سند همکاری ایران و چین حاوی هیچ قراردادی نیست
ربیعی: «سرفصلی فراتر از آنچه در گزاره برگ وزارت خارجه آمده، وجود ندارد»
علی ربیعی در خصوص برخی حواشی پیرامون سند همکاری ایران و چین گفت: «کاملا مشخص است اینها نه از سردلسوزی و نه وطنپرستی به دلیل مخالفت با استقلالطلبی جمهوری اسلامی ایران یک جریان تبلیغاتی علیه ایران به راه انداخته و تحلیلهای بیپایه را سامان دادند.»
شهروندآنلاین: سخنگوی دولت در بخشی از نشست خبری امروز خود با اشاره به سفر اخیر وانگ ائی، وزیرخارجه چین به تهران و امضای سند همکاریهای ایران و چین گفت: «این سفر فرصتی برای تبادل دیدگاههای میان دو کشور در زمینههای مختلف مورد علاقه و بهویژه تعمیق همکاریهای ایران و چین فراهم آورد.»
علی ربیعی افزود: «امضای سند «برنامه همکاری جامع ایران و چین» به منزله مهمترین دستاورد این سفر، در واقع نقشه راه بیستوپنج سالهای برای همکاری، سرمایهگذاری و تجارت میان دو کشور است که امیدواریم در ماهها و سالهای آینده با توافقهای تکمیلی بتوانیم گامهای عملی در محققکردن این چشمانداز برداریم.»
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیسجمهوری در عین حال گفت: «البته این سند بلندمدت تنها مختص ایران برای چین نیست و اولین مورد سند بلندمدت همکاری برای ما هم محسوب نمیشود.»
او تصریح کرد: «این اسناد و برنامههای بلندمدت علیه هیچ کشور ثالثی نیست و تنها هدف آن تحقق و بهرهبرداری از همه ظرفیتهای موجود در روابط میان ملتهاست. ما امیدواریم و البته آمادگی داریم که با سایر کشورهایی که علاقهمند به توسعه روابط در زمینههای تجاری و امنیتی هستند، اسناد مشابهی را در همکاری با هم تنظیم کنیم.»
سخنگوی دولت یادآورشد: «به همین ترتیب اعتقاد داریم که این سند همکاری، آخرین امیدها به موفقیتآمیزبودن مسیر احیای کامل برجام را تسهیل میکند.»
مهمترین اظهارات ربیعی در خصوص این موضوع به شرح زیر است:
وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصلها، رئوس و محتوای توافق است منتشر کرده و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد. انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است. ما هیچ ملاحظهای برای انتشار آن نداریم اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.
این سند صرفا یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست. این چارچوب کلی و ظرفیتی است که در طول زمان باید از طریق توافقاتی در حوزه علایق مشترک تکمیل شود.
بر همین مبنا این سند، پیمان، قرارداد و عهدنامه بین المللی محسوب نمیشود و طبق این تفسیر حقوقی نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد؛ بدیهی است در صورتی که بخواهد جنبههای اجرایی و عناوین مشخص حقوقی قرار گیرد به مجلس ارایه خواهد شد.
یک بخش از واکنشها نگرانیهایی است که ما باید به آن توجه کنیم، نخبگان جامعه و کنشگران سیاسی مایلند هیچ قراردادی خارج از منظر افکار عمومی منعقد نشود. دولت به دغدغه این گونه افراد که نگران استقلال کشور هستند احترام قائل هست. جهت استحضار این عزیزان دولت ایران از ابتدا هیچ مشکلی برای انتشار کامل این سند نداشته و طرف مقابل احتمالا به لحاظ برخی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار نبوده است.
در همین راستا وزارت امور خارجه اقدام به انتشار گزارش برگ نموده است که حاوی کلیت این سند میباشد و با اطمینان اعلام میکنم سرفصلی فراتر از آنچه در گزارش برگ آمده وجود ندارد و طی مذاکراتی که با همکارانم در وزارت امور خارجه داشتهام ترتیب گفتوگو هایی بیشتر با مردم و حتی منتقدان و در نتیجه توضیح کامل برای اطمینانبخشی صورت خواهد گرفت.
