قيمت‌ها كاهشي و دلار ناياب شد/ اثر اوليه اخبار مذاكرات بر بازار ارز

فعالان بازار مهم‌ترين عامل كاهش سطح قيمت دلار را به اخبار منتشر شده از وين، مربوط مي‌دانند

قیمت دلار بيش از دو هفته است كه در مسير كاهشي قرار گرفته و از روز گذشته اين كاهش قيمت‌ها شدت گرفته است. قيمت دلار در دو هفته اخير سه كانال 30، 29 و 30 توماني را شكسته و از سطح ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان به 27 هزار و 500 تومان رسيده است.

به گزارش اعتماد ، فعالان بازار مهم‌ترين عامل اين كاهش سطح قيمت دلار را به اخبار منتشر شده از وين، مربوط مي‌دانند. دو روز پيش مذاكره‌كننده ارشد ايران در تازه‌ترين ارزيابي خود از روند گفت‌وگو‌هايي كه با محور احياي برجام جريان دارد بيان داشت كه موارد اختلاف موسوم به پرانتز‌هاي باز رو به كاهش است.  وي همچنين تاييد كرد كه مذاكرات رو به جلو و در حال پيشرفت است.‌‌

همين اظهارنظر باعث شد شيب نزولي قيمت دلار بيشتر شود. ديروز هم اظهارات خطيب‌زاده درباره مذاكرات هسته‌اي مورد توجه معامله‌گران بازار قرار گرفت. سخنگوي وزارت خارجه ايران گفته بود كه: ما هيچ تاريخ ساختگي را قبول نداريم و از سرعت پيشرفت مذاكرات راضي نيستيم. طرف مقابل در دور هفتم وقت‌كشي زيادي كرد و بعد پذيرفت درباره ابتكارات ايران مذاكره كند.
شايعه‌اي كه برمبناي گزارش روزنامه راي اليوم از حواشي مربوط به مذاكرات وين در بازار پيچيده بود نيز منجر به اين شد كه قيمت‌ها شكسته شود. اين روزنامه نوشته بود كه طرفين به توافق موقت 2ساله رسيده‌اند. اما اين خبر به سرعت تكذيب شد و يك منبع نزديك به تيم مذاكره‌كننده به خبرنگار تسنيم گفت كه خبر روزنامه الراي اليوم درباره حصول توافق موقت 2 ساله در وين «كاملا غلط و ساختگي» است.
تحليل‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه سقف كوتاه‌مدت بازار محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ توماني است. برخي فعالان باور دارند كه خبرهاي سياسي مثبتي كه به بازار ارسال نشده است و دلار به تدريج كمي افزايش قيمت را به ثبت خواهد رساند.
باتوجه به ريزش نرخ دلار ممكن است برخي معامله‌گران تصميم بگيرند كه بخشي از ارزهاي فروخته شده خود را جايگزين كنند.
اين اتفاق در شرايطي رخ خواهد داد كه معامله‌گران از حمايت محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان اطمينان پيدا كنند. برخي فعالان نيز باور دارند كه محدوده ۷ هزار و ۵۰۰ توماني درهم براي بازيگران ارزي اهميت دارد و رفتن درهم به بالاي اين محدوده مي‌تواند زمينه‌ساز افزايش خريدها در بازار دلار شود.
از بازار ارز تهران خبر مي‌رسد كه همزمان با كاهش قيمت دلار، معاملات اين بازار نيز قفل شده است، چراكه مردم منتظر تعيين تكليف وضعيت مذاكرات و آينده قيمت دلار هستند. اما صرافي‌ها و معامله‌گران بازار آزاد دليل ديگري براي توقف معاملات دلار عنوان مي‌كنند؛ آنها مي‌گويند دلار نيست! وبسايت تجارت نيوز به نقل از سلمان نصيرزاده، كارشناس بازار مالي نوشته است: باتوجه به خبرهاي منتشر شده از مذاكرات وين به نظر مي‌رسد بانك مركزي و دولت سعي دارند از نظر رواني قيمت دلار را در بازار كاهش دهند. اما مساله مهم اين است كه جمع‌آوري دلار از بازار، مي‌تواند باعث كمبود ارز و افزايش قيمت آن باشد. اما آيا اراده دولت كاهش قيمت دلار است يا افزايش آن؟ نصيرزاده تاكيد مي‌كند: اخباري كه از وين به گوش مي‌رسد مثبت است و احتمالا قيمت دلار بيشتر از اين كاهش پيدا مي‌كند. اما بانك مركزي و دولت با اين اقدام سعي كرده‌اند قيمت را در محدوده فعلي نگه دارند و بعد از آن، كم‌كم اين ارز را به بازار عرضه كنند تا بازار براي كاهش قيمت دلار آماده شود. به گفته اين كارشناس بازارهاي مالي، فعلا در بازار ارز و دلار چنداني وجود ندارد. انحصار بازار ارز دست دولت است و دولت در تلاش است از ريزش يك‌باره قيمت جلوگيري كند. او مي‌گويد جمع‌آوري دلار از بازار با هدف ثبات قيمت و آماده‌سازي بازار براي كاهش قيمت دلار در صورت نهايي شدن مذاكرات است.
اين در حالي است كه همزمان با ريزش نرخ دلار، قيمت هر قطعه سكه طرح جديد (امامي) هم در نيمه اول معاملات ديروز به ۱۱ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان رسيد كه نسبت به آخرين نرخ روز گذشته ۱۳۰ هزار تومان كاهش يافته است. هر سكه گرمي با ۵۰ هزار تومان كاهش نسبت به روز گذشته دو ميليون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسيد. هر ربع سكه بهار نيز، سه ميليون و ۸۱۰ هزار تومان به فروش رسيد. ماه گذشته هر ربع سكه بهار آزادي سه ميليون و ۹۹۰ هزار تومان معامله شد كه با توجه به قيمت امروز، ربع سكه طي يك ماه گذشته ۵۴۰ هزار تومان كاهش يافته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.