کدام را باور کنیم: دینامیت 7میلیاردی یا فیلم‌های چند صد هزاری؟!

آیا مردم هنوز از سینما رفتن در روزگار کرونا می‌ترسند؟

شهروندآنلاین: بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از شیوع کرونا در ایران، سینماها هنوز وضعیت خوبی ندارند. سالن‌هایی که بعد از انتقال به گروه دو مشاغل، اگرچه در اغلب شهرهای کشور باز هستند، اما استقبال مردم هنوز آن‌قدری نشده که بتوان انتظار فروش‌های پیش از شیوع کرونا را داشت. برای همین هم هست که فروش چند میلیارد تومانی فیلمی مانند «دینامیت» که بی‌تردید در روزگار پیش از کرونا به دنبال رکوردهای بیست‌وپنج، سی میلیارد تومانی می‌بود، یک موفقیت بزرگ جلوه می‌کند.

در یکی، دو هفته اخیر، البته، شاهد تکانی مختصر در اوضاع اقتصادی سینماها هستیم. در واقع با اینکه شاخص‌های مربوط به استقبال مردم از سینماها هنوز تغییر چندانی نداشته و حتی هنوز بیشتر مخاطبان از بازگشایی سالن‌های سینما اطلاعی ندارند، اما اکران فیلم‌های تازه تا حدودی باعث تغییراتی مثبت در جدول فروش فیلم‌های سینمایی شده است. به خصوص «دینامیت» که در عین ناباوری به فروش 7میلیارد تومان رسیده که همین چند هفته پیش رکوردی دست‌نیافتنی قلمداد می‌شد!

انفجار دینامیت در بازار راکد سینما

استقبال مردم از «دینامیت» مسعود اطیابی، از همان روزی که این فیلم روی پرده سینما آمده، باعث بروز حال‌وهوایی امیدوارانه در فضای سینمای ایران شده است. فیلمی کمدی که در یک ماه 7میلیارد تومان فروخته یا به‌طور دقیق‌تر بیش از ۳۱۸هزار مخاطب را به سینماها کشانده است. آن‌هم به عنوان فیلمی که اجماع کاملی درباره ارزش و حتی جذابیت آن وجود ندارد و از نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان یکی از میان انبوه کمدی‌های سطحی و تکراری سینمای ایران است که حتی در نیل به اولین هدف یک فیلم کمدی، یعنی خنداندن مخاطب هم ناتوان مانده است.

همین «دینامیت» با همین کیفیت، اما، هفته‌ای حدود 2میلیارد تومان فروخته تا پرفروش‌ترین فیلم بعد از شیوع کرونا لقب گیرد. فیلمی با بازی پژمان جمشیدی، احمدمهرانفر، نازنین بیاتی، محسن کیایی و زیبا کرمعلی که هفته گذشته هم یک میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان فروخت تا برای چهارمین هفته متوالی صدرنشین جدول فروش شود.

همان خورشید همیشگی

فیلم‌های «خورشید» و «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» اما شاهد تغییر چندان در استقبال مخاطبان نبودند. البته «خورشید» مجید مجیدی که هفته گذشته اکران آنلاین خود را نیز آغاز کرد، به همین دلیل می‌تواند فروش ۴۴میلیون و ۵۲۳هزار تومانی این هفته را راضی‌کننده بداند. به هر حال هر چه باشد، این فیلم با بازی علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی توانسته پس از «دینامیت» جایگاه دوم فروش را به خود اختصاص دهد.

چنین توجیهی اما برای فیلم «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» کاربردی ندارد. این فیلم که هفته گذشته را با ۱۹میلیون تومان به پایان رساند؛ برای در اختیار گرفتن جایگاه سوم جدول فروش با فیلم‌های «مدیترانه» و «سیاه‌باز» رقابت دارد که به تازگی روی پرده سینما رفته‌اند.

شکست‌خورده‌ها

مسعود کیمیایی در کنار سعید آقاخانی، بازیگر فیلم خون شد

فیلم‌های «تکخال»، «خون شد» و «لاله» که از اسفند ۱۳۹۹ روی پرده هستند، اما، در تمام ماه‌هایی که گذشته، شاهد کمترین تغییری در استقبال مردم نبوده‌اند و هنوز و همچنان با کمترین فروشی اکران‌شان را ادامه می‌دهند.

«تکخال» با کارگردانی مجید مافی تاکنون در حدود پنج ماه توانسته ۹۵۹میلیون تومان بفروشد. این فیلم به تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش این هفته هم -به‌رغم اینکه دو هفته‌ای می‌شود که اکران آنلاینش نیز آغاز و نسخه قاچاقش نیز پخش شده- حدود 7میلیون تومان دیگر نیز فروخت تا خود را کشان‌کشان به مرز یک میلیارد تومان رسانده باشد.

«خون شد» مسعود کیمیایی اما در کمال ناباوری حتی نتوانسته در مدت پنج ماه به فروش 200میلیون تومان برسد. این فیلم پرحاشیه در این ماه‌ها در مجموع فقط ۱۹۲میلیون تومان فروخته. «خون شد» هفته گذشته نیز فروش اندکی در حدود یک میلیون و نیم داشت، تا فقط از فیلم «لاله» بیشتر فروخته باشد. یکی از فیلم‌هایی که از ابتدای اکران فروش ناموفقی داشت و تاکنون تنها ۹۰میلیون تومان فروخته است…

جدیدها

صحنه‌ای از فیلم سیاه‌باز

اما فیلم‌های جدید سینما نیز در هفته‌ای که گذشت، به شدت ضعیف عمل کردند تا فضای امیدوارکننده‌ای که تحت تأثیر فروش «دینامیت» ایجاد شده بود، تا حد زیادی کاهش یافته باشد.

«سیاه‌باز» به کارگردانی علی همتی و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی درباره بیت‌کوین و ماجراهایی در مورد کسانی که در زمینه بیت‌کوین فعالیت دارند، در هفته اول 30میلیون و در طول هفته گذشته نیز 18میلیون فروخت تا با فروشی اندک پا به سومین هفته اکران بگذارد.

«قصه عشق پدرم» با کارگردانی محمدرضا ورزی نیز در یک هفته اخیر مبلغ ۹میلیون تومان در گیشه به دست آورد؛ تا در کنار «مدیترانه» ساخته هادی حاجتمند که در پنج روز اخیر توانست ۲۴میلیون و ۴۲۶ هزار بفروشد؛ در انتظار روزهای آینده باشند…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.