهدی تاج نشانه گرفته‌اند. اینکه او چطور به عنوان نایب رئیس AFC هیچ وقت نمی‌تواند آرا را به سود ایران بازگرداند و نقشی تأثیرگذار در کنفدراسیون فوتبال آسیا ایفا کند؛ یک سوال بزرگ است.

تاج در واکنش به اتهامات وارد شده، مصاحبه‌ای انجام داده و می‌گوید: «تصمیم‌هایی که درباره انتخاب میزبانی رقابت‌ها گرفته می‌شود با هیات رئیسه ای‌اف‌سی در میان گذاشته نمی‌شود. این تصمیمات بین کمیته‌های مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا گرفته می‌شود. براین اساس، مطابق پروتکل‌ها درصورتی‌ که هر فدراسیونی درباره تصمیم‌های گرفته شده پیرامون مبادی تصمیم‌گیری میزبانی از کنفدراسیون سوال کند پاسخ لازم داده خواهد شد. ایران شایسته میزبانی کلیه رقابت‌های بین‌المللی ورزشی است و کنفدراسیون درباره علل این تصمیم پاسخ لازم را خواهد داد.»

غلامرضا رفیعی، حقوقدان ورزشی درباره کرسی‌های بین‌المللی فوتبال ایران و عدم تأثیرگذاری در تصمیمات نقد جالبی کرده و می‌گوید: «تاج عضو هیأت‌رئیسه است و انتظار می‌رود که بداند نامه از کجا ارسال شده است. آنها می‌توانند دقّ و دلی خود را سر کشوری خالی کنند، اما باید ببینیم دلایل AFC تا چه اندازه موجه است. اگر موضوع، کمبود زیرساخت‌هاست، ما ورزشگاه‌های یادگار امام (ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، شهدای فولاد خوزستان، امام رضا (ع) مشهد و آزادی تهران را داریم که کیفیت بالایی دارند و بدون زیرساخت نیستیم. نه انگلیسی بلد هستند و نه چیزی از قوانین و روابط عمومی می‌دانند. تاکنون کارنامه‌ای از آقایان نداریم که بدانیم حضور آنها به نفع ما شد و شاید کرسی این افراد به سود خودشان بوده است. خواستند پرونده ویلموتس را بررسی کنند که فیفا دخالت کرد. آنها برای برطرف شدن مشکل بازنشستگی شما نامه زدند، اما چرا یک میزبانی برای ما نمی‌گیرند؟ میزبانی حق ماست، اما به‌کارگیری بازنشستگان نقض قانون بود. این حق مردم است که بدانند چه کسی باعث عقد قرارداد ویلموتس شد.»

در این میان نیز برخی از حمایتی که فدراسیون ایران در انتخابات کنفدراسیون آسیا از شیخ سلمان داشته، انتقاد می‌کنند. اینکه چرا نماینده ایران بدون اینکه امتیازی از رئیس بحرینی AFC بگیرد، در دو دوره اخیر از شیخ سلمان حمایت کرده؛ سوالی است که ذهن خیلی از اهالی فوتبال را به خود مشغول کرده.

باید دید با پایان دوره حضور مهدی تاج در کنفدراسیون فوتبال آسیا، آیا فدراسیون جدید می‌تواند صاحب یک کرسی تأثیرگذار در AFC شود یا اینکه همچنان فوتبال ایران از نداشتن نفوذ در نهادهای تصمیم‌ساز ضربه می‌خورد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.