نفرین «برگزیت» ادامه دارد

اتحادیه اروپا لندن را به نقض توافق برگزیت متهم و تهدید به انجام اقدام قانونی علیه بریتانیا کرد

رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد به دلیل طرح لایحه‌ای جنجالی در پارلمان بریتانیا، اتحادیه اروپا پیگرد پرونده‌های تخلف دولت بریتانیا از لایحه توافق برگزیت را آغاز می‌کند.

اورزولا فن درلاین، روز پنجشنبه یکم اکتبر، برابر دهم مهر 1399 خورشیدی گفت: «امروز صبح کمیسیون تصمیم گرفت نامه‌ای را به دولت بریتانیا ارسال کند. این اولین قدم در اقدام قانونی علیه تخلف آنهاست.»

چوب مجلس عوام انگلستان لای چرخ برگزیت

اروپایی‌ها تا پایان سپتامبر، یعنی چهارشنبه گذشته به دولت بریتانیا مهلت داده بودند تا لایحه جنجالی خود را که حاوی عدول از مفاد توافق برگزیت است، از دستور خارج کنند. به گزارش یورونیوز، لایحه مورد بحث که توسط نمایندگان مجلس عوام بریتانیا تصویب شده و قرار است در مجلس اعیان نیز مورد بررسی قرار گیرد، برخی تعهداتی را که دولت بریتانیا در توافق‌نامه خروج از اتحادیه اروپا پذیرفته، زیر سؤال برده است.

این لایحه همچنین در خصوص تمهیداتی که برای پرهیز از بازگشت به مرزبندی قدیمی میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند و حفظ صلح در کل جزیره در نظر گرفته شده، خواستار آن شده است که مفاد حاوی این تمهیدات مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

کمیسیون اروپا روز پنجشنبه با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد بریتانیا یک ماه فرصت دارد تا به نامه اروپا پاسخ دهد. در این بیانیه آمده است: «کمیسیون پس از بررسی پاسخ یا در صورت نبودن پاسخ، با صلاحدید خود در مورد اقدام بعدی تصمیم‌گیری خواهد کرد و پرونده ممکن است به دیوان عدالت اروپا ارجاع داده شود.»

مرز ایرلند شمالی و جنوبی، محل دعوای جدید

اتحادیه اروپا پیش از این هشدار داده بود که در صورت بازنگری بریتانیا در توافق برگزیت، علیه این کشور شکایت می‌کند. ایرلند شمالی بخشی از قلمرو بریتانیاست و جمهوری ایرلند، یک کشور مستقل عضو اتحادیه اروپا. مسئله مرز میان دو ایرلند و عبور و مرور و تجارت در این مرز از موارد اختلاف طولانی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا در جریان مذاکرات برگزیت بود.

خانم فن درلاین در سخنرانی کوتاه خود در روز پنجشنبه در مخالفت با لایحه برگزیتی مطرح در پارلمان بریتانیا گفت: «ماهیت این لایحه به گونه‌ای است که تعهد همراه با حسن نیت پیش‌بینی شده در توافق برگزیت را نقض می‌کند. علاوه بر این، اگر این لایحه تصویب شود در تضاد کامل با پروتکل در نظر گرفته شده برای جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی خواهد بود.»

دفاع بوریس جانسون از لایحه پیشنهادی دولت

به عقیده بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، هدف از ارائه لایحه فوق، دفاع از تمامیت ارضی پادشاهی بریتانیا با تضمین ادامه مبادلات میان خاک قلمرو این کشور با استان ایرلند شمالی بوده است. بریتانیا ۳۱ ژانویه سال گذشته میلادی، مقارن با 11 بهمن 1397 خورشیدی اتحادیه اروپا را ترک کرد، اما تا ۳۱ دسامبر 2020 یعنی 11 دی ماه امسال همچنان تابع قوانین اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.