وزیر ارتباطات: فضای مجازی باید نظاممند شود
تکمیل زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تا 2سال آینده
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد که نگاه دولت سیزدهم به شبکههای اجتماعی این است که به هیچوجه دنبال مسدودسازی نیستند اما باید این فضا را نظاممند کنند.
زارعپور شامگاه دیروز دوشنبه، با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح برنامههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم و بررسی تهدیدها و فرصتهای فضای مجازی پرداخت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه نگاه ما به حکمرانی در فضای مجازی بسیار مهم است؛ چراکه گاهی اوقات غفلت کردهایم و تصمیمهای به موقع نگرفتهایم، افزود: «توسعه شبکه ملی اطلاعات، دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، حوزه حمایت از کاربران، حوزه فضایی و ارتقای حوزه پست و پست بانک از دیگر سرفصلهای کاری ماست.»
زارعپور در ادامه تأکید کرد: «نگاه دولت سیزدهم به شبکههای اجتماعی این است که به هیچوجه به دنبال مسدودسازی فضای مجازی و کسبوکارها نیست، اما ما معتقدیم که این فضا باید نظاممند شود.»
او همچنین با بیان اینکه یکی از اولویتهای شبکه ملی اطلاعات و حکمرانی فضای مجازی است، گفت: «چراکه این فضا روابط دولتها با مردم را تحتتأثیر قرار داده و اکنون عصر حاکمیت پلتفرم(سکو)هاست و برای همه کشورها مهم است که فلان پلتفرم چه تعداد کاربر و در چند کشور دارد.»
او ادامه داد: «اکنون حکمرانی از طریق پلتفرمهای خدماترسان و شبکههای اجتماعی و اینکه چه چیزی را نصب کنیم یا نکنیم، به حکمرانی مربوط میشود و درحال حاضر مشکل همه دنیا این است که با پلتفرمهای جهانی چه کنیم و حتی در مورد مدیریت اینترنت نگرانی جهانی وجود دارد.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: «بهعنوان مثال درخصوص پلتفرمهای اینترنتی در حوزه خریدوفروش، خدماترسانها و تاکسی اینترنتی با کمک جوانان موفقیتهای خوبی کسب کردیم و اجازه ندادیم گردش خدمات خارج از مرزها رخ دهد، اما در جاهایی عملکرد مناسبی نداشتیم و عقب ماندیم.»
زارعپور با بیان اینکه ما باید دکترین و مدل حکمرانی داشته باشیم که چطور از ظرفیتها برای حل مسائل کشور در حوزه اقتصاد، اشتغال و فرهنگ استفاده کنیم، تأکید کرد: «حاکمیت باید حافظ منافع مردم باشد و اگر در این فضا حقوق مردم را حفظ نکنیم، حکمران خوبی نبودهایم.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به پروندههای کلان کلاهبرداری در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «متأسفانه ما ابزارهای مناسبی برای احقاق حقوق مردم در این حوزهها نداریم و در این خصوص غلفت صورت گرفته که بخشی از آن به خاطر شرایط سیاست خارجی بود که مانع تعاملات شده است.»
او افزود: «نگاه ما در حوزه فضای مجازی ایجابی و فرصتمحور است و میخواهیم مشکلات را حل کنیم و میلیونها شغل از طریق این فضا میتوان ایجاد کرد تا جوانان حتی درآمدهای دلاری هم داشته باشند.»
زارعپور در ادامه این برنامه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا پلتفرمهای بومی طراحی نشده است، گفت: «ما در برخی از حوزهها و در آنجا که خواستیم توانستیم، اما باید در نظر داشت که با کارهای نمایشی نمیتوان کار کرد.»
او افزود: «ما در حوزه پلتفرمهای بانکی با کمک بخش خصوصی به موفقیتهای قابل توجهی رسیدهایم و قطعا استانداردهای پلتفرمهای بانکی بسیار پیچیدهتر از پلتفرمهای اجتماعی است.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه شبکه ملی اطلاعات چیست و چه زمانی کامل میشود؟ گفت: «شبکه ملی اطلاعات لایههای مختلفی دارد که یک لایه آن، لایه زیرساخت است که از صفر تا صد آن در اختیار وزارت ارتباطات است.»
او ادامه داد: «اگر ما بتوانیم در داخل کشور در لایه زیرساخت یک شبکه پرسرعت و با کیفیت داشته باشیم، میتوانیم خدمات بهتری به مردم ارایه دهیم و اگر این زیرساخت در داخل کشور راهاندازی شود، میتوان از آن بهعنوان هاب انتقال اطلاعات به کشورهای دیگر استفاده کرد.»
زارعپور افزود: «سند طرح کلان معماری ملی اطلاعات که سال گذشته ابلاغ شد، هرچند که دیر و بعد از ۹سال ابلاغ شده است، اما یک سند افتخارآمیز است که اگر به بخشهای مختلف آن نگاه کنید، استانداردهایی که برای کیفیت شبکه تعیین کرده، استانداردهای بینالمللی و بعضا بالاتر از آن استانداردهایی است که در کشورهای دیگر وجود دارد.»
او با بیان اینکه پیشرفت ما در لایه زیرساخت خیلی خوب است، گفت: «بنده در مجلس قول دادم که انشاءالله ما تکالیف خود را در همه لایهها در افق سال ۱۴۰۴ انجام دهیم، ولی این لایه زیرساخت را ظرف دوسال آینده راهاندازی میکنیم.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: «من قول میدهم که توسعه شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی شبکه جهانی نیست بلکه ما به دنبال فراهمکردن یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن برای عموم مردم هستیم.»
زارعپور همچنین در پاسخ به این پرسش که «آیا شما در شبکههای اجتماعی حضور ندارید؟» گفت: «من در شبکههای اجتماعی حضور دارم، اما ترجیح میدهم به جای وزیر رسانه، وزیر ارتباطات و وزیر برقراری ارتباطهای مردم با یکدیگر باشم.»
او ادامه داد: «من خیلی آنلاین هستم و زمانی که در قوهقضائیه حضور داشتم، پاسخ ایمیل فردی را ظرف کمتر از سه دقیقه دادم که این فرد بسیار ذوقزده شده بود که مسئولی در این سطح به سرعت پاسخگوی ایمیل او بوده است.»
او با تأکید بر اینکه من هیچگاه نگاه منفی به حضور در فضای مجازی نداشته و ندارم و البته آن را یک فرصت میدانم، افزود: «یکسری از مردم مشکلاتی مثل مشکل دسترسی، شکایت از اپراتورها و… داشته و در مجموع از زیرمجموعههای این وزارتخانه گله و شکایت دارند.»
زارعپور گفت: «ما یک سامانه تلفنی شبانهروزی ۱۹۵ و نیز سامانه https://۱۹۵.cra.ir را داریم که همکاران من بهطور شبانهروزی پاسخگوی مشکلات مردم هستند و مردم بدانند که قطعا این پیامها تا رسیدن به نتیجه پیگیری میشود.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: «حتی اگر هموطنان عزیز خارج از این فضاها بحث و موضوعی را داشتند، میتوانند از طریق ارسال پیامک به شماره تلفن ۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱ موارد مورد نظر خود را اعلام کنند.»
زارعپور افزود: «همچنین انشاءالله از هفته آینده در سایت وزارت ارتباطات صفحهای را راهاندازی میکنیم و من هفتهای یکساعت را برای ارتباط بیواسطه با مردم اختصاص میدهم تا مشکلات آنها را بشنوم و پیگیری کنم.»