بهروز افخمی در چهاردهمین قسمت برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به واکنشها درباره اظهارات هفته گذشتهاش درباره شباهت دو فیلم «۱۹۱۷» و «دیدهبان» پاسخ داد و گفت: «برخی واکنشهای طنز به این اظهارنظر بامزه و برخی بیمزه بود اما معتقدم آنها که منتقد این قیاس شدند، چیزی از معنای فرم نمیفهمند.»
شهروند آنلاین: بهروز افخمی در چهاردهمین قسمت برنامه تلویزیونی «نقد سینما» به واکنشها درباره اظهارات هفته گذشتهاش درباره شباهت دو فیلم «۱۹۱۷» و «دیدهبان» پاسخ داد و گفت: «واقعیت این است که «۱۹۱۷» از نظر «مکانیکی» فیلم بهتری است و امکانات بهتری در اختیار داشته اما از نظر تکنیکی حتماً فیلم بهتری نیست چرا که تکنیک در واقع همان «فرم» است. کسانی را که درکی از فرم در اثر هنری ندارند، باید تشویق کنیم که به موسیقی بدون کلام و بدون ملودی گوش دهند. اگر چنین موسیقیای را دریافت نمیکنید، شما اساساً استعدادی برای کار هنری ندارید چراکه از درک شکل خالص فرم هم ناتوانید. اما اگر آن را دریافت میکنید، سوال این است آن چیزی که از یک موسیقی بدون کلام و ملودی درک میکنید چیست؟ این آن چیزی است که از نظم و بهجا بودن اصوات درک میکنید و این همان فرم است. وقتی سراغ هنرهای دارای مضمون مانند نقاشی، سینما و ادبیات میآییم، فرم با یک مضمون همراه میشود. حتماً باید با توجه به معنا، فرم را انتخاب کرد. این ارتباط میان فرم و مضمون اجتنابناپذیر است.» افخمی در ادامه نکاتی را درباره نسبت معنا با زیبایی مطرح کرد و از اصالت فرمهای ادبی در تجربههای سینمایی گفت و تأکید کرد: «همه شگردهای خوب در سینما، از ادبیات آمده است.»
برنامه «نقد سینما» به تهیهکنندگی یوسف بچاری جمعه شبها ساعت ۲۲ از شبکه پنج سیما پخش میشود.