سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟/ هجوم انگلیسی به زنده بودن «فارسی»/ پناه به زندان از شر دزد!

مرور روزنامه های صبح امروز

مسائلی همچون وضعیــت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درگير کرونا، ماجرای مخالفت جلیلی و طرفدارانش با احیای برجام، تحقیق و تفحص‌های مجلس ، کارنامه تجارت خارجی کشور، توطئه ضربه زدن به زبان فارسی، لایحه بودجه 1401 و برجام در صدر توجه روزنامه ها بود

امروز بسیاری از روزنامه ها به ماجرای حادثه تلخ و تاسف‌باری که برای مامور نیروی انتظامی رخ داد، پرداخته بودند. در کنار آن مسائلی همچون وضعیــت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی درگير کرونا، ماجرای مخالفت جلیلی و طرفدارانش با احیای برجام، تحقیق و تفحص‌های مجلس ، کارنامه تجارت خارجی کشور، توطئه ضربه زدن به زبان فارسی، لایحه بودجه 1401 و برجام در صدر توجه روزنامه ها بود. با هم مروری داریم به گزیده مطالب روزنامه ها؛

شمر‌اشرار

وطن امروز می نویسد: یک مامور وظیفه‌شناس دیگر قربانی رفتارهای خشن و غیرانسانی اراذل و اوباشی شد که با سلاح‌ سرد به جان ماموران نیروی انتظامی می‌افتند و با سوءاستفاده از خلأهای قانونی در حمایت از ماموران پلیس، قاتل انسان‌های شریف می‌شوند و افکار عمومی را جریحه‌دار می‌کنند. چهارشنبه ۱۳ بهمن‌ماه ساعت 19 و 45 دقیقه در 20 کیلومتری شیراز حادثه‌ای تلخ و تاسف‌بار برای مامور نیروی انتظامی رخ داد. زمانی که خودروی پلیس برای تامین شام پاسگاه روستای بیدزرد به یک رستوران مراجعه می‌کند، سرباز وظیفه و مامور ناجا با حمله ناگهانی مجرمانی مواجه می‌شوند که گویا از قبل در کمین پلیس بودند. بنا به اعلام افشین محمدی، معاون دادستان شیراز، طبق فیلم‌های موجود یک خودروی پراید در محل منتظر بوده است که به محض رسیدن خودروی انتظامی، مجرمان با یک سلاح سرد بزرگ از خودرو پیاده می‌شوند و پس از باز کردن در عقب خودروی انتظامی، سرباز وظیفه را مجروح می‌کنند.

ســـرم در صـــف…

آرمان ملی نوشت: وضعیــت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حال انفجار است و وضعیت به‌حدی وخیــم گزارش شده که پزشکان هرگونه ضعف بدنی، سرفه، تب و درد عضـــلانی را سرماخوردگی یا حداقل جـرات به‌کار بردن نام امیکرون را نـدارند. مثلا برای یک تزریق سرم، باید دو ساعت در یک مرکز درمانی در صف بمانید تا تختی خالی شـود. این شرایط دو حالت دارد، یا موجی از سرماخوردگی یا آنفلوآنـزا کشور را فرا گرفته، یا چرخش امیکرون به‌حدی است که دیگر هیچ‌کسی در امان نیست. اما دريغ از يک محدوديت در جامعه و همه مسئولان، مردمي که دوسال درگير کرونا بوده‌اند و حالا خسته از ماسک و پروتکل‌هاي بهداشتي، خسته هستند مقصر مي‌دانند. البته اين امر فقط مختص کشور ما نيست و کشورهاي پيشرفته نيز درگير شيوع شديد و خارج از کنترل کرونا شده‌اند. به سبب غالب شدن سويه اُميکرون و جهش‌هاي آن در جهان و ايران، هر فرد با علائم سرماخوردگي را بايد کوويد در نظر گرفت.

