روزی که «شاه رفت»

43 سال پیش در چنین روزی، برابر 26 دی 1357، محمدرضا پهلوی برای همیشه از ایران رفت

این خروج آنهایی را که وقایع مرداد 1332 را به خاطر داشتند، متعجب نکرد، چه آن‌که شاه سابقه چنین عملی را داشت. 22 مرداد 1332 خورشیدی، محمدرضا پهلوی پس از امضای فرمان خلع دکتر محمد مصدق از نخست‌وزیری به رامسر رفت اما بازداشت حامل حکم خلع یعنی سرهنگ نعمت‌الله نصیری به دستور دکتر مصدق در 25 مرداد، شاه را چنان به وحشت انداخت که همراه ملکه‌اش از رامسر عازم ایتالیا شد.

شهروند آنلاین| «خائنی که می‌خواست وطن را به خاک و خون بکشد فرار کرد». این تیتر مقاله‌ای است که 26 مرداد 1332 خورشیدی، دکتر حسین فاطمی، وزیرامورخارجه دکتر محمد مصدق در روزنامه «باختر امروز» منتشر کرد. در واقع یک روز قبل یعنی 25 مرداد، وقتی دکتر محمد مصدق قصد داشت با محمدرضا پهلوی ملاقات کند، متوجه شد شاه جوان ساعاتی قبل از فرودگاه رامسر عازم بغداد و سپس شهر رم شده است.

از این واقعه در تاریخ با عنوان نخستین فرار شاه از ایران یاد شده است. هرچند یک هفته بعد و در پی کودتای 28 مرداد، شاه با جت شخصی خود به ایران بازگشت تا در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال رسمی سران کودتا قرار بگیرد. اما ربع قرن بعد، حقیقت ماجرا چیزی ورای وقایع نیمه تابستان 1332 بود و حتی خوشبین‌ترین نزدیکان دربار نیز کوچکترین شانسی برای بازگشت دوباره شاه قائل نبودند. امام خمینی (ره) در همین روز پیامی خطاب به مردم ایران صادر کردند و شورای سلطنت و مجلس شورای ملی را غیرقانونی خواندند.

شاه
محمدرضا پهلوی در فرودگاه مهرآباد – 26 دی 57
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.