ببینید | کشف یک شیء عجیب در کهکشان راه شیری؛ سیگنال‌هایی از سوی بیگانگان؟

در حین نقشه‌برداری امواج رادیویی در سراسر کیهان، ستاره‌شناسان با یک جرم آسمانی برخورد کردند که انفجارهای غول‌پیکری از انرژی آزاد می‌کرد و این برخلاف هر چیزی است که پیش‌تر دیده‌اند

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، این شیء فضایی در حال چرخش که در مارس ۲۰۱۸ مشاهده شد، ۳ بار در ساعت تشعشع می‌کرد. در آن لحظات تبدیل به درخشان‌ترین منبع امواج رادیویی در آسمان ما شد که مانند یک فانوس دریایی آسمانی عمل می‌کرد.
ستاره‌شناسان فکر می‌کنند که این ممکن است بقایای یک ستاره فروپاشیده باشد یا یک ستاره نوترونی متراکم یا یک ستاره کوتوله سفید مرده با میدان مغناطیسی قوی؛ یا می‌تواند کاملا چیز دیگری باشد.

مطالعه‌ای در مورد این کشف روز چهارشنبه در مجله Nature منتشر شد.

ناتاشا هرلی واکر، نویسنده اصلی این مطالعه، یکی از اخترفیزیکدان مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی در دانشگاه کرتین، در بیانیه‌ای گفت: «این شیء طی چند ساعت در طول مشاهدات ما ظاهر و ناپدید می‌شد. این کاملا غیرمنتظره بود. برای یک ستاره‌شناس حتی به نوعی ترسناک هم بود، زیرا هیچ چیز شناخته‌شده‌ای در آسمان نیست که این کار را انجام دهد. این واقعا به ما نزدیک است؛ حدود ۴۰۰۰ سال نوری. باید گفت که در حیاط خلوت کهکشانی ما قرار دارد.»

تایرون اودوهرتی، دانشجوی دکترای دانشگاه کرتین در حین استفاده از تلسکوپ Widefield Array مورچیسون در غرب استرالیا، به این کشف غیرعادی دست یافت.

اودوهرتی در بیانیه‌ای گفت: «هیجان‌انگیز است که منبعی که سال گذشته شناسایی کردم، چنین شیء عجیب و غریب بوده است. میدان دید گسترده و حساسیت فوق‌العاده MWA برای بررسی کل آسمان و تشخیص موارد غیرمنتظره عالی است.»

اشیاء فضایی شعله‌ور که به نظر می‌رسد روشن و خاموش می‌شوند به‌عنوان گذرا شناخته می‌شوند.

جما اندرسون، اخترفیزیکدان دانشگاه کرتین، یکی از نویسندگان این مطالعه هم در این خصوص گفت: «هنگام مطالعه گذرا، شما مرگ یک ستاره عظیم یا فعالیت بقایایی که از خود به‌جا می‌گذارد را تماشا می‌کنید. گذراهای آهسته، مانند ابرنواخترها، ممکن است طی چند روز ظاهر و پس از چند ماه یا ثانیه ناپدید شوند.»

با این حال، این جسم جدید و فوق‌العاده درخشان، هر ۱۸ دقیقه فقط برای یک دقیقه روشن می‌شود. محققان گفته‌ند که مشاهدات آنها ممکن است با تعریف یک مگنتار دوره بسیار طولانی مطابقت داشته باشد. آهن‌رباها معمولا در ثانیه شعله‌ور می‌شوند، اما این شیء رفتارش بیشتر طول می‌کشد.

هرلی واکر در ادامه گفت: «این یک نوع ستاره نوترونی به آرامی در حال چرخش است که از نظر تئوری، پیش‌بینی‌ شده که وجود داشته باشد. اما هیچکس واقعا انتظار نداشت، مستقیما چنین چیزی را تشخیص دهد، زیرا ما انتظار نداشتیم که آنها تا این حد درخشان باشند. به نوعی این انرژی مغناطیسی را به امواج رادیویی بسیار مؤثرتر از هر چیزی که قبلا دیده بودیم تبدیل می‌کند.»

محققان به نظارت بر این شیء ادامه می‌دهند تا ببینند آیا دوباره روشن می‌شود یا خیر و در این بین، آنها به دنبال شواهدی از سایر اشیاء مشابه هستند.

هرلی واکر گفت: «تشخیص‌های بیشتر به ستاره‌شناسان می‌گوید که آیا این یک رویداد نادر است یا چیز جدیدی که قبلا هرگز متوجه آن نشده بودیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.