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

آفتاب یزد می نویسد: یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم این است که سعید جلیلی در روزهای پساروحانی هم نتوانست راهی به پاستور پیدا کند و تا اینجا حضورش در عرصه سیاست‌ورزی چیزی جز صندلی ریاست دولت سایه نصیبش نشده است. او که در زمان دولت سابق مخالف سر سخت برجام بود، حالا و پس از ماه‌ها سکوت درباره مذاکرات وین، گویا در نامه‌ای 200 صفحه‌ای به مقامات عالی رتبه کشوری، از احیای برجام انتقاد کرده و راهکار‌های جدیدی ارائه داده است. البته روز گذشته رئیس دفتر او این موضوع را تکذیب کرد اما حتی این تکذیبیه نیز نمی‌تواند چیزی از واقعیت ماجرای مخالفت جلیلی و طرفدارانش با احیای برجام کم کند. با این حال به نظر می‌رسد حالا، احیای برجام سبب شده تا دولت سیزدهم با اپوزیسیون‌هایی از جناح خودش مواجه شود و سعید جلیلی سردمدار آن‌ها خواهد بود.

نیاز به تحقیق و تفحص از تحقیق و تفحص‌های مجلس

به نوشته روزنامه ابتکار،قالیباف گفت: گزارشی را از تحقیق و تفحص‌های دوره‌های قبل بررسی و متوجه شدیم آنها اثر مورد نظر را نداشته‌اند … برخی جهت گیری‌ها باعث شده نتیجه نهایی تفحص‌ها ضعیف باشد.ین جمع بندی واقع بینانه قالیباف رئیس مجلس یازدهم پیرامون نتایج تحقیق و تفحص ها در قوه مقننه است که پنجم بهمن امسال و در جلسه رای گیری درباره تحقیق م تفحص از «غار علیصدر» بیان شد و البته تاثیری در نتیجه رای گیری نداشت و غار علیصدر هم تحقیق و تفحصی شد. این روزها ، بازار تحقیق و تفحص داغ است و از وزارت نفت دولت‌های یازدهم و دوازدهم و نهاد ریاست جمهوری دوران روحانی تا اتاق بازرگانی ایران و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیما یا مشمول تحقیق و تفحص قرار گرفته اند یا تحقیق و تفحص از آنها در دستور کار مجلس قرار دارد.

همسایه محوری جواب داد

روزنامه ایران نوشت: کارنامه تجارت خارجی کشور درپایان 10 ماهه سال‌جاری عدد بیش از 80 میلیارد دلار را پیش روی ما نهاده است تا انتظارات برای دستیابی به تجارت 100 میلیارد دلاری تا پایان سال را بیشتر کند. در این دوره زمانی، تجارت خارجی ایران با سایر کشورها به 80 میلیارد و 173 میلیون دلار رسید که ازاین رقم، 38 میلیارد و 763 میلیون دلار صادرات و 41 میلیارد و 473 میلیون دلار واردات بوده است.بدین ترتیب، حجم تجارت خارجی ایران در 10 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 36.5 درصد رشد نشان می‌دهد. مقایسه اعداد و ارقام صادرات سال‌جاری با 1399 دراین مقطع زمانی نیز حاکی از رشد 37.9 درصدی است که در واردات این رقم به 35.2 درصد می‌رسد.درحالی، تجارت خارجی ایران دراین دوره زمانی نسبت به سال قبل، بیش از 21 میلیارد دلار افزایش یافته است و صادرات انجام شده اختلاف 10 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد که برخی از فعالان بخش خصوصی معتقدند، رشد تجاری اخیر، ربطی به سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت ندارد.

هجوم انگلیسی به زنده بودن «فارسی»

به نوشته روزنامه جوان،تمدن ایرانی و زبان فارسی دو بازوی قدرتمند ایران به شمار می‌روند که انگلیسی‌ها از چند قرن گذشته برای نابودی آن نقشه می‌کشند و نمونه توطئه آن‌ها ضربه زدن به زبان فارسی در شبه قاره هند بود.تلاش مشترک «بی‌بی‌سی»، «ایران‌اینترنشنال»، «العربیه» و چند رسانه غربی و عربی دیگر برای راه‌اندازی کارزاری ضدایرانی با عنوان «منو فارسی» با واکنش‌های تندی از سوی ایرانیان همراه بوده است. ایرانی‌ها فارسی را نه یک زبان بلکه یک هویت و نماد یک تمدن می‌دانند.هشتگ منو فارسی که با حمایت رسانه دولتی انگلیس، «بی‌بی‌سی»، رسانه‌های سعودی «ایران اینترنشنال» و «العربیه» و چند رسانه گمنام‌تر غربی و عربی همراه بوده، در ظاهر بیان‌کننده گلایه‌های ایرانیان غیرفارسی زبان از مشکلاتی است که در به کارگیری فارسی یا تبعیض در استفاده از این زبان تجربه کرده‌اند! این هشتگ در توئیتر و اینستاگرام، از سوی اکانت‌های «فیک» به منظور ایجاد تفرقه دنبال می‌شود.

