خانه به‌دوش صبور و خونسرد طبیعت

لاک‌پشت‌ها از محبوب‌ترین موجودات دریا هستند، هرچند از برخی‌شان باید جداً دوری کرد

پوشش استخوانی لاک‌پشت که هم حکم سپر دفاعی و هم خانه‌اش را دارد، آن را به یکی جالب توجه‌ترین موجودات طبیعت بدل کرده است. خیلی‌ها در سراسر دنیا دوست دارند از لاک‌پشت‌ها به عنوان حیوان خانگی نگهداری کنند اما این کار زندگی این دوزیست زیبا را مختل می‌کند.

لاک‌پشت حیوانی اجتماعی محسوب می‌شود. آن‌ها به صورت دسته‌جمعی یا جفت جفت زندگی می‌کنند. برای کشف جنسیت لاک‌پشت‌ها کافی است به زیر شکم آن‌ها نگاه کنید. اگر بیضی شکل و محدب بود، دلیل بر نر بودن آن است. اما اگر پهن و صاف باشد دلیل بر ماده بودنش است. همه لاک‌پشت‌ها خون‌سرد هستند.

لاک‌پشت‌ها در قطب جنوب زندگی نمی‌کنند

لاک‌پشت‌ها تقریباً با هر شرایطی سازگارند. آن‌ها همیشه و در هر شرایطی زنده می‌مانند. اغلب لاک‌پشت‌ها در جنوب شرق آمریکا و جنوب آسیا زندگی می‌کنند اما در باقی نقاط دنیا هم به وفور یافت می‌شوند.
ممکن است لاک‌پشت‌ها به طور اتفاقی سر از نواحی شمال اروپا در بیاورند، اما رسیدن‌شان به قطب جنوب عملاً غیرممکن است. «لاک‌پشت چرمی» فراوان‌ترین گونه‌ لاک‌‎پشت است که از قطب شمال تا نواحی جنوبی نیوزلند شنا می‌کند.

لاک‌پشت‌ها همگی تخم‌گذارند

بیش از 300 گونه لاک‌پشت در دنیا وجود دارد. تمام گونه‌های این حیوان عجیب و غریب و دوست‌داشتنی تخم می‌گذارند. ممکن است عادات‌ آن‌ها در تولید مثل کمی متفاوت باشد، اما همه‌ به طور واحد تخم‌هایشان را در زمین خاک و پنهان می‌کنند.
برای مثال، لاک‌پشت‌های چرمی کیلومترها مهاجرت می‌کنند تا در همان ساحلی که خودشان متولد شده‌اند، تخم‌گذاری کنند! یا مثلاً لاک‌پشت‌های رودخانه‌ای و برکه‌ای معمولاً در نزدیکی سواحلی که محل زندگی‌شان است، تخم‌گذاری می‌کنند!
لاک‌پشت‌های خشکی‌زی در خاک‌های مرطوب جنگل‌ها و مرداب‌ها تخم می‌گذارند. اگر لاک‌پشتی جایی را برای پنهان کردن تخم‌ها نداشته باشد، آن‌ها را در زیر آب پنهان می‌کند!

لاک‌پشت‌ها هم غرق می‌شوند

از آن‌جایی که لاک‌پشت‌ها شُش دارند و از راه هوا تنفس می‌کنند، ممکن است زیر آب غرق شوند. آن‌ها می‌توانند نفس‌شان را به مدت 30 دقیقه زیر آب نگه دارند. البته مدت زمان تنفس زیر آب، بسته به گونه‌، محل زندگی و دمای آب متفاوت است.
مثلاً بعضی از گونه‌ها می‌توانند 10 ساعت زیر آب شنا کنند یا بسیاری از گونه‌های دریایی برای خواب یا استراحت، 4 تا 7 ساعت زیر آب ‌می‌مانند. لاک‌پشت‌ها در صورت نیاز به هوا، سریعاً به سطح آب برمی‌‎گردند.

لاک‌پشت‌ها در شنا سریع‌اند

اگر مایکل فلپس (اعجوبه شنای جهان) با یک لاک‌پشت رقابت کند، صددرصد لاک‌پشت پیروز می‌شود! سرعت شنای لاک‌پشت چرمی تقریباً 35 کیلومتر در ساعت و بالاترین سرعت مایکل فلپس 9 کیلومتر در ساعت است! البته به طور کل، لاک‌پشت‌ها خیلی سریع شنا نمی‌کنند مگر این‌که تهدید شوند و احساس خطر کنند.

لاک‌پشت گوشتخوار خطرناک‌ است

«لاک‌پشت‌های سرخ» ترسناک‌اند و خطرناک! وزن هر کدام از این لاک‌پشت‌ها، تقریباً بیش از 90 کیلوگرم است. آرواره‌های این گونه از لاک‌پشت به‌قدری قدرتمند است که می‌تواند دست انسان را کاملاً قطع کند! خوشبختانه، آن‌ها به طور دلخواه به انسان حمله نمی‌کنند، مگر این‌که تهدید شوند و احساس خطر کنند.
لاک‌پشت‌های سرخ، برای دریافت غذا، در کف بستر رودخانه دراز می‌کشند، دهان‌شان را کاملاً باز می‌کنند و زبان قرمز رنگ‌شان را که شبیه کرم است تکان می‌دهند تا ماهی‌های در حال شنا را که به قصد شکار آن کرم پیش آمده‌اند ببلعند!

لاک‌پشت‌ قطب‌نما هستند

لاک‌پشت‌ها این توانایی را دارند از همان راهی که آمده‌اند، بازگردند. لاک‌پشت‌ها به میدان مغناطیسی زمین حساس هستند و از همین رو همیشه یک نقشه و جی‌پی‌اس همراه خودشان دارند! لاک‌‎پشت‌ها با اتکا به همین قابلیت‌شان، می‌توانند مسیر را تشخیص بدهند و بفهمند در کجای اقیانوس قرار دارند!

لاک‌پشت‌ها چند برابر انسان عمر می‌‎کنند

لاک‌پشت‌ها از جمله حیواناتی هستند که سالیان متمادی عمر می‌کنند. عمر برخی از این حیوانات در اسارت بین 8 تا 10 سال است. اما حیات لاک‌پشت‌های دریایی واقعاً طولانی است. مثلاً ممکن است لاک‌پشتی 50 ساله باشد، اما هنوز به سن بلوغ نرسیده باشد! به طور کلی، لاک‌پشت‌های وحشی دریایی می‌توانند از 150 تا حدود 400 یا 500 سال زندگی کنند!

لاک‌پشت‌ها هم گریه می‌کنند

اشک چشمان لاک‌پشت‌ها از ناراحتی‌شان نیست. آن‌ها بر خلاف انسان‌ها می‌توانند آب شور اقیانوس‌ها را بنوشند و سپس به کمک اندام خاصی که در بدن‌شان دارند، از شر نمک‌های اضافه‌ای که خورده‌اند، راحت شوند و آن‌‎ را دفع کنند! این فرآیند به نفع لاک‌پشت‌هاست، خصوصاً آن‌هایی که تخم می‌گذارند. گریه کردن از چشم‌های آن‌ها در برابر ورود شن محافظت می‌کند!

برگردان از فکت سایت – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.