ملاک ادامه مذاکرات با آمریکا حفظ منافع عمومی کشور است

عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای:باید منشأ وضع موجود را تبیین کرد

مهدی فضائلی گفت: رهبر معظم انقلاب معتقدند مذاکره با آمریکا نه‌تنها برای کشور مفید نیست و بلکه زیان‌آور هم هست

عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای با اشاره به پیشینه مذاکرات هسته‌ای، گفت: ملاک ادامه مذاکرات با آمریکا حفظ منافع مردم است.

به گزارش ایرنا؛ مهدی فضائلی شامگاه چهارشنبه در همایش «جهاد تبیین» ویژه مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و آیین تجلیل از مبلغان اهل‌قلم، گفت: رهبر معظم انقلاب معتقدند مذاکره با آمریکا نه‌تنها برای کشور مفید نیست و بلکه زیان‌آور هم هست.

وی با اشاره  به برخی سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: مضمون سخن رهبر معظم انقلاب آن است که اگر مذاکرات برای منافع کشور مفید باشد من خودم پیش‌قدم می‌شوم.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران مذاکره‌ ۲ جانبه بر سر مسائل کشور از ابتدای انقلاب تاکنون با آمریکا نداشته است زیرا اولا آمریکا ابتدا رابطه را قطع کرده است و ثانیا این مذاکرات نه‌تنها برای کشور مفید نیست بلکه مضر هم هست.
عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای گفت: البته در برخی مقاطع نظام به خاطر برخی مسائل تصمیم گرفته است که با آمریکا مذاکره محدود در همان مسأیل داشته باشد که ازجمله آنها؛ مذاکره در خصوص مسایل افغانستان در اوایل اشغال افغانستان توسط آمریکا، یک مورد دیگر بعد از حمله آمریکا و اشغال عراق بود و یک‌بار هم  در خصوص هسته‌ای  مذاکراتی صورت گرفته است.
وی با اشاره به آغاز مشکل هسته‌ای از سال ۱۳۸۱، ادامه داد: سال ۱۳۹۱  سلطان قابوس(پادشاه فقید عمان) پیغامی از سوی آمریکایی‌ها برای رهبر معظم انقلاب در خصوص آمادگی و تمایل آمریکا برای مذاکرات آورده بود که درنهایت به مذاکراتی غیرعلنی در سطح کارشناسی منتهی شد.
عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای افزود: باروی کار آمدن دولت یازدهم و مطرح کردن این شعار که می‌خواهیم کاری کنیم که هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم چرخ سانتریفیوژها،  و اصرار دولت برای مذاکره با خود آمریکا، رهبر معظم انقلاب با برخی شروط اجازه مذاکره دادند و آن را آزمونی بزرگ برای مردم دانستند.
وی به خروج‌ یک‌جانبه آمریکا از برجام پس از روی کارآمدن ترامپ در آمریکا اشاره کرد و افزود: پس از عهدشکنی آمریکا، اروپا نسبت به برجام اعلام پایبندی کرد و جمهوری اسلامی ایران نیز این مسیر را ادامه داد ولی در برخی مقاطع به‌واسطه اینکه طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبود، کاهش تعهدات ایران در دستور کار قرار گرفت و موجب نگرانی آنها شد.
فضائلی خاطرنشان کرد: پس از روی کار آمدن مجلس و مصوبات آن در خصوص کاهش تعهدات، غنی‌سازی تا ۶۰ درصد با مصوبه مجلس آغاز شد و آنها احساس خطر کردند.
وی با اشاره به ابراز تمایل آمریکا برای بازگشت مجدد به برجام، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این مقطع معتقد است آمریکا یک‌جانبه از برجام خارج‌شده بود و باید مذاکرات بدون آمریکا  ادامه یابد و مذاکره با آمریکا نیز زمانی دنبال می‌شود که به کلیه تعهداتش عمل کند.
عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای در اواخر دولت روحانی ۶ دور انجام شد و به متنی منتهی شد که برخی مفاد آن محل اختلاف بود و باروی کار آمدن دولت جدید در ایران به‌طرف مقابل تفیهم شد  در ایران وضعیت تغییر کرده است و متن دیگری تهیه شد که اختلافات دیگری داشت و اگر آنچه مدنظر ایران است در توافق لحاظ شود امکان ادامه مذاکره با آمریکا نیز وجود خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در این زمان پیغام‌های مکتوبی داشتند که از سوی ایران به‌صورت مکتوب جواب داده شد و باید توجه داشت در چارچوب واقع‌بینی و آرمان‌گرایی اصل حفظ منافع کشور است و ادامه مسیر با این رویکرد دنبال می‌شود.
فضایلی تصریح کرد: برغم اینکه همه مشکلات اقتصادی کشور وابسته به برجام نیست ولی منافع مردم و نظام و رفع مشکلات اقتصادی وابسته به مذاکرات، باید حل شود و اگر حل این مشکلات یک روز زودتر انجام شود، باید مسیر آن دنبال شود تا یک روز زودتر حل شود ولی به شرطی که مشکلات واقعا حل شود نه اینکه وعده سر خرمن باشد.
وی بابیان اینکه تمرکز مذاکرات بر ۲ حوزه فناوری هسته‌ای و حوزه مسایل تحریم است، افزود: البته  مباحث دیگری ازجمله تضمین‌ها و خسارات نیز مطرح‌شده است.
عضو دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به‌ضرورت جهاد تبیین، گفت: اگرچه مسأله تبیین در وقایع مختلف انقلاب از همان ابتدا مطرح بوده است ولی به‌واسطه نفوذ فضای مجازی و افزایش این نفوذ به‌واسطه کرونا شرایطی بوجود آمد که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود به این مسأله تاکید داشتند.
وی با اشاره به‌ضرورت فراگرفتن مقدمات جهاد تبیین، تصریح کرد: فراگرفتن و به استخدام گرفتن ابزار فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، فراگرفتن دانش‌های شناختی برای تأثیرگذاری و ارتقای بینش از حمله مقدمات این جهاد است ولی باید توجه داشت توجه به فراگیری و دانش‌افزایی در این زمینه موجب فراموش‌شدن اصل جهاد تبیین نشود.
وی رعایت اخلاق، صبر، مدارا با افرادی که ابهام دارند و حسن خلق یکی از لوازم جهاد تبیین دانست و افزود: سیره پیامبر اسلام (ص) نشان می‌دهد بسیاری ابتدا شیفته اخلاق پیامبر (ص) می‌شدند و سپس به ایشان ایمان می‌آوردند زیرا جذب اخلاقی در گام اول و رفع گره‌ها و ابهام‌های اخلاقی در گام دوم یک اصل است.
فضایلی واقع‌بینی و آرمان‌گرایی را لازمه عقلانیت انقلابی دانست و تاکید کرد: دهه ۹۰ زمام امور کشور به دست کسانی بود که دیدگاه انقلابی نداشتند و برای رفع مشکلات همواره چشم به بیگانگان داشتند.
وی تاکید کرد: اگرچه حل مشکلات اقتصادی جامعه لازم است ولی جهاد تبیین را نباید متوقف بر این موضوع کرد زیرا از یک‌سو اگر از طریق جهاد تبیین باید منشأ وضع موجود را تبیین کرد و از سوی دیگر اگر تبیین نباشد ممکن است وضع موجود تکرار شود.
همچنین در همایش «جهاد تبیین» ویژه مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و آیین تجلیل از مبلغان اهل‌قلم در خانه معلم شماره ٣ اصفهان،  از ۸۰ مبلغ دینی که در حوزه مکتوب، آثاری داشتند تجلیل شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.