جیب خالی در برابرآسیب‌های اجتماعی!

روزنامه خراسان نوشت: آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده، در لایحه 1401 بخش زیادی از عناوین و ردیف‌های اعتبارات مربوط به آسیب‌های اجتماعی حذف شده است؛ این رویکرد اگرچه به معنای صفرشدن اعتبارات این حوزه نیست اما واضح و مشخص‌نبودن آن، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. تصویر  مبهم بودجه ای در لایحه بودجه 1401، بسیاری از ردیف‌های بودجه‌ای دستگاه‌ها، در برنامه‌ها و مأموریت‌های اصلی آن‌ها ادغام شده و به دلیل این تغییر، امکان مقایسه توصیفی و تحلیلی این اعتبارات با سال‌های گذشته، وجود ندارد. با این تغییر ساختار، بیان رقم دقیق اعتبارات بخش آسیب‌های اجتماعی در لایحه 1401 هم امکان‌پذیر نیست اما از روی عناوین و جزئیات برنامه‌ها می‌توان تحلیل و محاسبه‌ای ارائه کرد.طبق این محاسبات، دولت درمجموع 4136 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد داده که نسبت به سال گذشته 12.2 درصد افزایش یافته است.

  عصبانیت ارگان سیا از ثبات قدم آیت‌الله صافی (ره)

روزنامه کيهان می نویسد:ثبات قدم مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی در صیانت از حریم اسلام و انقلاب اسلامی، ارگان رسمی سازمان سیا را عصبانی کرد.وبسایت رادیو فردا در تحلیلی با عنوان «صافی گلپایگانی؛ اوج تعصب شیعی در جمهوری اسلامی» نوشت: نظرات (آیت الله) لطف‌الله صافی گلپایگانی درباره نظریه ولایت فقیه، به خوبی نشان‌دهنده باور او به تسلط فقیهان شیعه بر سیاست است. او از نظر مذهبی نه تنها سنتی‌ترین و متعصب‌ترین مرجع در میان مراجع کنونی تقلید شیعه به‌شمار می‌رفت، بلکه از نظر سیاسی به لایه‌های متعصب جمهوری اسلامی تعلق داشت.صافی گلپایگانی را باید پیش از هر چیز، وارث میراث فکری و سیاسی آیت‌الله محمدرضا گلپایگانی (۱۲۷۸–۱۳۷۲) از مراجع تقلید مطرح شیعه در دوران کنونی دانست باقر گلپایگانی، فرزند آیت‌الله گلپایگانی گفته است وقتی اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی نوشته شد، خمینی آن را به وسیله مهدی بازرگان و دیگر اعضای دولت نزد پدرش فرستاد تا او هم تأیید کند.

مانور تبليغاتي روي جسد زنان و كودكان

اعتماد نوشت:از سرگيري تهاجم نظامي امريكا در شمال سوريه در پي حملات اخير داعش نگراني‌ها از تلفات غيرنظامي در خاك سوريه را افزايش داده است. امريكايي‌ها مدعي شده‌اند در تازه‌ترين عمليات‌شان در شمال غربي سوريه، رهبر داعش ابوابراهيم الهاشمي القريشي را كشته‌اند، اما براساس گزارش رسانه‌ها در اين عمليات چندين نفر غيرنظامي نيز كشته‌ شده‌اند. اين چندمين‌بار است كه نظاميان امريكا در عمليات‌هاي به اصطلاح هدفمند خود در سوريه، عراق و افغانستان تعداد زيادي از غيرنظاميان را به صورت بدون تبعيض قتل‌عام مي‌كنند. فضل عبدالغني، مدير پايگاه خبري سازمان موسوم به الشبكه السوريه لحقوق الانسان، به تازگي افشا كرده كه در عمليات نيروهاي ائتلاف ضدداعش به رهبري امريكا در سوريه تاكنون ۳ هزار غيرنظامي كشته‌ شده‌اند كه يك‌سوم آنها را كودكان تشكيل مي‌دهند. روساي جمهوري امريكا بعد از عمليات اينچنيني بدون اشاره به نتايج فاجعه‌بار اقدام‌شان براي غيرنظاميان، از دستاوردهايي مانند كشته‌شدن رهبر گروه تروريستي بهره‌برداري تبليغاتي براي بهبود جايگاه خود در افكار عمومي امريكا استفاده مي‌كنند.

