چرا افزایش سن بازنشستگی از لایحه بودجه حذف شد؟

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران: منابع و مصارف صندوق ها بهم ریخته است

«علی دهقان کیا» رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تهران در گفت‌وگو با «شهروند» در این ارتباط گفت: سازمان تامین اجتماعی برای یک مدت مشخص به وجود نیامده است که بگوییم صندوق تمام شده است و حالا بیاییم یک جور دیگر عمل کنیم. این صندوق بین نسلی است و ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم.

شهروند آنلاین: دیروز رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از حذف مصوبه افزایش سن بازنشستگی از لایحه بودجه خبر داد، ولی اسماعیلی گفت: «در جلسه کمیسیون بند مربوط به افزایش دو سال سن بازنشستگی کلاً حذف شد، همچنین قسمت مربوط به میانگین پرداخت مستمری بازنشستگان از ۲ سال به سال ۳ نیز حذف شده است.» اسماعیلی تاکید کرد: «ما خودمان طرح پایداری درآمدهای صندوق‌ها را در کمیسیون در دست بررسی داریم.»

در حال حاضر سن بازنشستگی برای لیسانس‌ها ۳۰ سال و برای فوق لیسانس‌ها ۳۵ سال است. دولت در لایحه بودجه برای این افراد ۳۲ سال و ۳۷ سال دیده بود تا کمکی به صندوق‌های بازنشستگی شود اما این راه حل اصلی نیست.

«علی دهقان کیا» رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تهران در گفت‌وگو با «شهروند» در این ارتباط گفت: «قوانین موجود بازنشستگی از سال 1354 تا الان دارد اجرا می‌شود و اینکه بیاییم و در بودجه یک ساله ، طرح دو ساله افزایش سن و سابقه بدهیم اصلا درست نیست. برای این موضوع نمی‌شود یک ساله تصمیم گرفت. این تصمیم برای چند سال باید باشد. نیازمند مقدمات و تمهیداتی است که ارتباطی به لایحه بودجه ندارد.»

او ادامه می‌دهد: « الان در رابطه با بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بابت صندوق، دولت ماهانه 4500 میلیارد تومان دست داخل جیب تامین اجتماعی کرده است و دارد منابع می‌برد. بر اساس بند 26 قانون موجود، سه میلیون و دویست هزار نفر مهمان آورده سر سفره ما و آن 23 درصدی که طبق قانون کار، کارفرما باید پرداخت بکند، پرداخت نکرده است. اینطور می‌شود که منابع و مصارف به هم ریخته می‌شود و زمان ارایه طرح پارامتریکو و اصلاح قوانین  برای حل مشکلاتی از این دست نیست. دولت یا اول باید برود کنار یا پول بدهی خودش را بدهد تا شرایط نرمال شود، سپس از منابع و مصارف بگوییم. آن وقت است که می‌شود گفت آیا با این اصلاحات مورد نظر، مشکلات برطرف می‌شوند یا خیر؟»

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تهران  می‌افزاید: «سازمان تامین اجتماعی برای یک مدت مشخص به وجود نیامده است که بگوییم صندوق تمام شده است و حالا بیاییم یک جور دیگر عمل کنیم. این صندوق بین نسلی است و ما باید همه جوانب را در نظر بگیریم. در مورد سن و سابقه بازنشستگی و نحوه تغییرات قوانین، دوستان ما در تشکلات کارگری، بازنشستگی و کارفرمایی به عنوان شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی همفکری خواهند داد، به گونه‌ای که برای رفع مشکل سازمان دوباره به کارگران و بازنشستگان فشار نیاید. با شتابزدگی در ارایه طرح‌های گوناگون دردی دوا نمی‌شود.»

به گزارش «شهروند» طرح افزایش سن بازنشستگی که در لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ آمده بود با واکنش‌های کارشناسان و متخصصان حوزه رفاه و تأمین اجتماعی مواجه شد، به طوری که بسیاری از متخصصان این موضوع را به ضرر کارگران و کارمندانی که چندین سال سابقه کار دارند، همچنین افزایش آمار بیکاری می‌دانستند. همچنین معتقد بودند طرح افزایش سن بازنشستگی دارای ابهامات زیادی است که در نهایت این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس حذف شد.

طبق بند «د» تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۱، حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تأمین اجتماعی ۲ سال افزایش می‌یافت. همچنین سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری و سازمان تأمین اجتماعی ۲ سال افزایش می‌یافت که این بند دیروز در کمیسیون اجتماعی مجلس حذف شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.