ماهواره‌های آمریکایی، در سیبل S-500 روسی

روسیه از نخستین سیستم پدافند هوایی چند سطح جهان رونمایی کرد

در همایش بین‌المللی «ارتش 2020» که در اواخر آگوست سال جاری میلادی در مسکو برگزار شد، روسیه برای نخستین بار از سامانه پدافند هوایی دوربرد S-500، موسوم به «پرومتئوس» پرده برداری کرد.

بنا بر برخی گزارش‌ها این سامانه در محوطه داخلی این همایش در معرض نمایش قرار داده شد و ظاهراً تنها سران کشورها و وزرای دفاع مدعو موفق شدند آن را از نزدیک تماشا کنند.

به گزارش اسپوتنیک نیوز و به نقل از پورتال چینی «چاینا میل»، در پی این رونمایی، یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه در مسائل دفاعی نیز اعلام کرد این کشور آزمایش‌های نهایی سیستم S-500 را پشت سر گذاشته و برای تولید انبوه آن آماده می‌شود.

S-500 یک سامانه موشکی ضد‌‌هوایی دوربرد است که توسط شرکت آلماز-آنتی ساخته شده است. مهمترین برتری S-500 نسبت به سایر سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی توانایی آن در رهگیری موشک‌های هایپرسونیک (دارای سرعتی حداقل 5 برابر سرعت صوت) است.

این سیستم قادر است اهداف مختلف را شناسایی، رهگیری و حتی در صورت لزوم ماهواره‌های نظامی دشمن را نیز منهدم کند. به خاطر همین ویژگی‌ها S-500 را «نخستین سیستم پدافند هوایی چند سطح جهان» لقب داده‌اند.

این سیستم در مقایسه با سامانه S-400 که یک پدافند هوایی پیشرفته است، وظیفه دفاع ضد موشکی را نیز بر عهده داشته و به نوعی از همه سامانه‌های قبلی پیشی گرفته است.

در حقیقت به لحاظ برد پرواز و سرعت رهگیری، این سامانه روسی به طور قابل توجهی از سیستم دفاع ضد موشکی «تاد» THAAD ساخت ایالات متحده آمریکا نیز فراتر رفته است.

بنا بر برخی اطلاعات ارائه شده، این سامانه قادر است هم‌زمان با ۱۰ هدف که با سرعت 18 هزار کیلومتر بر ساعت (معادل 5 کیلومتر بر ثانیه) در حرکت‌اند درگیر شود. بُرد عملیاتی موشک‌های سامانه S-500 برابر ۶۰۰ کیلومتر، سرعت آن‌ها نزدیک به 12 هزار کیلومتر بر ساعت و سقف پروازشان ۴۰ کیلومتر است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.