اما موضوع انتقاد جنبهای فراتر از دلسوزان استقلال کشور یافته و همان گونه که در سوال شما مطرح هست یک جریان عملیات روانی بزرگی را به راه انداختهاند. بخشی از این افراد که وادادگی در مقابل بیگانگان را در سابقه خود دارند آغازکننده این فضاسازی و دروغپردازیها بودهاند.
کاملا مشخص است اینها نه از سردلسوزی و نه وطنپرستی به دلیل مخالفت با استقلالطلبی جمهوری اسلامی ایران یک جریان تبلیغاتی علیه ایران به راه انداخته و تحلیلهای بیپایه را سامان دادند. فراموش نکردیم یک روز گفتند جزایر واگذار شد، یک روز گفتند نیروهای نظامی ایشان در ایران خواهند آمد، یک روز از واگذاری نفت گفتند همه اینها دروغی آگاهانه بیش نیست. مردم ما میدانند استقلال سیاسی حفظ تمامیت ارضی عدم وابستهکردن کشور و حفظ منافع ملی بزرگترین دستاورد نظامی سیاسی است.
اتفاقا در دولت تدبیر و امید نیز وزارت امور خارجه مورد اعتماد مردم بوده و از ملی و وطندوستترین فرزندان این کشور امروز در صف مقدم حفظ و کسب منافع ملت ایران ایستادهاند.
هر چند برخی کشورها ازجمله دولت آمریکا که به دنبال یک نظام تکقطبی بدون حفظ حقوق دیگران در جهان میباشد از این گونه اقدامات ناخشنود میباشند اما برای ما مهم نیست ما براساس منافع ملی خودمان با هر کشوری که به مصلحت بدانیم سند همکاری را امضا خواهیم کرد.
این یک برنامه آتی ماست و تا کنون نیز با برخی کشورهای همسایه در این مورد اقداماتی داشتهایم و قبلا هم آمادگی خود را به همه کشورهای منطقه برای توافقات بزرگ اعلام کردهایم.
در رئوس این سند در یک نگاه بیستوپنج ساله دو طرف به رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد – برد در همکاری های دوجانبه منطقهای و بینالمللی را باید مد نظر قرار دهند.
به رسمیتشناختن اشتراکات فرهنگی، تقویت چندجانبه گرایی، حمایت از حق دولتها برای برخوردی از حق حاکمیت برابر در بخش دیگری از این سند آمده است.
در ارتباط با مسائل منطقهای و بینالمللی و بهویژه مبارزه با یکجانبهگرایی این سند زمینه لازم را برای بسط همکاریها در عرصه بینالمللی در بین ایران و چین فراهم آورده است.
همچنین طرفین زیرساختهای دفاعی و مقابله با تروریسم و همکاری در عرصههای مختلف دفاعی را تقویت خواهند کرد.
در بعد اقتصادی نیز با تأکید بر بومیبودن مدل توسعه بر همکاریهای اقتصادی بهویژه در پیونددادن ایران به زنجیره ارزشمحور به منظور تأمین بازارهای داخلی دو کشور و کشورهای ثالث و درنهایت بهرهبرداری از ظرفیتهای ایران ازجمله نیروی جوان و ماهر تأکید شده است.
یکی از موارد مهم در مسائل ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک بر مشارکت موثر ایران در ابتکار کمربند راه طرف چینی تأکید شده است.
در بخش دیگری در سند همکاری در زمینههای زیرساختی مختلف و تسهیل همکاریهای بخش خصوصی و همچنین همکاریهای مالی و بانکی و تقویت همکاریهای غیرنفتی با تمرکز بر حوزه کشاورزی و دانشبنیان مورد تأکید قرار گرفته است.
در بخشهای دیگری از سند هم بر ارتقای گردشگری و همکاری رسانهای و سازمانهای مردمنهاد و انجمنهای دوستی و دانشگاهی تأکید شده است.