سناریوی چهارگانه بلومبرگ برای برجام و بازار نفت

شبکه اقتصادی بلومبرگ امروز در گزارشی چهار سناریوی پیش روی مذاکرات وین و تاثیر آنها بر بهای جهانی نفت را بررسی و پیش بینی کرد که در هر صورت بهای طلای سیاه از ۱۰۰ دلار فراتر خواهد رفت.

در گزارش منتشر شده در تارنمای بلومبرگ آمده که نتیجه مذاکرات هسته ای ایران برای معامله گران بازار نفت اهمیت بی سابقه ای یافته است.

بهای نفت خام در سال جاری میلادی با ۱۰ درصد افزایش به ۸۵ دلار در هر بشکه رسیده و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دیر یا زود و برای نخستین بار در هشت سال گذشته سه رقمی خواهد شد.

سه رقمی شدن شتابناک بهای نفت و یا کاهش قیمت آن تا حد زیادی به بازگشت ایران به بازارهای جهانی انرژی بستگی دارد.

فرانسیسکو بِلانچ، تحلیلگر بانک آمریکا معتقد است که امسال گفت و گوهای وین عامل تعیین کننده در میزان تولید نفت بوده و بزرگترین ریسک بازار به شمار می رود.

بلومبرگ در ادامه این گزارش به بررسی سناریوهای محتمل و تاثیر آنان بر بازار نفت پرداخت.

توافق جامع

دستیابی به یک توافق، بهای جهانی نفت را به شدت کاهش خواهد داد.

به گفته سازمان بین المللی انرژی، تهران می تواند مقادیری از حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون بشکه نفت خام ذخیره شده را که بخش عمده ای از آن در بازار آسیا قرار دارد، به فروش رساند. ایران می تواند همزمان تولید خود را افزایش داده و ظرف شش ماه آن را از ۲.۵ میلیون بشکه در روز که بیشترش به مصرف بازار داخلی می رسد، به ۳.۸ میلیون بشکه برساند.

احتمالا پالایشگاه های چین که به صورت رسمی خبر از واردات نفت ایران داده‌اند جزو نخستین خریداران این تولید افزوده خواهند بود.

به گزارش ایرنا،به گفته بانک آمریکا، مجموع صادرات نفتی ایران یک سال پس از توافق جامع بالغ بر ۴۰۰ میلیون بشکه خواهد شد که برای تغییر توازن بازارهای جهانی به نفع مازاد عرضه نفت کافی خواهد بود. به گفته این موسسه مالی، بهای نفت تا نیمه سال جاری میلادی به ۱۲۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید ولی در سه ماهه چهارم به میانگین ۷۱ دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت که بخشی از آن به دلیل مازاد عرضه ناشی از افزایش صادرات ایران خواهد بود.

توافق موقت؟

با وجود تکذیب صریح ایران، سخن از توافق موقت روز به روز بییشتر می شود. معلوم نیست که در چنین سناریویی تهران بتواند از رفع تحریم های نفتی برخوردار شود که در غیر این صورت سیگنال افزایش قیمت ها به بازار داده خواهد شد.

دفتر مشاوره انرژی انگلیسی اف جی ای (FGE) جزو موسساتی است که پیش بینی کرده در توافق موقت نیز ایران از امتیازات چشمگیری در حوزه انرژی برخوردار شود. به گفته اف جی ای، چنین توافقی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ به دست می آید و تا پایان سال تهران ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بر فروش نفت خام خود خواهد افزود.

تداوم وضعیت کنونی

اختلافات شدید طرف های مذاکره کننده به کندی فرآیندی که از آوریل ۲۰۲۱ آغاز شده انجامیده و دیپلمات ها را به این فکر انداخته که این وضعیت بلاتکلیفی تا چند ماه آینده ادامه یابد.

بانک سرمایه گذاری آمریکایی گلدمن سَکس اعلام کرده که محتملترین حالت آن است که تا پایان سال جاری توافقی به دست نیاید و ایران تولید نفت خود را در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد. حتی در آن زمان نیز به دلیل نگهداری نامناسب میادین نفتی، خطوط لوله و دیگر زیرساختها از سال ۲۰۱۸ تاکنون بعید است که بازگشت ایران به بازارهای جهانی سریع باشد.

در چنین شرایطی بهای نفت خام برنت دریای شمال در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ دلار افزایش خواهد یافت.

شکست احتمالی مذاکرات

شکست مذاکرات وین و خروج ایران یا یکی دیگر از قدرتها از گفت و گوها شدیدترین رشد قیمت ها را رقم خواهد زد.

در چنین شرایطی حملات پهپادی و حمله به کشتیرانی در منطقه خاورمیانه افزایش خواهد یافت و در کنار نگرانی بازار از کفایت مازاد تولید کنونی برای جبران اختلالات احتمالی در بازار، حملات مذکور به جهش بهای نفت می انجامد.

به گفته گروه آمریکایی اوراسیا، اگر اسرائیل یا آمریکا برای نابودی اماکن هسته ای ایران دست به حمله ای بزنند، بهای نفت خام تا ۱۵ درصد افزایش می یابد و آن را به حدود ۱۰۰ دلار یا بیشتر در هر بشکه خواهد رساند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.