وقتی محمدرضا، گور پهلوی را کند

به نوشته فرهیختگان ،شاید 43 سال پس از سقوط سلطنت پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی نخبگان و مورخان بر این نکته اجماع داشته باشند که مقاله توهین‌آمیز «ایران و استعمار سرخ و سیاه» که 17 دی‌ماه 56 در روزنامه اطلاعات منتشر شد، یکی از اصلی‌ترین دلایل اوج‌گیری انقلاب و غلیان احساسات مردمی علیه سلطنت پهلوی بود‌. دو روز پس از انتشار این مقاله قیام 19 دی قم شکل گرفت و بعد از آن پهلوی با موج تظاهرات‌های چهلم شهدا در شهرهای مختلف ایران مواجه شد و نهایتا یک سال و 10 روز پس از انتشار مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» شاه از کشور گریخت و زمینه تغییر نظام سیاسی در ایران به‌وجود آمد. مقاله مذکور جریان مذهبی را متهم کرده بود که با همکاری نیروهای چپ و کمونیست، علیه انقلاب سفید و اصلاحات ارضی شاه ایستاده‌اند و با آن مقابله می‌کنند و درکنار آن تهمت‌ها و نسبت‌های ناروایی به امام خمینی، به‌عنوان رهبر دینی مردم وارد کرده بود.

اسلحه‌ای که شلیک نکرد

جام جم نوشت:«ای کاش یک تیر به پای ضارب می‌زد»، «مجلس باید در قوانین استفاده از سلاح بازنگری‌ کند.» اینها بخشی از واکنش‌های مردم به شهادت سرهنگ دوم علی‌اکبر رنجبر، جانشین پاسگاه بیدزرد فارس است که چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه در درگیری با یک شرور و مجرم قمه به دست در جاده کوار- شیراز به فیض شهادت نائل شد. ماجرایی‌که باعث شد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از ستاد نیروهای مسلح و نیروی انتظامی بخواهد در سریع‌ترین زمان ممکن، اصلاحات مورد نیاز «قانون استفاده از سلاح» را برای ماموران ناجا به مجلس ارائه کند تا خارج از نوبت در دستور رسیدگی و تصویب قرارگیرد.چهارشنبه هفته‌گذشته بود که سرهنگ رنجبر به روال ماموریت‌های روزانه‌اش تصمیم‌ گرفت همراه با سربازش برای گشت‌زنی به جاده اصلی شیراز – کوار برود، غافل از این‌که یک مجرم، سایه به سایه او و خودروی دو کابینه‌شان را تعقیب می‌کند. حوالی ساعت ۱۹ سرهنگ رنجبر جلوی یک رستوران ایستاد..

پناه به زندان از شر دزد!

همشهری می نویسد:در امان ماندن از شبیخون‌های سارقان کار آسانی نیست. در سال‌های اخیر تعداد صاحبخانه‌هایی که اموالشان به‌دست سارقان از خانه خارج شده، افزایش یافته است. هراس از دزدی و مواجه با درهای شکسته و جای خالی وسایل خانه موجب شده تا بسیاری برای حفظ اموال خود به استفاده از ابزار امنیتی همچون دوربین مدار بسته، درهای ضد‌سرقت و حفاظ‌های فلزی پناه ببرند.نیم نگاهی به آمارهای موجود و اظهارنظرهای مطرح شده درباره این موضوع، مهر تأییدی بر افزایش سرقت می‌زنند. رئیس پلیس آگاهی تهران در گفت‌و‌گویی که پیش از این با روزنامه همشهری داشت، اعلام کرده بود که سرقت منزل جزء جرائمی است که با افزایش نسبی روبه‌رو شده است. سردار علیرضا لطفی گفته بود: «از مجموع سرقت‌های تهران، 54درصد سرقت‌های خرد بوده است مثل سرقت لوازم و قطعات و محتویات خودرو، کیف‌قاپی و جیب‌بری و انباری زنی که معتادان متجاهر نقش زیادی در آنها دارند. 90درصد سرقت قاپ‌زنی‌های ما در موبایل خلاصه می‌شود. همچنین 3جرم در تهران افزایش نسبی داشته، سرقت از منزل، موتورسیکلت و کیف یا‌ موبایل‌قاپی.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.