۵ برنامه محوری وزیر آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش بر این باور است که «سواد اقتصادی» و  «کارآفرینی دانش‌آموزان»، باید افزایش یابد: «به جای تربیت تک‌ساحتی، ضروری است «ساحت‌های ششگانه» را محقق کنیم تا کارآفرینی، دغدغه دانش‌آموزان شود.»

شهروندآنلاین- وزیر آموزش‌وپرورش اولین نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه را برگزار کرد. نشستی برای تشریح برنامه‌های تحولی وزارت آموزش‌وپرورش در دولت سیزدهم. یوسف نوری بر توسعه عدالت آموزش تأکید کرد.

به باور نوری ارکان فرآیند تربیت در مبانی اسناد تحولی به چهار نهاد «خانواده»، «حاکمیت»، «رسانه» و «سازمان‌های غیردولتی» تقسیم می‌شود. «جامعه نیازمند کمک رسانه‌هاست تا ارزش‌های خود را حفظ کند. رسانه‌ها باید  فارغ از سلایق و گرایش‌ها به تحقق اهداف تعلیم‌وتربیت کمک کنند.»

وزیر آموزش‌وپرورش بر گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین تاکید کرد. به اعتقاد نوری آموزش‌وپرورش نیازمند تعامل با رسانه‌هاست.«ارتباطات افکار عمومی جامعه را به سمت  تقویت ارزش‌ها مدیریت می‌کند و در این راستا، رسانه‌ها، نقش مهمی را برعهده دارند.»

نوری در این نشست قول داد این وزارتخانه بستر حضور رسانه‌ها، به‌ویژه در پیاده‌سازی و استقرار سند تحول بنیادین را فراهم کند. او با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش یک دغدغه ملی است، بنابراین برای حل مشکلاتش، نیازمند عزم ملی است، می‌گوید: «ضروری است، نهادهای خانواده، حکومت، رسانه و نهادهای غیردولتی در این عرصه تلاش کنند.»

بیش از ۸۵درصد دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل هنرستان‌ها جذب بازار کار می‌شوند

به اعتقاد وزیر آموزش‌وپرورش رابطه این وزارتخانه با تولید، ارتقای فرهنگ و هنجارهای اسلامی، رابطه مستقیم است. اگرچه به باور او این وزارتخانه با ناهنجاری‌ها و انحرافات رابطه معکوس دارد. «این امر  منتج از  تحقیقات انجام شده، است.»

نوری بر این باور است «سواد اقتصادی» و  «کارآفرینی دانش‌آموزان»، باید افزایش یابد. «به جای تربیت تک‌ساحتی، ضروری است «ساحت‌های ششگانه» را محقق کنیم تا کارآفرینی، دغدغه دانش‌آموزان شود.»

به باور او در چنین شرایطی دانش‌آموز در آینده اجتماع و زندگی خود فرد مؤثری خواهد بود. «بیش از ۸۵درصد دانش‌آموزان  فارغ‌التحصیل هنرستان‌ها جذب بازار کار می‌شوند.» در همین راستا نوری معتقد است ایجاد «سواد کارآفرینی و چندبعدی» در این راستا مؤثر و مفید بوده و باید تقویت شود. «این موضوع در سند تحول نیز پیش‌بینی شده است.»

نوری، معلم را  مهم‌ترین عنصر در تحول و پیاده‌سازی اسناد بالادستی می‌داند. «در دوران کرونا معلمان کلاس درس را به خانه بردند و در این دوران پرتلاش حاضر شدند. قدردان همه معلمان هستم.»

نوید دیگر وزیر آموزش‌وپرورش مجوز استخدام تعدادی نیرو ویژه مناطق مرزی بود. «این موضوع در بودجه سال 1401 پیش‌بینی شده است.»

وزیر آموزش‌وپرورش برنامه‌هایش را در 5محور تقسیم کرد: «حاکمیتی»؛ «یاددهی – یادگیری»؛ «عدالت آموزشی»؛ «بهسازی سازمان‌ها با نگاه مدرسه محوری»؛ «منابع انسانی» و «اقتصاد آموزش‌وپرورش»

او ادامه داد: «سعی داریم تا «عدالت» و «نصیب آموزشی» محقق شود و برای عینیت بخشیدن به موضوع «مدرسه محوری» تلاش خواهیم کرد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.